Koeajossa Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8

Otimme kesäiseen koeajoon Ford Mustang Convertiblen, joka on yksi näyttävimmistä uusista avoautoista. Vaikka Suomen kesä on lyhyt ja kelien suhteen arvoituksellinen, niin kyllä avoautoilustakin pääsee onneksi Suomen suvessa nauttimaan.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Nykyään monet uudet avoautot on varustettu kovalla katolla. Tässä Mustang Convertiblessa on kuitenkin vielä perinteinen kangaskatto. Katto aukeaa ja sulkeutuu täysin sähköisesti, ainoastaan katon etureunan lukitus pitää avata/sulkea käsin. Tämä toimenpide onnistuu kuljettajan paikalta käsin eli autosta ei tarvitse nousta. Kattomekanismi toimii mukavan nopeasti. Sadepilvien väistyttyä saa katon auki alle kymmenessä sekunnissa. Ainoa ehto on, että auton pitää seistä paikkallaan. Eli ajon aikana ei kattoa voi operoida, mikä on liikenneturvallisuuden kannalta vain positiivinen ominaisuus.

Parhaimmalta avoauto näyttää tietysti katto alhaalla. Vielä kun laskee ikkunat, niin ulkonäkö vain paranee. Tosin nyt matkustamossa käy sellainen viima, että kovin pitkää matkaa ei viitsi näin ajaa. Sivulasien nosto suojaa vähän tehokkaammin kuljettajaa ja matkustajia, mutta edelleen tuuli pääsee puhaltamaan ikävästi penkkien välistä. Jos on siis vähänkin viileämpi keli, kannattaa pukeutua riittävän lämpimästi tai nostaa katto ylös, ellei halua herätä kurkku kipeänä seuraavana aamuna.

Mustangiin on tarjolla kaksi moottorivaihtoehtoa. Ehkä se järkevämpi, tai ainakin taloudellisempi valinta olisi 2.3-litrainen EcoBoost-moottori. Nelisylinterinen EcoBoost tarjoaa tehoa 317 hv ja vääntöä 432 Nm, joten suorituskyky on riittävä. Kulutuskin pysyy kohtuullisena tasaisessa ajossa. Auton yhdistetty kulutus on pienimmillään 8,0 l/100km ja CO2-päästöt 179 g/km. EcoBoost on siis järkevä valinta, vaikka nelisylinterinen kuulostaakin oudolta Mustangissa.

EcoBoost-moottorilla Mustang-malliston hinnat alkavat 55 600 eurosta kovakattoisena. Avomallin lähtöhinta on 62 100 euroa. Upea ulkonäkö, tehokas moottori ja hintakin vielä kohtuullisissa lukemissa. Kuulostaa hyvältä paketilta. Tai oikeastaan ei kuulosta miltään, sillä EcoBoost on todella hiljainen moottori. Vaikka normaaliajossa hiljaisuus on vain positiivinen asia, niin Mustangin kohdalla kaipaisi myös muhkeita soundeja ajofiilistä täydentämään.

Onneksi Mustangiin löytyy myös toinen moottorivaihtoehto, eli GT-mallin 5.0-litrainen V8. Nyt tunnelma muuttuu täysin. Jo käynnistyksen yhteydessä putkistosta kuuluu karjaus ja konepellin alta vaimeaa murinaa. Tältä amerikkalaisen avoauton pitääkin kuulostaa. Vaikka myös Amerikoissa ollaan hiljalleen siirtymässä yhä pienempiin moottoreihin, niin Ford osaa onneksi edelleen valmistaa myös todella hienoja V8-koneita. Tämä 5.0-litrainen tarjoaa tehoa 417 hv ja huippuvääntö on 530 Nm. Parhaimmillaan auto kiihtyy satasen vauhtiin alle viidessä sekunnissa. Valitettavasti isolla moottorilla myös kulutus ja erityisesti päästöt kasvavat. V8-moottorilla yhdistetty kulutus on pienimmillään 12,0 l/100km ja CO2-päästöt 281 g/km.

Isojen päästöjen johdosta myös autoveroprosentti kipuaa melko suureksi. V8-malliston hinnat alkavat 80 000 eurosta. Tämän automaattivaihteisen avomallin lähtöhinta on 89 600 euroa. Kun siihen vielä vähän lisätään varusteita, kuten Shaker Pro -audiojärjestelmä, 19”-vanteet, erikoisväri ja ilmastoidut istuimet, tulee koeajetun auton kokonaishinnaksi 97 700 euroa, josta lähes puolet (43 000 euroa) on autoveron osuus. Jos sadantonnin hankintahinta ei hirvitä, niin Mustang GT tarjoaa kyllä vastinetta rahalle. Tuntuu pahalta, kun Suomen autovero nostaa V8-mallin hinnan turhan korkeaksi. Mustangia kun ei ole kotimaassaan suunniteltu näin arvokkaaksi luksusautoksi, vaan se on urheilullinen coupe, jonka pitäisi olla hinnaltaan useamman autoilijan hankittavissa.

”Jo käynnistyksen yhteydessä putkistosta kuuluu karjaus ja konepellin alta vaimeaa murinaa.”
”Tuntuu pahalta, kun Suomen autovero nostaa V8-mallin hinnan turhan korkeaksi.”