Koeajossa Ford Focus RS

Ford Focus RS keskittyy pelkästään suorituskyvyn maksimoimiseen. Auto kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 4,7 sekunnissa.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Ford Focus -mallistossa on nyt kaksi urheilullista versiota: Focus ST ja Focus RS. Vaikka lähtökohtaisesti autot tarjoavat samoja ominaisuuksia, niin silti ero näiden kahden mallin välillä on melkoinen.

Kun Focus ST tarjoaa urheilullisuuden lisäksi sopivan annoksen mukavuutta, niin tämä Focus RS unohtaa mukavuuden ja keskittyy pelkästään suorituskyvyn maksimoimiseen. Autoja voisi vertailla niin, että jos Focus ST on vakiomallista viritetty sporttiversio, niin tämä Focus RS on kuin kilpa-autosta kesytetty katuauto.

Vaikka jo ST:ssä on vakiomallia jäykempi jousitus, niin tässä RS-versiossa alusta on vieläkin jäykempi. Jousitus on edessä 33 % ja takana 38 % jäykempi kuin ST:ssä.

Iskunvaimennukselle on valittavissa kaksi toimintatilaa, normaali tai sport. Luulin jo löytäneeni napin, jolla iskunvaimennusta saisi pehmeämmäksi, mutta ainoa vaihtoehto olikin sport-tilan 40 % vielä jäykempi iskunvaimennus. Tällä autolla ajaessa eivät tien epätasaisuudet jää huomaamatta. Vaikka jousitus on todella jäykkä, ja jopa kova, niin siihen tottui yllättävän nopeasti.

Myös autojen suorituskyvyssä on selvä ero. ST-mallissa on 2.0-litrainen, 250-hevosvoimainen EcoBoost-moottori, joka tarjoaa perheautolle todella hyvän suorituskyvyn. Tämä RS:n 2.3-litrainen EcoBoost tarjoaa huimat 100 hevosvoimaa lisää. Moottorin huipputeho on 350 hevosvoimaa ja vääntöä löytyy 440 Newtonmetriä. Kovan kiihdytyksen aikana on käytössä hetkellisesti jopa 470 Nm:n vääntö yliahtotoiminnon ansiosta.

Moottorin tehot välittyvät kuusinopeuksisen manuaalivaihteiston kautta kaikille neljälle pyörälle. Edeltävistä Focus RS-malleista poiketen uutuus on siis nelivetoinen, mikä on erinomainen ratkaisu auton tehot huomioiden.

Focus RS on varustettu Ford Performance AWD -nelivetojärjestelmällä, jossa on elektronisesti ohjattavat kytkimet molemmilla puolilla takavetopyörästöä, siis molemmille vetoakseleille omansa. Järjestelmä ohjaa kytkimien kautta väännön jakautumista paitsi eteen ja taakse, myös takarenkaiden välillä. Taka-akselille voidaan siirtää jopa 70 prosenttia vääntömomentista. Näin auton käytös on selvästi tasapainoisempi kiihdytyksissä ja suorituskyky saadaan maksimoitua myös kaarreajossa.

Kuljettaja voi valita neljästä ajotilasta sopivimman. Ajotilan valinta vaikuttaa mm. nelivedon toimintaan, iskunvaimennukseen, ohjaustehostukseen, ajovakaudenhallintaan ja moottorin/kaasupolkimen reagointiin. Normal- ja Sport -ajotilat sopivat normaaliin liikenteeseen, kun taas Track ja Drift ovat tarkoitettu ainoastaan hauskanpitoon radalla.

Ford Focus RS kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 4,7 sekunnissa. Hyvän suorituskyvyn lisäksi kuljettaja pääsee nauttimaan pakojärjestelmän tuottamista soundeista.

Putkistosta kuuluu mukavan matala mörinä, jonka sävy hiukan kiristyy kiihdytyksissä. Sport-ajotilassa moottorin polttoaineensuihkutus on kalibroitu siten, että putkiston saa myös paukkumaan.

Valitettavasti hauskuus aina vähän maksaa. Ford Focus RS-mallin lähtöhinta on 51 740 euroa. Tämän koeajetun auton kokonaishinta lisävarusteineen oli melkein 60 000 euroa. Se on iso hinta Focuksesta, mutta suorituskykyyn ja ominaisuuksiin nähden silti kilpailukykyinen.

Tällaisen sporttimallin kohdalla on vähän turha puhua polttoainetaloudesta, mutta tasaisessa ajossa itsehillintää omaava kuljettaja voi päästä kohtuullisella kulutuksella. Auton yhdistetty kulutus on nimittäin 7,7 l/100km ja CO2-päästöt 175 g/km.

Jos olisin itselle ostamassa sporttista Fordia, niin Focus ST riittäisi vallan hyvin, mutta jotain kiehtovaa tässä RS-mallissa on. Sillä ei lähtisi mielellään pitkälle matkalle, mutta siihen sitä ei ole tarkoitettukaan. RS on erikoismalli, jolla voi hyvin ajaa kadulla, mutta jonka ominaisuudet tulevat parhaiten esille vasta rata-ajossa.

”Putkistosta kuuluu mukavan matala mörinä, jonka sävy hiukan kiristyy kiihdytyksissä. ”
”Sport-ajotilassa moottorin polttoaineensuihkutus on kalibroitu siten, että putkiston saa myös paukkumaan. ”