Koeajossa: Skoda Octavia Scout 1.8 TSI 4x4 DSG

Jos työ, harrastukset tai vaikka seikkailunhalu vievät joskus hieman pienemmille ja huonokuntoisemmille poluille, kannattaa auto valita sen mukaan. Yksi hyvä vaihtoehto syrjäteiden tutkimiseen on Skoda Octavia Scout.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Octavia Scout ei ole maastoauto, vaan nelivedolla ja hieman korkeammalla maavaralla varustettu Octavia Combi -farmari. Ulkoisesti Scout-mallin tunnistaa mustista puskureista, lokasuojien levikkeistä ja helmalistoista.

Väriä ulkonäköön tuovat hopeanväriset kattokaiteet, ulkopeilit ja puskureiden keskiosat. Vanteet ovat 17-tuumaiset ja vakiorengaskoko on 225/50.

Octavia Combi -farmariin verrattuna Scout tarjoaa paljon muutakin kuin poikkeavan ulkonäön. Autossa on vakiona Huonon tien -paketti, joka sisältää ylimääräiset muoviset suojat auton alustassa.

Scout-mallin maavara on 33 milliä korkeampi kuin Combi-farmarissa, minkä ansiosta pienet kuopat tai lumikinokset eivät heti aiheuta ongelmia.

2929Puskurit on muotoiltu maastoseikkailut huomioiden. Auton lähestymiskulma on 16,7 astetta ja jättökulma 13.8 astetta, eli vähän jyrkemmät rinteet eivät aiheuta heti ongelmia. Varsinkaan, kun Scout-mallit ovat aina nelivetoisia.

Haldex 5-järjestelmään perustuva neliveto varmistaa vetopidon erilaisissa ajotilanteissa. Liikkeelle lähdöissa auto on aina nelivetoinen.

Tasaisessa ajossa, pitävällä pinnalla moottorin voima ohjataan ainoastaan etuakselille, mikä292929parantaa taloudellisuutta. Heti, kun etupyörät luistavat, voimaa ohjataan myös takapyörille. Liukkaissa olosuhteissa vetopitoa parantaa myös elektroninen tasauspyörästönlukko (EDL).

Scout-malliin on tarjolla kolme moottorivaihtoehtoa. Edeltävään Scout-malliin verrattuna moottorit ovat entistäkin taloudellisempi. Kaikkien moottoreiden yhteydessä on stop/start-järjestelmä sekä jarrutusenergian talteenotto.

Enemmän ajavalle diesel on järkevämpi valinta. 2.0 TDI on saatavissa joko 150 tai 184 hevosvoimaa tarjoavana versiona. Molemmat dieselmoottorit tarjoavat saman kulutuslukemat, eli on 5,1 l/100km. Tehokkaamman dieselmoottorin parina on DSG-automaatti.

Koeajoimme malliston bensamoottorin eli 1.8 TSI:n. Vaikka bensakone ei olekaan yhtä taloudellinen kuin diesel, selviää tälläkin moottorilla kohtuullisen pienellä kulutuksella, varsinkin matka-ajossa.

Auton yhdistetty kulutus on 6,9 l/100km ja CO2-päästöt 158 g/km. 1.8 TSI tarjoaa tehoa 180 hv ja vääntöä 280 Nm. Näillä tehoilla auto on mukavan suorituskykyinen. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 7,8 sekunnissa. Moottorin parina on kuusinopeuksinen DSG-automaattivaihteisto, mikä tekee ajamisesta helppoa ja nautinnollista niin maantiellä kuin kaupungissa.

Scout-mallit ovat kattavasti varusteltuja. Vakiona autossa on mm. kääntyvät kaksois-Xenon -ajovalot, sadetunnistin, pysäköintitutkas taakse, avaimeton lukitus ja käynnistysjärjestelmä, kaksialueinen automaattinen ilmastointi ja audiojärjestelmä kosketusnäytöllä.

Koska Scout perustuu Combi-farmariin, tarjoaa se tietysti myös runsaat ja monikäyttöiset sisätilat. Tavaratilan koko on 610 litraa, eli vastaava kuin Combi-mallissa.

Takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratilaa löytyy jopa 1740 litraa. Tavaratilan matto on kaksipuolinen.

Toisella puolella on siistimpi kangaspinta. Toisella puolella likaa ja kosteutta paremmin sietävä muovipinta. Tavaratilan neljä kääntyvää kassikoukkua auttavat pitämään tavarat paikallaan. Auton lastausta helpottaa sähkötoiminen takaluukku.

Skoda Octavia Scout -malliston hinnat alkavat 37 800 eurosta. Tämän koeajetun 1.8 TSI 4x4 Scout-mallin lähtöhinta on 38 716 euroa.

”Heti, kun etupyörät luistavat, voimaa ohjataan myös takapyörille.”
”Autossa on vakiona Huonon tien -paketti, joka sisältää ylimääräiset muoviset suojat auton alustassa.”