Volkswagen Transporter täytti 65 vuotta

Volkswagen Transporterin tarina sai alkunsa 1940-luvulla. Sodanjälkeisessä Euroopassa elettiin uudelleenrakentamisen ja nopean kasvun aikaa. Tarvittiin kevyttä, tavarankuljetuksiin soveltuvaa hyötyajoneuvoa.

Teksti: Janne SuomalainenKuvat: WV

Volkswagenilla tehtiin suunnitelmia Beetle- eli kupla-malliin perustuvasta, tavarankuljetukseen soveltuvasta mallista jo vuonna 1947, mutta henkilöautojen suuren kysynnän takia Volkswagenin Wolfsburgin tehtaan tuotantokapasiteetti oli varattu täysin Beetle-mallin valmistukseen.

Tehtaan tuotantotilanteen parantuessa suunnitelmat otettiin uudelleen esille. Vuonna 1948 Volkswagenin uusi johtaja, Henrich Nordhoff, antoi luvan uuden projektin käynnistämiseen. Suunnitelmissa oli Beetle-malliin perustuva, 3,8-metrinen hyötyajoneuvo.

Alkuperäisessä prototyypissä auton mitat oli hyödynnetty maksimaalisesti ja muoto oli hyvin kulmikas. Kokeissa ilmanvastus osoittautui liian suureksi, minkä johdosta auton keula suunniteltiin pyöreämmäksi.

Beetlen alusta ei riittänyt suunnitellun, 750 kilon hyötykuorman kantamiseen, joten alusta suunniteltiin uudelleen. Beetle-malliin verrattuna myös auton etuakseli ja jousitus uusittiin. Moottorina oli Beetlen nelisylinterinen, joka tuotti tehoa 18 kW (23 hv). Suunnittelu- ja tuotantotiimit toimivat nopeasti ja ensimmäiset autot valmistuivat vielä vuoden 1949 lopulla.

Yleisölle Transporter esiteltiin Geneven autonäyttelyssä seuraavana keväänä. Varsinainen sarjatuotanto käynnistyi 8.3.1950. Aluksi autoja valmistui kymmenen päivässä.

Kysyntä oli kuitenkin valtavaa ja tuotantoa lisättiin nopeaan tahtiin. Vuoden 1950 loppuun mennessä autoja oli valmistunut jo yli 8000 kappaletta.

Volkswagen hyödynsi alusta lähtien Tansporterin monikäyttöisyyttä. Jo alkuvaiheessa tuotantolinjalta valmistui pakettiauton lisäksi kolmea muuta mallia: avolava, 8-hengen minibussi ja ambulanssi/postiauto.

Neljän vuoden kuluttua tuotannon käynnistymisestä tuotantolinjalta valmistui jo 100 000. auto. Mallivalikoima oli laajentunut merkittävästi. Se tarjosi jo 30 erilaista Transporter-vaihtoehtoa.

Ensimmäisen sukupolven Transportereita valmistui Saksassa vuoteen 1967 asti. Toisen sukupolven Transporter (T2) rakentui samalla 2,4-metriselle pohjalevylle, mutta kori oli 200 mm pidempi.

Merkittävin uudistus ulkomuodossa oli uusi, yksiosainen tuulilasi. T2-mallin tuotanto jatkui Saksassa vuoteen 1979 asti. Auton tarina ei kuitenkaan päättynyt siihen.

T2-malli oli suosittu Etelä-Amerikassa. Viimeinen T2-malli valmistui Brasilian tehtaalta vuonna 2013. T2-malli on tähän mennessä suosituin Transporter-malli. Sen kokonaisvalmistusmäärä nousi huimaan 3,9 miljoonaan ajoneuvoon.

Kolmannen sukupolven Transporter (T3) oli edeltäjäänsä pidempi ja leveämpi, minkä ansiosta tavaratila oli isompi. T3-malli pysyi tuotannossa 90-luvun alkuun saakka, ja autoja valmistui 1,7 miljoonaa.

Vuonna 1990 alkoi uusi, etuvetoisen T4-mallin aikakausi. T5-malli tuli tuotantoon vuonna 2003. Se tarjosi entistä enemmän tilaa ja suuremman hyötykuorman. Viidennen sukupolven mallia valmistettiin vuosina 2003–2015 noin kaksi miljoonaa kappaletta.

Volkswagen Transportereita on valmistunut 65 vuoden aikana 12 miljoonaa. Uusi, kuudennen sukupolven Transporter on esitelty tänä vuonna. Se saapuu Suomeen kesäkuussa.

”T2-malli on tähän mennessä suosituin Transporter-malli.”
”Volkswagen hyödynsi alusta lähtien Tansporterin monikäyttöisyyttä.”