Koeajossa: Seat Leon 2.0 TDI DSG 4Drive X-Perience

Seat Leon-mallistoperhe on saanut uuden jäsenen X-Perience -mallin muodossa. Leon X-Perience perustuu Leon ST-farmariin, mutta korotetun maavaran ja nelivedon ansiosta se tarjoaa vähän paremman etenemiskyvyn huonokuntoisilla teillä.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Ulkoisesti Seat Leon 2.0 TDI DSG 4Drive X-Perience eroaa ST-farmarista levitettyjen pyöränkaarien, 17-tuumaisten vanteiden sekä uudelleen muotoiltujen puskurien ja alumiininväristen alustasuojien muodossa.

Vakiona olevien mustien kattokaiteiden sijaan on valittavissa myös hopeanväriset kattokaiteet, kuten tässä koeajetussa autossa. Korotetun jousituksen (+15mm) ansiosta auto näyttää vähän korkeammalta kuin Leon ST, mutta ei vielä miltään maastoautolta.

Seat Leon X-Perience -malliin on tarjolla neljä moottorivaihtoehtoa.

Bensamoottori on 1.8 TSI teholtaan 180hv. Dieselvaihtoehdot ovat 1.6 TDI (110 hv) ja 2.0 TDI kahtena tehoversiona (150 hv ja 184 hv). Bensamoottorin ja tehokkaimman dieselin parina on DSG-automaattivaihteisto.

Koeajoimme malliston huippumallin eli tehokkaamman 2.0 TDI:n. Tämä nelisylinterinen, 2.0-litrainen dieselmoottori tarjoaa tehoa 135 kW (184 hv) ja vääntöä 380 Nm. Kun vaihteistona on vielä hienosti toimiva DSG-automaatti, ei kuljettajalla ole juuri valittamista.

Tehokkaan dieselmoottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmä tarjoaa nautinnollisen ajokokemuksen. DSG-malleissa on myös Seat Drive Profile-järjestelmä, joka tarjoaa neljä ajo-ohjelmaa: Normal, Sport, Eco ja Individual.

Valittu ajo-ohjelma vaikuttaa ohjaustuntumaan, kaasupolkimen vasteeseen ja vaihteiston toimintaan. Varsinkin Normal ja Eco -ohjelmilla korostuu taloudellisuus, minkä johdosta auto ei tunnu aivan yhtä tehokkaalta kuin mitä numeroiden perusteella saattaisi odottaa.

Toisaalta auto on mukavan taloudellinen. Yhdistetty kulutus on 4,9 l/100km ja CO2-päästöt 129 g/km. Kun haluaa moottorin tehot paremmin käyttöön, voi valita Sport-ajotilan. Vaihteisto pitää moottorin kierrokset korkeammalla ja moottori reagoi herkemmin kaasupolkimeen. Parhaimmillaan tämä Seat Leon X-Perience 2.0 TDI kiihtyy satasen vauhtiin 7,1 sekunnissa.

Seat Leon X-Perience on aina nelivetoinen. Auton 4Drive-neliveto perustuu viidennen sukupolven Haldex-nelivetojärjestelmään, joka on sähköhydraulisesti ohjattu ja toimii täysin automaattisesti.

Nelivetojärjestelmä toimii yhteistyössä ABS-jarrujen, ajonvakautuksen, luistoneston ja elektronisen tasauspyörästön lukituksen kanssa varmistaen turvallisen ja varman etenemisen. Normaalitilanteessa, pitävällä pinnalla ajettaessa auto on etuvetoinen. Kun etupyörien pito heikkenee, voimaa siirtyy myös takapyörille. Äärimmäisissä keliolosuhteissa voimanjako on 50/50 akselien välillä.

Seat Leon X-Perience -malliston hinnat alkavat 30 269,87 eurosta (1.6 TDI). Bensamallin lähtöhinta on 35 054,05 ja tämän koeajetun 2.0 TDI:n 35 566,45 euroa.

Lisävarusteena koeajetussa autossa oli metalliväri, aktiivinen vakionopeudensäädin ja X-Perience Pack 1, joka sisältää pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä täysin LED-tekniikalla toteutetut ajovalot. Lisävarusteineen koeajotun auton kokonaishinta oli 38 254 euroa.

”Valittu ajo-ohjelma vaikuttaa ohjaustuntumaan, kaasupolkimen vasteeseen ja vaihteiston toimintaan.”