Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo SIDI AT6:

Opel Insignia Country Tourer perustuu Sports Tourer -farmariin, mutta soveltuu sisarmalliaan paremmin pieneen seikkailuun valtaväylien ulkopuolella. Ihan maastoon tällä autolla ei kannata mennä, mutta laadukkaisiin cityseikkailuihin se on erinomainen.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Kuitenkaan edes hiekkatiet tai huonompikuntoiset ajoreitit eivät aiheuta yhtä suurta huolta 20 mm korkeamman maavaran ansiosta. Etu- ja takapuskurin alta löytyvät hopeanväriset suojapaneelit. Sivuhelmojen sekä pyöränkaarien muoviosat suojaavat pahimmalta hiekkapesulta.

Vaikka autoon on tuotu katumaaturin piirteitä, on sen ulkonäkö niin tyylikäs, että sillä kehtaa mennä vaikka juhliin. Country Tourerin sporttisempiin yksityiskohtiin lukeutuvat tummapohjaiset, osin kromatut ajovaloumpiot tupla-Xenon -ajovaloilla, kaksoispakoputkisto ja 18-tuumaiset vanteet. Auton vakiovarusteluun kuuluvat myös pysäköintitutkat edessä ja takana ja älyavain.

Country Tourer tarjoaa farmarin hyvät ja monikäyttöiset tilat. Tavaratilan koko on 540 litraa. Takapenkin selkänojat kaatamalla saa käyttöön 1530 litraa tasapohjaista tilaa. Ainoa miinus tulee takapuskurin/takaluukun muotoilusta.

Muodot ovat näyttävät, mutta pyöreiden muotojen johdosta tavaroita joutuu hieman kurottelemaan autoa lastatessa. Takaluukku on vakiona sähkötoiminen.

Tämä viime syksynä esitelty Country Tourer oli aluksi tarjolla vain nelivetoisena mallina. Nyt valikoima on kasvanut etuvetoversiolla, johon on valittavissa myös bensamoottori. Nelivetoisessa Tourerissa moottorina on 2.0-litrainen diesel, joka on tarjolla kahtena tehoversiona; 163 tai 195 hv. Tehokkaamman moottorin parina on automaattivaihteisto. Etuvetoinen Country Tourer on valittavissa samalla 163-hevosvoimaisella dieselmoottorilla ja manuaalivaihteistolla. Hintaeroa etu- ja nelivetomallin välillä on noin 3000 euroa.

dieselin lisäksi etuvetomalliin on tarjolla tämä 1.6-litrainen turboahdettu bensamoottori. Se tarjoaa tehoa 170 hv ja vääntöä 260 Nm. Hetkellisesti, esimerkiksi ohituksen aikana, on käytettävissä 280 Nm:n huippuvääntö overboost-toiminnon ansiosta.

Vaihteistoksi voi valita joko 6-vaihteisen manuaalin tai automaattivaihteiston. Koeajamamme automaattivaihteisto on mukava ja vaihtaa pehmeästi, mutta tuntuu, että se ei saa aivan kaikkea parasta irti tästä bensaturbosta. Moottori tuntuu mukavan pirteältä ja liikuttaa isoa Insigniaa hienosti.

virallisten lukemien mukaan manuaali on vähän taloudellisempi tarjoten 6 desiä pienemmän yhdistetyn kulutuksen. Automaatilla kulutus on 6,8 l/100km. Pienemmän kulutuksen lisäksi manuaalivaihteiston valitsemalla säästäisi hankintahinnassa parituhatta euroa. Vielä pienempään polttoainelaskuun pääsee dieselillä, jonka yhdistetty kulutus on ainoastaan 4,5 l/100km.

Hinnat alkavat 34 823,33 eurosta. Nelivetomallin saa omakseen 39 994,14 eurolla. Vähän kannattaa varata myös lisävarusteisiin, sillä tarjolla on kaikkea kivaa ja hyödyllistä. Näyttävyyttä saa panoraamakatolla ja nahkaverhoilulla. Ajoturvallisuutta ja mukavuutta voi parantaa kuljettajapaketilla, joka sisältää muun muassa aktiivisen vakionopeudensäätimen. Kuljettajan avustinpaketti sisältää peruutuskameran, kaistavahdin ja kuolleen kulman hälyttimen. Koeajoautoon oli lastattu lisävarusteita runsaammin, minkä johdosta auton kokonaishinta nousi 45 277 euroon.

”Vaikka autoon on tuotu katumaaturin piirteitä, on sen ulkonäkö niin tyylikäs, että sillä kehtaa mennä vaikka juhliin.”