Volkswagen Polo 1.0 MPI Comfortline:

Kuljettajaa avustavat ja ajoturvallisuutta parantavat järjestelmät eivät ole vain isojen autojen ominaisuus. Ne yleistyvät myös pienten autojen luokassa onneksi nopeasti. Tästä hyvänä esimerkkinä on uudistunut Volkswagen Polo, jonka on saanut kattavan tekniikkapäivityksen.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Lisävarustelistalta voi nyt valita aktiivisen vakionopeudensäätimen. Se tarkkailee edessä olevaa ajoneuvoa ja säätelee vauhtia automaattisesti sen mukaisesti, jos säädettyä maksiminopeutta ei voida ajaa. Jos autossa on automaattivaihteisto, järjestelmä voi tarvittaessa jarruttaa jopa pysähdykseen asti. Lisävarustelistalta löytyy nyt myös Sport Select -alusta sähköisesti säädettävällä iskunvaimennuksella.

Auton vakiovarusteluun kuuluu nyt radio/cd-soitin 5-tuuman kosketusnäytöllä, joka paremmissa varustetasoissa on värillinen. Uutta on myös komipuolainen ohjauspyörä. Polon muita vakiovarusteita ovat muun muassa manuaalinen ilmastointi, sähkötoimiset ikkunat, kaukosäätöinen keskuslukitus ja mäkilähtöavustin.

Yksi suosituimpia lisävarusteita on Comfort-paketti, joka sisältää vakionopeussäätimen, mittariston monitoiminäytön ja pysäköintitutkan sekä eteen että taakse. Comfort-pakettin hinta on noin 600 euroa. Lisävarusteena on saatavissa myös peruutuskamera.

Myös moottorimallistoa on päivitetty entistä taloudellisemmaksi. Malliston pienin on uusi 1.0-litrainen, vapaastihengittävä bensiinimoottori. Tämä 1.0 MPI -moottori tarjoaa tehoa 55 kW eli 75 hevosvoimaa.

Huippuvääntö on 95 Newtonmetriä, mikä ahdettujen moottoreiden rinnalla kuulostaa vaatimattomalta. Vaikka moottorin tehoilla ei pääse pullistelemaan, pärjää se mukavasti kaupunkinopeuksissa. Tosin moottoria joutuu kierrättämään kiihdytyksissä, sillä huippuvääntö on käytössä vasta, kun kierrokset ylittävät 3000:n rajan. Tämän johdosta kulutus voi kasvaa helposti kaupunkiajossa. Auton yhdistetty kulutus on 4,8 l/100km ja CO2-päästöt 108 g/km.

1.0 MPI ei kuitenkaan ole malliston taloudellisin bensamoottori vaan sen paikan ottaa 1.2 TSI (90 hv), tosin vain 0,1 litran erolla. 1.2 TSI tarjoaa myös enemmän vääntöä eli 160 Nm, joten sitä kannattaa harkita myös mukavamman ajettavuuden ansiosta. Hintaeroa mallien välillä on tuhat euroa, jos valitsee Comfort-varustelun.

Tämän 1.0 MPI moottorin parina on aina 5-vaihteinen manuaalivaihteisto. Muut bensamoottorit ovat valittavissa myös 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla.

Pienten autojen luokassa bensamoottori on se suositumpi vaihtoehto, mutta Polo on valittavissa myös dieselmoottorilla. 1.4 TDI -dieselmoottori on tarjolla kahtena tehoversiona eli 75 hv ja 90 hv, sekä erityisen taloudellisena BLUEMOTION-mallina, jonka yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,1 l/100km.

Uusi Polo näyttää lähes samalta kuin edeltävä malli, sillä auton ulkomuoto on pysynyt pitkälti ennallaan. Ainoastaan ajo- ja takavalot sekä puskurit ovat saaneet uutta muotoa. Vaikka Polo on alle neljä metriä pitkä, on kohtuullisen kulmikkaiden muotojen ansiosta autoon saatu mukavat sisätilat. Tavaratila on 280 litraa, jonka saa kasvatettua 952 litraan takapenkin selkänojat kaatamalla. Suomeen tuotavat Polot ovat aina neliovisia.

Polo-malliston hinnat alkavat 15 503,23 eurosta (1.0 MPI Trendline-varustelulla).