Perheyritys Nanson kaikki tuotteet suunnitellaan Suomessa

Nanson ajattoman tyylikkäissä vaatteissa on myös mukava olla, alleviivaa kaupallinen johtaja Sixten Helenelund Nanson vaatevalmistuksen punaisen langan.

Vuonna 1921 Nokialle perustettu perheyritys Nanso on sataprosenttisesti suomalaisomistuksessa.

Teksti: Reetta Reinman Kuvat: Nanso Group

Yksi Nanson menestyksen avain on kautta aikain ollut se, että ymmärrämme kuluttajaa: Nanson vaatteissa on mukava olla. Ne istuvat hyvin ja ovat laadukkaita ja sitä kautta myös pitkäaikaisia, toteaa Nanso Group Oy:n kaupallinen johtaja Sixten Helenelund.

Nanso tunnetaan ennen kaikkea trikoovaatteiden valmistuksen osaajana.

– Panostamme suuresti käyttämämme trikoon laatuun. Pääsääntöisesti käytämme puuvillapohjaista trikoota, jossa on mukana jonkin verran käyttömukavuutta vaatteeseen tuovaa viskoosia, sanoo Helenelund.

Trikoon laatuun vaikuttavat trikoopohjan ohella värien kesto sekä käytetty painotekniikka.

– Värien kirkkauden ja pysyvyyden varmistamme korkealaatuisilla raaka-aineilla. Käyttämämme painotekniikan laadun suhteen olemme hyvin vaativia, Helenelund korostaa.

Nanso käyttämä trikoo on osittain suomalaisvalmisteista. Osa trikoosta tulee Euroopan eri maista. Nanson vaatevalmistus tapahtuu pääsääntöisesti yhteisyrityksessä Virossa.

Ennen kuin Nanson vaatteet pääsevät kuluttajamarkkinoille, ne läpikäyvät tiukat testit.

– Myös kuluttajilta saatu suora palaute on tärkeä osa tuotekehitystyötämme, sanoo Helenelund.

Vuosittain Nanso valmistaa noin miljoona trikoovaatetta. Nanson trikoovaatemallistossa on kaksi tuotelinjaa: muotimallisto sekä yöpukeutumismallisto. Nanson yöpukumallisto laajenee Helenelundin mukaan tätä nykyä entistä enemmän ns. kotoiluvaatteisiin; suosittuun kotoiluun tarvitaan mukavia vaatteita.

– Eli lähtökohtamme on aina kuluttajissa, teemme sitä, mitä kuluttajat tarvitsevat. Tulevaisuudessa entisestään vielä panostamme kuluttajalähtöisyyteen, lupaa Helenelund.

Nanson tämän kesän mallistoa Helenelund kuvailee sekä kuosien että värien suhteen hyvin selkeäksi. Värimaailmassa on mukana paljon myös pirteänkirkasta punaista. Syksy pehmentää värisävyjä ja tuo osaltaan myös vahvempia materiaaleja.

– Ensi syksynä Nanson trikoovaatteiden värimaailmassa on perinteisten sinisen ja mustan ohella paljon meleerattua harmaata sekä sinisen, vihreän ja punaisen eri sävyjä.

Helenelund kertoo, että maailmalla on vaatetusmarkkinoilla nyt Suomi-buumi.

– Italiassa, muodin mekassa, ensi vuonna miesten muotimessuilla on johtavana teemana Suomi. Aasiassa suomalaiset trikoovaatteet ovat hyvin suosittuja.

Helenelund uskoo trikoovaatteiden Suomi-buumin syntymiseen vaikuttaneen vaatteiden kuosien selkeyden sekä niiden visuaalisen näyttävyyden.

Nanso perustettiin vuonna 1921 Nokialle palkkavärjäämöksi. Vaatetusteollisen toimintansa alussa Nanso valmisti laamapaitoja. Vuosikymmenten varrella Nanso valmistanut on muun muassa miesten kankaisia alushousuja, vahvoja puuvillasukkia sekä T- ja yöpaitoja. Nanso Groupiin kuuluvat tätä nykyä trikoobrändi Nanso ja sukkamerkki Vogue. Nanso Groupin kaikkien brändien mallistot suunnitellaan Suomessa.

Nanso Group on sataprosenttisesti suomalaisessa omistuksessa oleva perheyritys.

– Perheomistajuus on perusta, jonka ansiosta Nanson liiketoimintaa on pystytty kehittämään pitkäjänteisesti ja vastuullisesti. Tämä on kaiken toimintamme tärkeä arvopohja. Maailmalla se, että Nanso on suomalainen perheyritys, on hyvin arvostettua, Helenelund korostaa.

Nanso Group työllistää noin 150 henkilöä Suomessa ja ulkomailla. Vuonna 2016 yrityksen liikevaihto oli 32,4 miljoonaa euroa. Nanso Group Oy:n toimitusjohtaja on Antti Rönkkö. Yrityksen pääkonttori on ollut vuodesta 1921 Nokialla.

Nanson tärkeimmät vientikohteet ovat Skandinavia: Ruotsi, Norja ja Tanska sekä Keski-Euroopan maista muun muassa Saksa, Hollanti, Itävalta ja Sveitsi. Muita vientimaita ovat Venäjä, Kanada ja Japani.

”– Perheomistajuus on perusta, jonka ansiosta Nanson liiketoimintaa on pystytty kehittämään pitkäjänteisesti ja vastuullisesti.”
”– Tulevaisuudessa entisestään vielä panostamme kuluttajalähtöisyyteen.”
”– Värien kirkkauden ja pysyvyyden varmistamme korkealaatuisilla raaka-aineilla. Käyttämämme painotekniikan laadun suhteen olemme hyvin vaativia.”
”– Ensi syksynä Nanson trikoovaatteiden värimaailmassa on perinteisten sinisen ja mustan ohella paljon meleerattua harmaata sekä sinisen, vihreän ja punaisen eri sävyjä.”