Uusi tuote saadaan nopeasti valikoimiin
SuomiTrading palvelee jälleenmyyjiä koko maassa, www.suomitrading.fi 24/7
Valikoimien kehittymisen nopeus on yksi maahantuontia ja tukkukauppaa harjoittavan SuomiTradingin valttikortti, kuten myös kilpailukykyinen hinnoittelu ja panostaminen palveluun. SuomiTrading kuuluu Kärkkäisen konserniin omana liiketoimintayksikkönään.
Teksti: Reetta Reinman Kuva:Terho Mäkelä Kuvapalvelu Epics Oy
Kärkkäisen konserniin kuuluva SuomiTrading erotettiin reilu vuosi sitten omaksi liiketoimintayksiköksi ja organisaatioksi. SuomiTradingin vetäjän, myyntipäällikkö Jari Poikolan mielestä uudistus oli onnistunut. Poikolan johtamassa SuomiTradingissa on vakituista henkilökuntaa kuusi. Pääpaikassa, Lempäälän Real Parkissa on Poikolan lisäksi yksi myyntiedustaja ja yksi myyntisihteeri. Vantaalla myyntiedustajia on kaksi ja Kokkolassa yksi.
– Olemme sijoittuneet niin, että voimme palvella asiakkaitamme koko Suomessa siten, että sekä asiakkailla on meidän luokse että meillä asiakkaiden luokse kohtuulliset välimatkat.
SuomiTrading harjoittaa maahantuontia ja tukkumyyntiä. Kaikki Kärkkäisen tavarataloissa ja verkkokaupassa myynnissä olevat, talon itse maahantuomat tuodaan maahan SuomiTradingin nimissä. Tukkumyynnissä SuomiTradingin pääasiakkaat ovat halpakauppaketjut, rautakaupat ja verkkokaupat. Asiakkaina on runsaasti myös pienempiä jälleenmyyntiä harjoittavia yrityksiä, esimerkiksi lahjatavarakauppoja. SuomiTradingilla on myös 24/7 asiakkaita palveleva verkkokauppa www.suomitrading.fi. SuomiTradingin liikevaihto oli vuonna 2016 noin kuusi miljoonaa euroa (Alv 0%).
Tänä vuonna on tarkoitus edelleen kasvaa laajentamalla asiakaskuntaa, kehittämällä valikoimaa ja panostamalla palveluun. SuomiTradingin tiimissä aloittaa maaliskuussa myös pääasiassa vähittäiskauppaa palveleva markkinointiassistentti.
– Meillä on sitoutuneet yhteistyökumppanit ja henkilökunta, joten tästä on hyvä jatkaa, toteaa Poikola.
– Viime vuonna liikevaihdon kasvun ohelle juuri valikoimien kasvu oli yksi SuomiTradingin tärkeimpiä tavoitteita. Lisäksi saimme verkkokaupan, ja näin mahdollisuutemme palvella asiakkaita paranivat merkittävästi. Myyntiedustajiemme työmenetelmät paranivat ja nykyaikaistuivat viime vuonna entisestään, myös tämä on suuri parannus asiakaspalveluun, kertoo Poikola.
Tänä vuonna SuomiTrading panostaa muiden ohella sisustustavaroiden, kodintekstiilien ja tekstiilien valikoimiin. Niiden jakelua kehittämään on rekrytoitu alaa osaava myyntiedustaja. SuomiTradingin valikoimien kivijalka – suosituimmat tuotteet– muodostuu työkaluista, pienkoneista sekä auto- ja puutarhatarvikkeista.
– Tunnettuja ja arvostettuja merkkejä SuomiTradingin valikoimissa ovat muutamia mainitakseni Timco ja Kipor. Lisäksi esimerkiksi Royal Gourmet -grillit ovat saavuttaneet suurta suosiota.
– Voisi kiteyttää, että valikoimissamme on aktiivisen, tekevän ihmisen tavaraa, toteaa Poikola.
– Kun tapaamme asiakkaiden kanssa, käymme läpi asiakkaan tarpeisiin sopivia, valikoimissamme olevia tuotteita, kerromme, mitä meille on tulossa sekä mitä meidän on mahdollisuus saada valikoimiimme nopeallakin aikavälillä. Asiakkaiden toiveet sekä organisaatiomme omat havainnot ja Kärkkäisen ostajien vinkit valikoimien laajentamistarpeista ovat tärkeässä roolissa, kun pohdimme mitä uutta valikoimiimme pitäisi ottaa. Yksi valttimme on nopeus. Ideasta SuomiTradingin valikoimiin tuotteen tie ei parhaimmillaan vie viikkoa kauempaa, kertoo Poikola.
Tuotteet myydään laatikoittain jälleenmyyjille. SuomiTradingin keskusvarasto on Postin logistiikkakeskus Orimattilassa, josta ne kuljetetaan ostomäärästä riippuen joko rahtivapaasti tai edullisella rahdilla asiakkaille.
Maaliskuusta marraskuuhun SuomiTradingissa on varsinainen kiire aika. Silloin toimitetaan ennakkoon ostettuja tuotteita ja tehdään sesonkiin sopivaa kauppaa asiakkaiden kanssa.
– Joulu-, tammi- ja helmikuussa toki teemme kauppaa tavalliseen tahtiin, mutta silloin teemme paljon valmistelevaa työtä sesonkikautta ajatellen eli uudistamme ja päivitämme valikoimiamme sekä hiomme toimintatapojamme entistä parempaan kuntoon, kertoo Poikola.
Jari Poikola on tullut Kärkkäiselle töihin 2006. Ensi alkuun hän oli Ylivieskan Kärkkäisen tavaratalossa kodintekniikkaosaston vastuumyyjänä. SuomiTradingissä hän on ollut kuusi vuotta, niistä kolme viimeisintä vuotta yksikön johtajana.
– On ollut erittäin mukava olla mahdollistamassa ja tekemässä osaltaan J. Kärkkäinen Oy:n upeaa kasvua.
Intoa kehittyä ja kasvaa edelleen Poikolalla riittää, työmotivaatio on korkealla.
– Olen erittäin kiitollinen omistajan tuesta ja luottamuksesta. Se antaa hienon pohjan työlle, Poikola kiittää työnantajaansa Juha ja Leena Kärkkäistä.
Poikola on Kokkolasta kotoisin. Hänellä on kaupallisen alan koulutus. Tämän talven aikana Poikola pääsee perheensä kanssa muuttamaan juuri Tampereelle valmistumassa olevaan omakotitaloon. Perheessä on vaimo ja neljä lasta, kolme poikaa ja yksi tytär. Lapset ovat iältään kahdeksasta kuukaudesta 5,5 vuoteen.
”Olen erittäin kiitollinen omistajan tuesta ja luottamuksesta. Se antaa hienon pohjan työlle.”