Koeajo:

Täysin uusi Renault Twingo on saapunut aikomuksenaan aiheuttaa vastaavanlainen kuhina kuin ensimmäisen Twingon esittelyn aikaan yli 20 vuotta sitten. Uskomatonta, että Twingon ensiesittelystä on kulunut jo niinkin kauan.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Toisaalta, mallisukupolvet ovat olleet pitkiä, ja jos facelift-mallit jätetään laskuista, edustaa uutuus vasta kolmatta sukupolvea. Renult on aloittanut kehitystyön tyhjältä pöydältä ja Twingo onkin täysin uusi auto. Ainoastaan nimi on jäljellä edeltäjästä. Uutuus on kehitetty yhteistyössä Daimlerin kanssa ja Twingo jakaakin pohjalevyn uuden smartin kanssa. Uutuuden erikoisin piirre on takamoottori ja siten myös takaveto. Kuulostaa ehkä erikoiselta, mutta sillä saavutetaan mukavia etuja.

Pyörät sijaitsevat kulmissa, joten matkustamon mittoja on saatu venytettyä. Uusi Twingo on 10 senttiä edeltävää mallia lyhyempi, mutta matkustamo on 33 cm pidempi. Tavaratila on 219 litrainen. Se voi kuulostaa vaatimattomalta, mutta tavaratila on tasapohjainen ja takapenkin selkänojat kaatamalla saa helposti lisää tilaa. Jos tarvitsee kuljettaa pidempiä esineitä, voi kaataa lisäksi etumatkustajan istuimen selkänojan, jolloin lastauspituus on huikeat 2,3 metriä.

Moottori sijaitsee takana, tavaratilan lattian alla. Moottoriin pääsee käsiksi tavaratilan kautta. Edessä sijaitsevan konepellin, tai tässä tapauksessa pitäisi ehkä käyttää nimitystä etupeitteen, alta löytyvät nestesäiliöt. Twingon kolmisylinterinen, 1.0-litrainen, vapaastihengittävä moottori tuottaa tehoa 70 hv ja vääntö 91 Nm.

Vapaastihengittävässä moottorissa vääntökäyrä jää toki vaatimattomaksi, mutta 90% väännöstä on käytettävissä jo 1000 kierroksen kohdalla, mikä parantaa ajomukavuutta. Twingo on kotonaan kaupungissa, mutta voi sillä lähteä myös maantielle. 3-sylinterisessä moottorissa on oma kiva soundi, mutta se ei kuulu häiritsevästi matkustamoon. Vaikka tehoja ja varsinkin vääntöä voisi olla enemmänkin, pärjää tälläkin voimanlähteellä mukavasti. Pienen iskutilavuuden myötä myös polttoaineenkulutus on kohtuullinen. Auton yhdistetty kulutus on 4,2 l/100km ja CO2-päästöt 95 g/km. Moottorin parina on 5-vaihteinen manuaalivaihteisto.

Takavetoinen auto on uskomattoman ketterä ja sen saa käännettyä melkein missä tahansa paikassa. Jos käy koeajolla, kannattaa ehdottomasti kokeilla tätä ominaisuutta, sillä auton pieni kääntösäde todella yllättää. Lyhyen keulan ansiosta näkyvyys auton eteen on myös poikkeuksellisen hyvä.

Yksi Twingon vakiovaruste pitää nostaa esiin, nimittäin R & GO. Se on vakiona Suomeen tuotavissa autoissa ja mahdollistaa älypuhelimen yhdistämisen autoon. Twingon kojelaudasta löytyy teline, johon saa kiinni melkein minkä tahansa älypuhelimen. R & GO -sovelluksella ja Bluetooth-yhteydellä auton ajotietokoneen ja radion toiminnot saavat uusia ulottuvuuksia älypuhelimen ison näytön kautta. Näyttöön saa esimerkiksi kierroslukumittarin, joka puuttuu Twingon omasta mittaristosta. R & GO mahdollistaa myös karttaohjelman lataamisen, jolloin saa käyttöönsä navigoinnin. R & GO -sovellus on saatavilla Android and iPhone -puhelimiin.

Twingo-mallistossa on vain yksi moottori ja yksi varustetaso, joten valinta on helppo. Auton lähtöhinta, 13 190 euroa, kuulostaa houkuttelevalta. Ehkä ainoa lisävaruste, joka on melkein ”pakollinen” valinta, on Twin ´Go-paketti. Se sisältää mm. pysäköintitutkan taakse, lämmitetyt etuistuimet, sähkötoimiset ja lämmitetyt peilit ja Isofix-kiinnikkeen apukuskin istuimeen. Tämä paketti nostaa hintaa 350 euroa. Muut mahdolliset lisävarusteet liittyvät enemmän auton yksilölliseen ilmeenseen, kuten ulkoväriin. Perusväri on valkoinen, muut värivaihtoehdot nostavat hintaa. Toisaalta suurin osa lisävarusteista on edullisia, alle 500 euron arvoisia, joten hinta pysyy vielä kohtuullisena vaikka autoa vähän varustelisikin.

Twingon on pirteä ja vähän poikkeava uutuus, johon kannattaa tutustua jos on suunnittelemassa pienen kaupunkiauton hankintaa.