Citroen Grand C4 Picasso BlueHDi 150 Exclusive:

Tila-auton valinta ei tarkoita, että pitäisi luopua joistain autoilun iloista, päinvastoin. Sopivasti varusteltu tila-auto on houkutteleva ajokki, joka palvelee niin kauppareissuilla, lomamatkoilla kuin edustuskäytössäkin.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Citroen Grand C4 Picasso BlueHDi 150 Exclusive -nimi kuulostaa juhlavalta. Sitä on autokin. Grand-nimitys viittaa suurempaan, eli kyseessä on C4 Picasso-tila-auton seitsenpaikkainen isoveli. Exclusive puolestaan tarkoittaa parasta varustelutasoa.

Sisätilojen maksimointi aiheuttaa muotoilulle omat rajoituksensa. Vaarana on, että auton ulkomuoto alkaa muistuttaa pyörille sijoitettua laatikkoa. Näin ehkä olikin ensimmäisten tila-autojen kohdalla.

Grand C4 Picasso on kuitenkin hieno esimerkki siitä, mitä hyvällä muotoilulla on mahdollista saada aikaan. Grand C4 Picasso on tilava ja ulkoasultaan näyttävä. Auton tuulilasi on valtavan kokoinen ja tuntuu jatkuvan melkein kuljettajan pään yläpuolelle.

LASIPINTAA RIITTÄÄ myös isojen sivuikkunoiden myötä. Tummennetut takalasit tuovat puolestaan edustusautomaista ulkonäköä. Grand-mallin ominaispiirteisiin kuuluvat etulasin alareunasta aina takalasiin asti jatkuvat kattokaaret. Perän ilmettä leimaavat persoonalliset led-takavalot 3D-efekteineen.

Sisätilat jatkavat persoonallista ilmettä. Avaimettoman lukitus- ja käynnistysjärjestelmän ansiosta riittää, että avain on taskussa. Ovien lukitus aukeaa kahvaa koskettamalla.

Moottori käynnistyy kojelaudan nappia painamalla. Keskikonsolin 7-tuumaisen näytön kautta pääsee säätämään auton toimintoja, kuten ilmastointia. Sen yläpuolella on vielä isompi, 12-tuumainen näyttö, joka toimii mittaristona. Iso tuulilasi tarjoaa hyvän näkyvyyden, mutta vaatii hetken totuttelun. Aluksi tuntuu kuin ajaisi näyteikkunaa. Pitkänomainen tuulilasi saa myös auton tuntumaan aluksi todellista isommalta. Iso tila-auto on helppoa saada parkkiin, sillä parhaiten varustelluissa malleissa on peruutustutkat sekä -kamera. Exclusive-mallissa jopa pysäköintiavustin.

Exclusive-malli hemmottelee kuljettajaa ja etumatkustajaa istuimen hierontatoiminnolla. Etumatkustajan istuimessa on jopa sähkösäätöinen säärituki, jonka nostamalla saa todella nojatuolimaisen istuinasennon. Toisella penkkirivillä on kolme yksittäisistuinta eli autosta saa muokattua matkustajamäärän ja tilatarpeen mukaan 2-7 paikkaisen. Toisen penkkirin istuimissa on etäisyyssäätö ja aivan taka-asennossa ne tarjoavat varsin hulppeat jalkatilat. Myös selkänojan kulmaa saa säädettyä hieman loivemmaksi, jos haluaa mukavamman matkustusasennon. Kolmannen penkkirivin istuimet ovat aikuisille ahtaat, mutta tarjoavat tarvittaessa istumapaikat perheen nuoremmille matkustajille.

Jos kaikki seitsemän istuinta ovat käytössä, jää tavaratila pieneksi, vain 170 litraan. 5-paikkaisena tavaratila on 575-704 litraa, riippuen toisen penkkirivin etäisyyssäädöistä. Toisen penkkirivin istuimet kaatamalla saa käyttöönsä 1843 litraa tasapohjaista tavaratilaa, jonka pituus on 1960mm ja leveys 1171mm. Istuimet saa kaadettua ja nostettua nopeasti, joten sisätilojen muokkaus onnistuu kätevästi aina tarpeen mukaan.

7-paikkaisen Grand C4 Picasso-malliston hinnat alkavat 26 308 eurosta. Tämän huippumallin lähtöhinta on jo 40 801 euroa. Osa jutussa esitellyistä varusteista on vakiona vain tässä Exclusive-mallissa.

”Autosta saa muokattua matkustajamäärän ja tilatarpeen mukaan 2-7 paikkaisen.”