Koeajossa Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost

Uusi Ford Mustang näyttää upealta ja tarjoaa loistavan suorituskyvyn. Siinä on jäljellä sopivasti amerikkalaista henkeä eurooppalaisesta moottorista huolimatta.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Ford Mustang on varmasti yksi maailman tunnetuimmista automalleista. Monet tunnistavat ainakin perinteisen, 1960-luvun Mustangin, jonka muotoja tämä uusin painos hienosti kunnioittaa. Ja nekin, jotka ehkä eivät tunnista autoa ulkonäöltä, ovat varmasti kuulleet nimen. Nyt tämä legendaarinen automalli on vihdoin täällä taas. Mustangeja on tuotu Suomeen myös aikaisemmin, mutta mallin virallista rantautumista Eurooppaan on jouduttu odottelemaan pitkään. Vanhempia Mustangeja näkee aika usein Suomessakin, sillä varsinkin ensimmäiset, 1960-luvun Mustangit ovat hyvin haluttuja harrasteautoja.

Korimalleja on kaksi: kovakattoinen Fastback sekä kangaskatolla varustettu avomalli eli Convertible. Kangaskatto toimii sähköisesti. Kuljettajan pitää vain ensin avata lukitussalpa katon etureunasta. Kovakattoiseen malliin verrattuna kangaskatto päästää ulkopuolen ääniä aina vähän selvemmin matkustamoon, mutta ei häiritsevästi.

Amerikkalaisesta muskeliautosta tulee helposti ensimmäisenä mieleen iso V8-moottori. Ja sellainenon toki edelleen saatavilla myös uuteen Mustangiin. 5.0-litrainen V8 tarjoaa tehoa 420 hevosvoimaa ja pinkoaa auton satasen vauhtiin parhaimmillaan 4,8 sekunnissa. Tämä toinen moottorivaihtoehto onkin sitten aivan toisen tyyppinen, ja litratilavuudeltaan vain puolet tuosta V8-moottorista. Toinen vaihtoehto konepellin alle on nimittäin 2.3-litrainen, 4-sylinterinen,EcoBoost-moottori.

Tämä saattaa aiheuttaa kulmien nostatusta ja epäileviä ilmeitä monessa vanhan polven Mustang-harrastajassa, mutta ei kannata hylätä ajatusta EcoBoost-Mustangista, ennen kuin autoa on kokeillut. Toisin kuin iso V8, tämä pienempi voimanlähde on ahdettu. 2.3 EcoBoost tuottaa tehoa 314 hv ja vääntöä 434 Nm:ä. Suorituskyky on siis erinomainen. Manuaalivaihteinen EcoBoost-Mustang saavuttaa satasen vauhdin parhaimmillaan 5,8 sekunnissa. Ehkä ainoa asia, mikä jää uupumaan, on V8-moottorin äänimaailma. Tällaisen muskeliauton kun kuuluisi myös pitää vähän ääntä, ja tämä 4-sylinterinen on todella hiljainen voimanlähde.

Molempien moottorivaihtoehtojen pariksi voi valita joko 6-vaihteisen manuaalin tai 6-nopeuksisen automaattivaihteiston. Testasimme 4-sylinterisen moottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmän.

Automaattivaihteisto sopii hyvin rauhalliseen kruisailuun, mutta tuntuu, että tämä vaihteisto ei saa EcoBoost-moottorista esiin sen parhaita ominaisuuksia. Suorituskyky on hyvä, mutta vähän jää kaipaamaan manuaalivaihteiston tuomaa terävyyttä. Automaattivaihteisto on myös yllättävän janoinen. Yhdistetty kulutus automaatilla on 9,8 l/100km, kun manuaalilla kulutus on melkein kaksi litraa pienempi. V8-moottorin kohdalla arvot ovat toisinpäin, eli automaatti on taloudellisempi vaihtoehto. V8-moottorilla yhdistetty kulutus on 12-13,6 l/100km, korimallista ja vaihteistosta riippuen.

Uusi Ford Mustang näyttää upealta, tarjoaa loistavan suorituskyvyn, ja siinä on jäljellä sopivasti amerikkalaista henkeä eurooppalaisesta moottorista huolimatta. Harmi, että hauskuus maksaa.

Ford Mustangin hinnat alkavat 55 612 eurosta. Isompien päästöjen johdosta automaatti on melkein 10 000 euroa kalliimpi, ja avomalli nostaa hintaa vielä 7000 euroa. Tässä koeajetussa autossa oli lisävarusteena Custom Pack, joka sisältää mm. Shaker Pro-audiojärjestelmän, parkkitutkat, ilmastoidut etuistuimet ja navigoinnin. Tämä varustepaketti nostaa hintaa 3500-4500 euroa.

Koeajetun auton kokonaishinta nousi 75 000 euroon. V8-mallin kohdalla hintahaitari on vähän kapeampi. V8-mallien hinnat ovat 79 916-89 615 euron välillä.

”1960-luvun Mustangit ovat hyvin haluttuja harrasteautoja.”
”Ehkä ainoa asia, mikä jää uupumaan, on V8-moottorin äänimaailma. Tällaisen muskeliauton kun kuuluisi myös pitää vähän ääntä!”