Koeajossa Ford Ranger Super Cab Limited 3.2 TDCi

Ford Rangerin uusi etumaski uhkuu voimaa ja suorituskykyä. Ulkonäössä on selvästi Amerikan tunnelmaa.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Vuonna 2011 markkinoille tullut Ford Ranger on saanut tänä vuonna päivityksen, minkä ansiosta tämä näyttävä avolava on nyt entistä taloudellisempi. Rangeriin on tarjolla kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa: 2.2 TDCi (160hv) tai 3.2 TDCi (200hv).

Molempien moottoreiden yhteyteen voi valita joko 6-vaihteisen manuaalin tai 6-portaisen automaattivaihteiston. Molempien moottoreiden yhteydessä on start/stop-toiminto, joka sammuttaa moottorin auton pysähtyessä. Taloudellisuutta parantaa myös sähkötoiminen ohjaustehostin.

2.2 TDCi:n yhdistetty kulutus on manuaalivaihteistolla 7,3 /100 km ja CO2-päästöt 191 g/km. Kulutus on pudonnut 0,5 litraa ja CO2-päästöt 15 grammaa edeltäjään verrattuna, vaikka moottorin teho on kasvanut 10 hevosvoimalla. Koeajoimme tehokkaamman version, eli 200 hevosvoimaa ja 470 Newtonmetriä tarjoavan 5-sylinterisen dieselin.

Manuaalivaihteistolla varustettuna moottorin tehot eivät tule heti esille, sillä pari ensimmäistä pykälää ovat välityksiltään todella lyhyitä. Sen johdosta vaihteita saa vaihtaa todella tiuhaan. Etuna on se, että voimaa riittää liikkeelle lähtöön, vaikka perässä olisi isompikin kärry. Kolmosvaihde on jo pidempi, ja nyt myös moottorin tehot tuntuvat selvemmin. Tämän Ford Ranger Super Cab 3.2 TDCi -mallin yhdistetty kulutus on 8,3 l/100km ja CO2-päästöt 221 g/km.

Teknisten uudistusten lisäksi myös ulkonäköä on päivitetty. Uutuuden erottaa parhaiten itseluottamusta uhkuvasta keulasta. Uudet ajovalot saavat keulan näyttämään urheilullisemmalta, kun taas uusi etumaski uhkuu voimaa ja suorituskykyä. Ulkonäössä on selvästi Amerikan tunnelmaa.

Autosta on kaksi matkustamoversiota. Tässä koeajetussa Super Cab -mallissa ei ole takaistuimia, mutta etupenkkien takaa löytyy hieman tavaratilaa. Double Cab -mallissa on normaali takapenkki. Myös Double Cab -malli on mahdollista rekisteröidä alennetun autoveron pakettiautoksi poistamalla takapenkki. Molempien mallien kokonaispituus on sama (5,36m) mutta Super Cab -mallissa on pidempi kuormalava (1,85m vs 1,55m).

Auto on nelivetoinen, mutta kesäkelillä on taloudellisempaa ajaa takavedolla. Vetotapa on voidaan valita vaihdekepin vierestä löytyvällä kytkimellä. Valittavissa on nopea takaveto (2H), nopea neliveto (4H) ja hidas neliveto (4L).

Hidasta nelivetoa käytetään lähinnä haastavassa maastoajossa, kun tarvitaan lisää voimaa matalammissa ajonopeuksissa. Valinnaisvarusteena saatava sähkötoiminen takatasauspyörästön lukko auttaa parantamaan pitoa kaikkein vaikeimmissa olosuhteissa. Rangerin vetokyky on 3500 kg ja kantavuus jopa noin 1150 kg. Autolla voi ylittää myös vähän syvempiä lammikoita, sillä maavara on 230 mm ja kahluusyvyys huimat 800 mm.

Ford Ranger Super Cab-malliston hinnat alkavat 33 644 eurosta ja Double Cab-mallisto 42 405 eurosta. Varustetasoja on neljä: XL AC, XLT, Limited ja Wildtrak. Perusmalli sopii paremmin työkäyttöön, kun taas kattavampi Limited ja Wildtrak ovat varustelultaan sekä ulkonäöltään mukavampia ja edustavampia. Limited-varustelu sisältää mm. nahkaverhoilun, audiojärjestelmän 8” kosketusnäytöllä, automaattisen ilmastoinnin, tummennetut takalasit, vakionopeudensäätimen, parkkitutkan ja 17” kevytmetallivanteet. Koeajetun Ford Ranger Super Cab Limited 3.2 TDCi -mallin lähtöhinta on 57 713,41 euroa.

Vaikka Ranger on lähtökohtaisesti hyötyajoneuvo ja tarkoitettu työkäyttöön, niin näyttävänä ja hyvin varusteltuna se sopisi vaikka edustusautoksi.

”– Vaikka Ranger on lähtökohtaisesti hyötyajoneuvo ja tarkoitettu työkäyttöön, niin näyttävänä ja hyvin varusteltuna se sopisi vaikka edustusautoksi.”
”– Autolla voi ylittää myös vähän syvempiä lammikoita, sillä maavara on 230 mm ja kahluusyvyys huimat 800 mm.”