Koeajossa Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet S

Uusi Boosterjet-moottori on paitsi tehokkaampi, myös taloudellisempi kuin 1.6-litrainen.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Uusi Suzuki Vitara saapui Suomen markkinoille viime vuonna. Hyvien sisätilojen, kattavan varustelun ja nelivedon ansiosta Vitara on todella houkutteleva vaihtoehto ketterää katumaasturia kaipaaville. Aluksi ainoa moottorivaihtoehto oli 1.6-litrainen bensamoottori. Ehkä ainoa pieni miinus tässä lähes täydellisessä paketissa oli vapaastihengittävän moottorin heikko alavääntö.

Nyt tähänkin ongelmaan on tullut korjaus, sillä Suzuki on esitellyt 1.6-litraisen rinnalle toisen moottorivaihtoehdon. 1.4-litrainen, Boosterjet-nimeä kantava turboahdettu bensamoottori tarjoaa tehoa 103 kW (140 hv) ja vääntöä 220 Nm. 1.6-litraiseen moottoriin verrattuna tehoa on 20 hevosvoimaa ja vääntöä 66 Newtonia enemmän. Mikä merkittävämpää, huippuvääntö on käytössä laajalla kierrosalueella, välillä 1500–4000 rpm. Uuden moottorin parina on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Moottorin paremman väännön ja 6-pykäläisen vaihteiston ansiosta moottorin kierrokset pysyvät matalampina maantieajossa. Tämä parantaa paitsi ajomukavuutta, myös taloudellisuutta.

Uusi Boosterjet-moottori on paitsi tehokkaampi, myös taloudellisempi kuin 1.6-litrainen. Manuaalivaihteisen 1.4 Boosterjet-mallin yhdistetty kulutus on 5,4 l/100km ja CO2-päästöt 127 g/km. Kulutus on siis pari desiä vähemmän kuin 1.6-litraisella. Molempien moottoreiden pariksi on saatavissa myös 6-portainen automaattivaihteisto.

Kaikissa Vitara-malleissa on vakiona Suzukin AllGrip-nelivetojärjestelmä. Vaihdekepin vierestä löytyvällä kytkimellä voi valita haluamansa ajotilan: Auto, Snow, Sport tai Lock. Auto-tilassa voima välittyy pääasiassa etupyörille, jotta ajaminen on mahdollisimman taloudellista. Heti kun luistoa esiintyy, moottorin vääntöä siirtyy välittömästi myös takapyörille. Auto-tila sopii siis myös talvikeleihin. Sport-asennolla moottori reagoi herkemmin kaasupolkimeen ja takapyörille välittyy enemmän voimaa parantamaan kaarreajo-ominaisuuksia. Snow-asento sopii liukkaille pinnoille, ja todella haastavissa paikoissa voi valita Lock-asennon. Silloin voimaa välittyy tasaisesti etu- ja takapyörille. Lock-tila on käytössä maksimissaan 60 km/h nopeudessa. Mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin kuuluvat myös Vitaran vakiovarustukseen.

1.6-litraisen kohdalla varustetasot ovat GL+ ja GLX. Boosterjet-moottorin yhteydessä on uusi S-varustetaso. S-malli perustuu GLX-varusteluun eli sisältää lähes kaikein, mitä kuljettaja kaipaa. Vakiona autossa on mm. avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, audiojärjestelmä 7-tuumaisella kosketusnäytöllä, navigointi, peruutuskamera, pysäköintitutkat ja mukautuva vakionopeudensäädin sekä LED-ajovalot. Ulkoisesti S-mallin erottaa mustista kevytmetallivanteista ja sporttisemmasta etusäleiköstä. Auton sisätiloihin urheilullisempaa ilmettä tuovat alumiiniset polkimet, nahkaverhoiltu sport-ohjauspyörä, istuimien mokkanahkaverhoilu punaisilla tikkauksilla sekä puhalluskanavien ja kellon punaiset kehykset.

Suzuki Vitara-malliston hinnat alkavat 22 389 eurosta. GLX-varusteltu 1.6-litrainen on hinnaltaan 25 390 ja tämä uusi 1.4 Boosterjet S-varustelulla 27 290. Automaattivaihteisto nostaa hintaa noin 2500 euroa.

”Vaihdekepin vierestä löytyvällä kytkimellä voi valita haluamansa ajotilan: Auto, Snow, Sport tai Lock. ”