Koeajossa Peugeot 208 Allure 110 PureTech

Uusien ulkovärien lisäksi Peugeot 208:n keula on saanut voimakkaammat muodot. Etupuskuri, etusäleikkö ja etusumuvalot on muotoiltu uudelleen. Uusi moottori on taloudellinen ja tehokas.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Koeajossa ollut pirteä, oranssinvärinen pikkuauto on uudistunut Peugeot 208. Auton ulkoväri on nimeltään Orange Power, ja se on yksi auton kolmesta uutuusväristä. Valittavissa on nyt myös kaksi mattaväriä: jään hopea ja jään harmaa. Uudet mattavärit kestävät myös konepesun, mutta vahaa eivät mattavärit kaipaa.

Uusien ulkovärien lisäksi Peugeot 208:n keula on saanut voimakkaammat muodot. Etupuskuri, etusäleikkö ja etusumuvalot on muotoiltu uudelleen. Lisäksi LED-takavalot kuuluvat kaikkien mallien vakiovarusteluun.

Näiden ulkoisten muutosten sijaan mielenkiintoisin uudistus löytyy konepellin alta. Autoon on nyt nimittäin saatavissa uusi 3-sylinterinen, 1.2-litrainen, turboahdettu bensamoottori. PureTech-moottori tuottaa tehoa 110 hevosvoimaa ja vääntöä 205 Newtonmetriä. Moottorin pariksi voi valita joko 5-vaihteisen manuaalivaihteiston tai 6-nopeuksisen automaatin. Moottori tarjoaa varsin pirteän suorituskyvyn. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 9,6 sekunnissa. Automaatilla sama vie 0,2 sekuntia kauemmin.

Hyvän suorituskyvyn lisäksi moottori on todella taloudellinen, myös automaattivaihteiston kanssa. Yhdistetty kulutus on ainoastaan 4,5 l/100km. Kulutus on sama sekä automaatilla että manuaalivaihteistolla. CO2-päästöt ovat manuaalilla 103 g/km ja automaatilla 104 g/km. Molempien vaihteistojen yhteydessä on moottorin stop&start -toiminto, joka sammuttaa moottorin esimerkiksi valoihin pysähdyttäessä.

Uusi PureTech-moottori on siis sekä taloudellinen että mukavan tehokas. Vaikka uusi PureTech kuulostaa täydelliseltä valinnalta, niin on autoon tarjolla myös muita moottorivaihtoehtoja. Bensamoottorimalliston täydentävät 3-sylinteriset, vapaastihengittävät VTi 68 ja VTi 82 -moottorit. Malliston huipulla on vielä 208 GTi, jossa on mallimerkinnän mukaisesti 208 hevosvoimaa tuottava, 1.6-litrainen bensakone.

Bensiinimoottori on suositumpi vaihtoehto pikkuauton keulalle, mutta jos ajokilometrejä tulee enemmän, voi alkaa harkita dieseliä. Todella taloudellinen 1.6-litrainen BlueHDi -dieselmoottori on tarjolla kolmena versiona; 75, 100 tai 120 hevosvoimaa. Pienimmillään dieselmoottorisen 208-mallin yhdistetty kulutus on 3,0 l/100km ja CO2-päästöt 79 g/km.

Peugeot 208-malliston hinnat alkavat 13 397 eurosta (3-ovinen 68 VTi). Käytännöllisempi 5-ovinen on 1000 euroa kalliimpi. Varustetasoja on neljä: Access, Active, Allure ja GT Line. Tämän 110 PureTech-moottorin kanssa on aina joko Allure tai GT Line -varustelu. Allure-mallissa on vakiona muun muassa automaattinen ilmastointi, urheilulliset etuistuimet mustalla kangasverhoilulla, peruutustutka takana ja 16” kevytmetallivanteet. Tämä koeajettu Peugeot 208 Allure 110 PureTech -mallin lähtöhinta on 20 394 euroa, mikä kuulostaa varsin houkuttelevalta auton varustelu ja ominaisuudet huomioiden.

Jos haluaa autoonsa vielä sporttisemman ulkonäön, on valinta silloin uusi GT Line-varustelu. Se sisältää lisäksi muun muassa nahkaisen ohjauspyörän ja istuimien puolinahkaverhoilun punaisilla tikkauksilla, alumiiniset polkimet, tummennetut takalasit, mustat sivupeilien kotelot ja 17” kevytmetallivanteet. GT Line-varustelu nostaa hintaa 2000 euroa.

”Hyvän suorituskyvyn lisäksi moottori on todella taloudellinen, myös automaattivaihteiston kanssa.”
”Uudet mattavärit kestävät myös konepesun, mutta vahaa eivät mattavärit kaipaa.”