Koeajossa Skoda Superb 2.0 TDI 4x4

Skoda on todella panostanut kolmannen sukupolven Superbiin.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Kun auton nimi on Skoda Superb, nousevat kuljettajan ennakko-odotukset koeajon suhteen melko korkeiksi. Nimi ei johda onneksi kovin pahasti harhaan, sillä Skoda on todella panostanut tähän kolmannen sukupolven Superbiin. Täysin uusi ulkonäkö, entistäkin paremmat sisätilat, taloudelliset ja tehokkaat moottorit sekä uusinta turva- ja viihdetekniikkaa. Näistä osista pitäisi muodostua kohtuullisen täydellinen paketti.

Ensimmäinen asia, minkä lähes kaikki edellisen mallin Superbia kokeilleet muistavat, ovat hyvät takatilat. Niitä ei ole menetetty. Päinvastoin, tilat ovat vain parantuneet. Edeltäjään verrattuna auton akseliväli on venynyt huimat 80 mm. Tämä näkyy erityisesti matkustamon puolella. Etupenkkiläisillä on nyt entistä enemmän kyynärtilaa ja pääntilaa. Takapenkkitilat ovat totutusti luokkansa kärkeä. Jalkatilaa on kuin edustusautossa.

Tavaratilaa löytyy mahtavat 625 litraa. Jos kyytiin pitää lastata isompia tavaroita, saa takapenkin selkänojat kaadettua kätevästi tavaratilasta käsin. Myös etumatkustajan istuin on mahdollista taittaa eteen. Ison luukun kautta tavaratila on myös helposti hyödynnettävissä. Vaikka Superb näyttää nelioviselta sedan-mallita, on auto itseasiassa viisiovinen liftback. Takaluukku aukeaa siis koko takalasin pituudelta. Toki tuttuun tapaan valittavissa on myös Combi-farkku.

Auton suunnittelijat ovat selvästi miettineet arkikäyttöä ja pieniä yksityiskohtia, joilla autoilijan elämää voi helpottaa. Näitä Skodan ”Simply Clever” -ratkaisuja ovat mm. sateenvarjot etuovien lokeroissa, jääraappa polttoaineluukun takana, irrotettava LED-taskulamppu tavaratilassa, yhdellä kädellä pullon korkin avaamisen mahdollistava juomapulloteline sekä USB-portti ja 230 V:n pistoke takamatkustajille.

Superbin laajasta moottoritarjonnasta löytyy vaihtoehtoja kaikkiin tarpeisiin. Bensiinimoottoreita on viisi ja dieselmoottoreita kolme. Manuaalivaihteiston lisäksi valittavissa on DSG-automaatti, ja nelivedon saa neljän eri moottorin yhteyteen. Uusien moottoreiden ansiosta kulutus- ja päästöarvot ovat pudonneet jopa 30 prosenttia. Kaikkien moottoreiden yhteydessä on stop&start -järjestelmä sekä jarrutusenergian talteenotto. Pienimmät päästöt tarjoaa 1.6 TDI Greenline-malli, jonka yhdistetty kulutus on 3,7 l/100km ja CO2-päästöt 95 g/km.

Kaksi korimallia , kahdeksan moottoria, manuaali- tai automaattivaihteisto, etu- tai neliveto ja neljä varustelutasoa tarjoavat niin paljon vaihtoehtoja, että varmasti jokaiselle löytyy sopiva. Bensamalliston hinnat alkavat 27 165 eurosta ja dieselmallien 29 815 eurosta. Edullisin neliveto on 1.4 TSI, jonka lähtöhinta on 32 871 euroa. Combi-malli nostaa hintaa moottorista riippuen noin 1300 euroa.

Skoda Superb on ollut markkinoilla vuodesta 2001 lähtien. Ensimmäisen ja toisen sukupolven Superb-malleja on valmistettu huimat 700 000 kappaletta. Skodan mukaan uusi Superb on kaikkien aikojen paras Skoda. Ja ainakin koeajon perusteella minusta tuntuu, että ehkä he eivät ole aivan väärässä!

”– Jalkatilaa on kuin edustusautossa. ”