Koeajossa Ford KA+ 1.2 Ti-VCT Ultimate

Käytännöllisyys ja sisätilojen maksimointi ovat uuden Ford Ka:n parasta antia.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Moni varmaan muistaa pienen Ford Ka-mallin. Nyt nimi esiintyy taas Fordin mallistossa, mutta auto on hieman muuttunut sitten viime näkemän, eikä sitä enää tunnista samaksi autoksi. Edellisen kolmiovisen mallin sijaan uusi Ka on nyt viisiovinen hatchback, joka pienestä koostaan huolimatta tarjoaa yllättävän reilut sisätilat. Samalla myös auton nimi on päivittynyt muotoon Ford KA+.

Käytännöllisyys ja sisätilojen maksimointi ovat uuden Ford Ka:n parasta antia. Vaikka auto on alle nelimetrinen, mahtuu takapenkille silti myös aikuinen hyvin istumaan. KA+ on Fiestaa lyhyempi, mutta melkein 30 mm korkeampi. Kun pääntilaa on reilusti, tulee auton matkustamossa selvästi avarampi fiilis ja auto tuntuu kokoistaan isommalta.

Tavaratilaa löytyy 270 litraa. Takakonttiin mahtuvat ostoskassit tai pari pienempää laukkua. Kun tilaa tarvitaan lisää, saa takaistuimen selkänojat kaadettua 60/40-osissa. Takapenkin kaatamalla kyytiin mahtuvat harrastusvälineet tai vaikka pienen perheen matkatavarat, mutta kovin isolla porukalla liikkuessa alkavat joko istumapaikat tai tavaratila loppua kesken.

Ka:sta löytyvät vakiona autoilun perustarpeet eli ilmastointi, radio/cd-soitin, sähköikkunat edessä, sähkösäätöiset peilit, ajotietokone ja monitoimiohjauspyörä. Vakiovarusteluun kuuluvat myös etusumuvalot ja päiväajovalot. Ajovalot pitää muistaa laittaa itse päälle hämärän saapuessa. Auto onneksi muistuttaa, jos ne meinaavat unohtua autosta poistuessa.

Ford KA+ -mallin lähtöhinta on 14 214,71 euroa. Mallistossa on vain yksi moottorivaihtoehto (1.2 Ti-VCT) ja yksi varustelutaso (Ultimate), eli auton ostajalla on helppo työ. Valittavaksi jää vain ulkoväri ja lisävarusteet.

Tässä koeajetussa autossa oli lisänä 15” kevytmetallivanteet, automaattinen ilmastointi ja Driver Assistance -paketti, joka sisältää parkkitutkan taakse, sähköisesti taittuvat sivupeilit ja sähkötoimiset takalasit. Ulkoväreiksi on tarjolla perusväreinä valkoinen tai keltainen. Lisähintaan on valittavissa metallivärit sininen, harmaa, hopea ja musta. Lisäksi löytyy pari erikoisväriä, eli kirkkaanpunainen Ruby Red ja tämä koeajetun auton kullankeltainen Sparkling Gold.

Uuden Ka:n voimanlähteenä on 1.2-litrainen, 4-sylinterinen Duratec-bensiinimoottori. Moottori kuuluu samaan tuoteperheeseen Fiestan 1.25-litraisen kanssa. Siinä hyödynnetään muuttuvaa nokka-akseleiden ajoitusta. Tämä paitsi parantaa moottorin suorituskykyä, auttaa myös pitämään kulutuksen ja päästöt kurissa. Moottorin yhdistetty kulutus on 4,8 l/100km ja CO2-päästöt 110 g/km.

Vapaastihengittävä 1.2-litrainen tarjoaa tehoa 63 kW (85 hv) ja vääntöä 112 Nm. Ei kuulosta kovin sporttiselta, mutta riittää yllättävän hyvin pienelle autolle. Kaupunkinopeuksissa Ka pärjää varsin hyvin.

Moottoritielle kiihdyttäessä kaipaisi jo hieman lisää vääntöä, ja maantiellä ohitukset vaativat jo hieman pidemmän suoran. Kun autolla pääsee vauhtiin, menee se hienosti myös moottoritiellä. Vaikka Ka on parhaimmillaan kaupunkiautona, lähtee autolla mielellään myös pidemmälle matkalle.

Autossa on 5-vaihteinen manuaalivaihteisto. Vaihteiston välitykset ovat aika lyhyet, mikä parantaa suorituskykyä kaupunkinopeuksissa. Moottoritiellä kierrokset nousevat herkästi 3000:n tuntumaan, mikä näkyy hieman isompana kulutuksena.

Talvisella maantiellä keskikulutus näytti noin kuutta litraa satasella. Vaikka äänieristys ei olekaan aivan samaa tasoa kuin isommissa Fordeissa, eivät moottoriäänet kuulu häiritsevästi matkustamoon ja Ka on yllättävän hiljainen matka-ajossa.

”– Kun autolla pääsee vauhtiin, menee se hienosti myös moottoritiellä. ”
”– Vaihteiston välitykset ovat aika lyhyet, mikä parantaa suorituskykyä kaupunkinopeuksissa.”