Koeajossa Ford Focus 1.5 TDCi Wagon Titanium

Ford Focus on nyt entistäkin taloudellisempi. Polttoaineenkulutus on pienentynyt jopa 19 prosenttia aikaisempaan malliin verrattuna.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Ahdetut, 1.0- ja 1.5-litraiset EcoBoost-bensamoottorit tarjoavat ajonautintoa kohtuullisella kulutuksella. 3-sylinterinen, 1.0 EcoBoost on saatavissa 100 tai 125 -hevosvoimaisena versiona. Tällä pienellä bensamoottorilla Focus on todella taloudellinen.

5-ovisen Ford Focus 1.0 EcoBoost 100 hv-mallin yhdistetty kulutus on ainoastaan 4,6 l/100km. Parempaa suorituskykyä tarjoaa uusi 1.5 EcoBoost, joka korvaa edeltävän mallin, 1.6-litraisen.

Uusi, iskutilavuudeltaan pienempi moottori tarjoaa vastaavat tehot entistä pienemmällä kulutuksella. 1.5 EcoBoost on saatavissa 150- tai 182-hevosvoimaisena versiona, joko manuaalina tai automaattivaihteisena. Manuaalivaihteisella 1.5 EcoBoost-mallilla yhdistetty kulutus on 5,5 l/100km.

Vielä taloudellisempaa matkantekoa tarjoavat dieselmoottorit. Koeajoimme uuden 1.5 TDCi:n 120-hevosvoimaisen version. Vääntöä moottori tarjoaa mukavat 270 Nm. Runsaan väännön ansiosta auto on todella mukava ajettava.

Koeajoimme auton 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla. Valittavissa on myös Powershift-automaattivaihteisto. Uusi 1.5 TDCi on paitsi mukavan suorituskykyinen, lisäksi todella taloudellinen.

Manuaalivaihteistolla auton yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,8 l/100km ja CO2-päästöt 98 g/km. Tämän 1.5 TDCi:n, samoin kuin EcoBoost-moottoreiden yhteydessä on aina stop/start-moottorin pysäytysautomatiikka.

Entistä taloudellisempien moottoreiden lisäksi Focus on saanut uudistetun ilmeen ja pieniä päivityksiä sisätiloihin.

Tuttuun tapaan mallistossa ovat 4- tai 5-oviset mallit sekä Wagon-farmari. Uudistettu jousitus, uudelleen säädetty sähköinen ohjaustehostus ja parannukset äänieristykseen tulevat esille entistäkin nautinnollisempana ajokokemuksena.

Focuksen varustelutaso on joko kattava Trend tai ylellisempi Titanium. Titanium-varusteluun kuuluvat mm. automaattinen ilmastointi, avaimeton käynnistys, lämmitettävä tuulilasi ja ensimmäisenä Ford-mallina Euroopassa, uusi SYNC 2-järjestelmä.

Tähän järjestelmään kuuluvat 8-tuumainen värikosketusnäyttö ja kehittynyt englanninkielinen äänihallinta, jolla pääsee helpommin käyttämään radiota, ilmastointia ja yhteensopivia matkapuhelimia. Lisävarusteena SYNC 2-järjestelmä on saatavissa myös navigoinnilla varustettuna.

Ford Focus -malliston hinnat alkavat 19 971,66 eurosta. Tämän koeajetun 1.5 TDCi Titanium Wagon -mallin lähtöhinta on 27 331 euroa. Lisävarusteena autossa on mm. Driver Assistant Pack, johon kuuluvat mm. kaistavahti, kuolleen kulman tarkkailujärjestelmä, risteävän liikenteen varoitin sekä entisestään parannettu Active City Stop-törmäyksenestojärjestelmä. Se jarruttaa automaattisesti, jos kuljettaja ei itse reagoi. Tämä uudistettu on toimii nyt jopa 50 km/h ajonopeudessa entisen 30 km/h sijaan.

Hyvä lisävaruste ovat myös reunasuojukset. Näistä on apua varsinkin ahtailla parkkipaikoilla. Oven avautuessa suoja siirtyy paikalleen oven ulkoreunaan vaimentamaan kovimmat iskut viereiseen seinään tai naapuriauton kylkeen.

Tosin huolimatta siitä, onko autossa aktiivisia reunasuojuksia tai ei, suosittelemme edelleen avaamaan oven varovasti ahtaissa paikoissa.

”Active City Stop-törmäyksenestojärjestelmä jarruttaa automaattisesti, jos kuljettaja ei itse reagoi.”