Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Aivan uusi Volvo XC90 on monessakin mielessä merkittävä malli Volvolle. Paitsi että uutuus esittelee Volvon uutta muotoilua, on autossa myös ensimmäisenä käytössä uusi SPA-alustarakenne sekä uusinta tekniikkaa niin konehuoneessa kuin matkustamossakin.

Auton ulkonäkö uhkuu voimaa ja itsevarmuutta. Erottuvia yksityiskohtia ovat T-muotoiset ajovalot, uusi etusäleikkö ja voimakas hartialinja. Volvon uuden ilmeen viimeistelee etusäleikön entistä isompi rautamerkki. XC90 näyttää uudelta ja nykyaikaiselta, ainoastaan perän muodoissa on jotain tuttua.

Tämä lähes viisimetrinen auto tarjoaa hyvin avarat sisätilat. Auto onkin aina 7-paikkainen. Volvo kertoo sisustuksen olevan yleisin, mitä Volvo on suunnitellut, ja se väite on helppo allekirjoittaa. Vakiona olevan kangasverhoilun lisäksi valittavissa on myös nahkaverhoilu ja jopa kojelaudan päällisen ja ovipaneelit saa halutessaan nahkaverhoiltuina.

Keskikonsolin yleisilme on tyylikkään rauhallinen, sillä painikkeita on vain muutama. Valtaosaa toiminnoista käytetään ison kosketusnäytön kautta. Järjestelmä on hyvin helppokäyttöinen, mutta siihen kannattaa silti tutustua ennen ajoon lähtöä. Näytön valikot ja monet toiminnot vievät helposti huomion ajamiselta. Vakiona olevan viihdejärjestelmän lisäksi autoon on saatavissa huippuluokan audiojärjestelmä, joka on suunniteltu yhteistyössä brittiläisen audioalan yrityksen, Bowers & Wilkinsin, kanssa.

XC90 on ajossa hiljainen ja mukava, kuten edustavan katumaaasturin kuuluukin. Jos haluaa viedä ajonautinnon äärimmilleen, on autoon valittavissa myös ilmajousitus. Volvon istuimet ovat loistavat, mikä takaa matkustusmukavuuden myös pidemmillä reissuilla. Volvo XC90 onkin kuin luotu maantielle. Toki autolla lähtee mielellään myös kaupungille, mutta ison auton pysäköinti vaatii aina vähän enemmän tilaa. Autossa on onneksi vakiona pysäköintitutkat. Lisävarusteena on valittavissa peruutuskamera, mistä on iso apu peruuttaessa. Auton massiivisten muotojen takia auton taakse on vaikea nähdä kuljettajan paikalta. Lisäksi on saatavissa puoliautomaattinen pysäköintiavustin.

Uuteen XC90-malliin on valittavissa vain uuden sukupolven Drive-E –moottoreita. Nämä ovat kaikki kaksilitraisia ja nelisylinterisiä voimanlähteitä. Pienellä iskutilavuudella päästään parempaan polttoainetalouteen, mutta kehittyneen ahtamistekniikan ansiosta suorituskyvystä ei ole silti tarvinnut luopua. Tämä koeajettu dieselmoottori tulee varmasti olemaan se suosituin vaihtoehto. D5-diesel tarjoaa tehoa 225 hv ja vääntöä 470 Nm. Moottorin parina on 8-nopeuksinen automaattivaihteisto ja voima tarjoillaan käyttöön AWD-nelivedon kautta. D5 reagoi nopeasti kaasupolkimeen, minkä ansiosta moottorin tehoista on myös helppo nauttia. Tasaisessa ajossa automaatti vaihtaa nopeasti isommalle vaihteelle, jotta matkanteko on mahdollisimman taloudellista. Auton yhdistetty kulutus on 5,8 l/100km ja CO2-päästöt 152 g/km. Koeajolla kulutus oli pari litraa enemmän. Muut moottorivaihtoehdot ovat T6-bensamoottori (320 hv) ja T8 Plug-In Hybrid, jonka CO2-päästöt ovat ainoastaan 49 g/km.

Volvo XC90-malliston hinnat alkavat 81 776,47 eurosta (D5). T6-bensamoottori on noin kymppitonnin kalliimpi. Pienten päästöjensä ansiosta T8-hybridin hinta ( 92 881,43eur) on lähes samaa luokkaa T6-mallin kanssa. Yksilöllistä ilmetta ja varustelua autoon saa helposti varustepaketeilla. Valittavissa on urheilullinen R-Design tai ylellinen Inscription-varustelu. Näihin paketteihin kuuluvat mm. nahkaverhoilu, sähköinen kuljettajan istuin, ajotilan valinta sekä näyttäviä yksityiskohtia ulkonäköön ja sisätiloihin. Lisäksi löytyvät varustepaketit High Tech, Winter, Family ja turvallisuutta korostava Intellisafe Pro.