Koeajossa Toyota Prius Premium

Nykyaikaisten hybridimallien esikuvana voidaan pitää vuonna 1997 esiteltynä Toyota Priusta. Sähköä on hyödynnetty käyttövoimana jo autoilun alkuajoista lähtien, mutta Prius oli ensimmäinen nykyaikainen, sarjatuotantoon päässyt hybridimalli.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Nyt Toyota Prius on edennyt jo neljänteen mallisukupolveen. Uusin Prius edustaa suurinta edistysaskelta automallin historiassa sitten auton ensiesittelyn. Muutoksilla on päästy entistä pienempiin kulutus- ja päästöarvoihin, mutta samalla myös auton ajo-ominaisuuksia on parannettu.

Priuksen voimansiirron peruspalikat ovat ennallaan. Auton hybridijärjestelmän muodostavat 1.8-litrainen bensamoottori, ja sen parina toimiva sähkömoottori.

Bensiinimoottorin teho on 72 kW ja sähkömoottorin 53 kW. Järjestelmän yhteenlaskettu huipputeho on 90 kW (122 hv). Tehot kuulostavat vaatimattomilta, mutta ne riittävät hyvin normaaliajossa. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 10,6 sekunnissa.

Huippusuorituskyvyn sijasta Priuksen pääpaino on taloudellisuudessa, ja siinä se onnistuu entistäkin paremmin. Priuksen yhdistetty kulutus on pienimmillään 3,0 l/100km ja CO2-päästöt 70 g/km, kun edeltävän mallin kohdalla vastaavat lukemat olivat 3,9 l/100km ja 89 g/km.

Varustelu vaikuttaa auton kulutukseen ja päästöihin. Tämän runsain varustein lastatun Premium-mallin kulutus on vain vähän isompi, 3,3 l/100km.

Ajaminen hybridillä ei poikkea automaattivaihteisesta autosta. Autossa on portaaton e-CVT –vaihteisto. Kojelaudalta löytyvällä vaihdekepillä valitaan D (ajo), R (peruutus) tai N (vapaa), kuten perinteisessä automaatissa.

Lisäksi löytyy B-ajotila, joka tehostaa moottorijarrutusta esimerkiksi pitkässä alamäessä. Suomessa B-asennolla ei ole juuri käyttöä, vaan yleensä kannattaa ajaa D-ohjelmalla. Pysäköintitila (P) aktivoidaan vaihdekepin vierestä löytyvällä painikkeella.

Valittavissa on kolme eri ajo-ohjelmaa: Normal, Power ja Eco. Power-tila parantaa suorituskykyä, kun taas Eco vie taloudellisuuden huippunsa. Lisäksi on valittavissa EV-ajotila, joka pyrkii käyttämään pelkästään sähkömoottoria niin kauan kuin akussa riittää virtaa.

Akku latautuu ajon aikana, ja myös jarrutusenergia otetaan talteen. Kun vauhtia hidastaa, kytkeytyy ensin energian talteenotto ja vasta kovemmissa jarrutuksissa auto käyttää varsinaisia jarruja.

Priuksen uusi nikkelimetallihydridiakku (NiMH) on aikaisempaa kompaktimpi ja energiatiheydeltään parempi. Entistä pienempi akku mahtuu nyt takaistuimen alle, joten se ei vie tavaratilaa. Tavaratilaa löytyy 343 litraa, eli 57 l enemmän kuin edeltäjässä. Edeltävistä malleista poiketen Priuksella voi nyt vetää myös perävaunua.

Uusi Prius erottuu myös ulkonäöllään. Autossa on Prius-malleista tuttua hatchback-mallin muotoa, mutta muutoin auto näyttää aivan uudelta, jopa futuristiselta, kuten edelläkävijän kuuluukin. Prius on aikaisempaa matalampi; vaikka muodoissa on myös teräviä kulmia, näyttää auto todella virtaviivaiselta.

Samaa kertoo myös auton ilmanvastuskerroin (Cd-lukema), joka on nyt 0,24.

Prius oli edelläkävijä ensiesittelynsä aikaan vuonna 1997, ja tuntuu edelleen olevan kärkipaikalla omassa luokassaan. Malliston lähtöhinnat sijoittuvat 34 981 ja 40 893 euron välille auton varustelutason mukaan.

”Akku latautuu ajon aikana, ja myös jarrutusenergia otetaan talteen.”
”Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 10,6 sekunnissa.”