T eksti ja kuvat: Petri Görman

Toyotan uusi WRC-auto esiteltiin suurelle yleisölle 22. syyskuuta Pariisin autonäyttelyssä. Samassa yhteydessä kerrottiin, että Tommi Mäkisen johtaman rallitallin pääsponsoriksi on saatu kansainvälinen tietotekniikkajätti Microsoft. Toyota palaa rallin MM-sarjaan Monte Carlon rallissa.

– Kuljettajat paljastetaan sitten, kun nimet ovat papereissa. Siihen ei kuitenkaan mene enää montaa viikkoa, Toyota Gazoo Racingin urheilutoimenjohtaja Jarmo Lehtinen paljastaa.

Mikko Hirvosen kartanlukijana toiminut Lehtinen muistuttaa, että kuljettajien tulevat sopimuskuviot nousevat aina syksyllä median mielenkiinnon kohteiksi.

– On vain positiivista, että meidän tallin ympärillä on jatkuvasti pöhinää.

Urheilutoimenjohtaja kertoo, että heidän tiimi on tehnyt lyhyessä ajassa aivan hirvittävän määrän työtä uuden auton kehitystyön eteen.

– Realistisesti voi sanoa, että vielä on myös paljon opittavaa jokaisella osa-alueella.

Suomessa on ollut aina menestyviä rallikuskeja, mutta ensimmäistä kertaa täällä toimii kansainvälinen rallitiimi.

– Olen erittäin ylpeä siitä, että pääsemme näyttämään maailmalle, että tämän alan erikoisosaamista löytyy myös Suomesta.

Urheilutoimenjohtaja Lehtinen lähtee luottavaisin mielin tiimin ensimmäiseen rallikauteen, mutta realistina hän ei heti osakilpailuvoittoja odota.

– Yhteenkään MM-ralliin ei lähdetä häviämään. Sen verran tässä on vieläkin aktiiviuralta kilpailuviettiä jäljellä.

– Meillä on jatkuvasti kolme autoa testaamassa. Testejä ajetaan sekä Suomessa että eri puolilla Eurooppaa. Testausohjelmastamme on vielä osa ajamatta, mutta olemme kuitenkin aikataulussa.

Syksyn aikana uuden rallitiimin ohjelmaan kuuluvat vielä kaikkien kilpailutoimintaan liittyvien oleellisten asioiden, kuten kuljetusrekkojen ja työkalujen toimivuuden varmistaminen.

– Tällä hetkellä Puuppolan tehtaalla työskentelee noin 100 henkilöä. Laskin juuri, että tiimissä on edustettuna 12 eri kansallisuutta.

Viikko sitten urheilutoimenjohtajan matka suuntautui Korsikan MM-ralliin.

– Olen kiertänyt kaikki MM-rallit, koska uuden tallin on luotava suhteen kilpailujärjestäjiin sekä FIA:aan.

Korsikan MM-ralliin siirtyi vuonna 2017 puolta vuotta normaalia aikaisemmaksi huhtikuulle.

– Nyt on varattava nopealla aikataululla 50 hotellihuonetta Korsikalta tiimille ja tilattava lentoliput kaikille matkaan lähteville henkilökunnan jäsenille.

Rekrytointi on ollut merkittävä osa Lehtisen työtä viimeisen vuoden aikana.

– Onneksi se on nyt helpottunut, koska puskaradio vie viestiä eteenpäin.

Aluksi urheilutoimenjohtaja joutui käyttämään oman ralliuran aikana luotuja kontakteja rekrytointiprosessissa hyödyksi.

– Olemme päässeet siihen tilanteeseen, että saamme ihmisiltä puhelinsoittoja ja sähköpostiviestejä, joilla tarjoudutaan meille töihin. Nyt on osattava valita vain parhaat tyypit tiimin jäseniksi.

Toyota Gazoo Racingin sporttipuolen fokus on jo ensi kevät.

– Olemme saaneet Monte Carlon ja Ruotsin MM-rallin reitit kommentoitaviksi. Näiden rallien suunnittelu on jo käynnissä.

”– Yhteenkään MM-ralliin ei lähdetä häviämään. Sen verran tässä on vieläkin aktiiviuralta kilpailuviettiä jäljellä.”