Koeajossa Volkswagen Transporter 2.0 TDI

Uusien moottoreiden yhteydessä on myös start/stop-järjestelmä, mikä pienentää kulutusta kaupunkiajossa.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Auton ulkomuodosta ei voi erehtyä, sillä uusi, kuudennen sukupolven Volkswagen Transporter näyttää ulkoisesti varsin tutulta. Tässä uusimmassa painoksessa muodot ovat hieman kulmikkaammat ja terävämmät kuin edeltäjässä, mutta sukunäkö edeltäjään on selvä. Transporterin merkittävämmät uudistukset löytyvätkin tekniikkapuolelta.

Transporteriin on nyt saatavilla uusia, ajoturvallisuutta ja -mukavuutta parantavia varusteita. Lisävarustelistalta ovat valittavissa esimerkiksi lämmitettävä tuulilasi, kaukovaloautomatiikka tai aktiivinen vakionopeudensäädin peräänajoriskiä vähentävällä Front Assist -toiminnolla.

Ajonautintoa voi lisätä valitsemalla DCC-alustansäätöjärjestelmän, joka sisältää sähkösäätöiset iskunvaimentimet. Kuljettaja voi valita haluamansa vaimennusvoimakkuuden vain nappia painamalla kolmesta eri vaihtoehdosta: Normal, Comfort tai Sport.

Transporterin moottorimallistossa on uusia, EU6-päästönormin täyttäviä TDI-dieselmoottoreita. Uudet moottorit on suunniteltu erityisesti hyötyajoneuvoihin tarjoten runsaasti vääntöä matalilla kierroksilla.2.0 TDI –moottorista on valittavissa neljä eri tehoversiota; 62 kW, 75 kW, 110 kW ja 150 kW. Lisäksi 2.0-litrainen bensiinimoottori on saatavissa joko 110 kW tai 150 kW tarjoavana versiona.

Moottorin parina on manuaali- tai automaattivaihteisto. Mallistossa ovat myös 4Motion-nelivetomallit, jotka saa varustettuna myös alamäkihidastimella. ESP-ajovakaudenhallinta mäkilähtöavustimella sekä vakionopeudensäädin kuuluvat Transporterin vakiovarusteluun.

Uudet moottorit ovat entistä taloudellisempia. Edeltäjään verrattuna polttoainetta kuluu jopa 15% vähemmän. Esimerkiksi 2.0 TDI (75 kW) EU6-version yhdistetty kulutus on 6,0 l/100km ja CO2-päästöt 157 g/km. Vanhalla, EU5-päästönormit täyttävällä moottorilla vastaavat luvut ovat 6,7 l/100km ja 179 g/km.

Uusien moottoreiden yhteydessä on myös start/stop-järjestelmä, joka pienentää kulutusta kaupunkiajossa.

Transporterin laaja mallisto tarjoaa sopivan vaihtoehdon lähes kaikkiin kuljetustarpeisiin. Pakettiautosta on valittavissa 2 akseliväliä, 3 kattokorkeutta ja 2 istuinyhdistelmää. Tavaratilaa löytyy 5,8-9,3 kuutiometriä. Akseliväli on joko 3 tai 3,4 metriä. Pitkä akseliväli nostaa auton lähtöhintaa moottorivalinnasta riippuen noin 1000–1500 euroa.

Eivätkä vaihtoehdot vielä tähän lopu. Tämän umpipakettiauton lisäksi tarjolla ovat avolavamalli sekä alustaversiot pitkällä tai lyhyellä matkustamolla. Ja jos tavaroiden sijasta kyytiin on tarkoitus ottaa

matkustajia, silloin vaihtoehtoina ovat henkilökuljetuksiin soveltuva Caravelle tai ylellisempi Multivan.

Volkswagen Transporter-pakettiautomalliston hinnat alkavat 35 075 eurosta (2.0 TDI 75kW EU6). Pakettiauton varustelu täyttää perustarpeet.Vakiona autossa ovat muun muassa ilmastointi, kaukosäätöinen keskuslukitus, audiojärjestelmä, sähkötoimiset ikkunat sekä sähkösäätöiset sivupeilit.

” Ajonautintoa voi lisätä valitsemalla DCC-alustansäätöjärjestelmän, joka sisältää sähkösäätöiset iskunvaimentimet.”