Koeajossa Mercedes-Benz GLC 350 e Coupe 4Matic

Mercedes-Benzin tyylikäs citymaasturi on saatavissa myös taloudellisen tehokkaana pistokehybridinä. Uudessa GLC 350 e Coupe -mallissa yhdistyvät bensamoottorin suorituskyky ja sähkömoottorin taloudellisuus.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Mercedes-Benz GLC 350 e Coupe 4Maticin polttomoottori on 2.0-litrainen, 4-sylinterinen turboahdettu bensakone, joka tarjoaa tehoa 211 hv tehoa ja vääntöä 350 Nm.

Vastaava bensakone löytyy ilman hybriditekniikkaa GLC 250 Coupe -mallista. Pieni mutta ärhäkkä bensamoottori tarjoaa katumaasturille kohtuullisen hyvän suorituskyvyn. GLC 250 Coupe kiihtyy satasen vauhtiin 7,3 sekunnissa.

Auton yhdistetty kulutus on silti vain 6,9 l/100km. Näillä lukemilla GLC Coupe on järkevä myös bensamoottorisena. Mutta kun bensamootorin pariksi laitetaan vielä sähkömoottori, päästään hybridimallilla jo aivan eri lukemiin niin kulutuksen kuin suorituskyvynkin suhteen.

Sähkömoottorin teho on 85 kW (116 hv) ja vääntö 340 Nm. Kun sekä bensamoottori että sähkömoottori työskentelevät samanaikaisesti, tarjoaa GLC 350 e Coupe todella hyvän suorituskyvyn. Auto kiihtyy satasen vauhtiin vaatimattomassa 5,9 sekunnissa. Hyvä suorituskyvyn lisäksi hybridi on myös taloudellinen.

Jos kuljettaja vain muistaa laittaa auton säännöllisesti lataukseen, voi polttoaineenkulutus jäädä hyvin pieneksi. Auton yhdistetty kulutus on 2,6 l/100km ja CO2-päästöt 59 g/km.

Jos akussa on täysi lataus, on autolla mahdollista ajaa jopa 30 kilometriä puhtaasti pelkällä sähköllä. Kuljettaja voi valita neljästä eri ajotilasta: Hybrid, E-Mode, E-Save tai Charge. Hybrid-tilassa järjestelmä käyttää sekä bensa- että sähkömoottoria valiten aina ajotilanteeseen sopivimman voimanlähteen.

E-Mode maksimoi sähkömoottorilla ajon, mikä myös tyhjentää akun melko nopeasti. E-Save säästää akkua myöhempää käyttöä varten, ja Charge tehostaa akun latausta ajon aikana. Akun voi ladata aivan tavallisesta virtalähteestä.

Autolla voi ajaa ilman että akkua lataa ikinä, mutta silloin polttoaineenkulutus on ihan eri lukemissa. Hybridijärjestelmän ajotilojen lisäksi autosta löytyvät vielä viisi ajo-ohjelmaa (Economy, Comfort, Sport, Sport + ja Individual), jotka vaikuttavat muun muassa vaihteiston toimintaan.

GLC 350 e Coupe 4Matic -mallin lähtöhinta Premium Business -varustuksella on 66 207 euroa. Premium Business-varusteluun kuuluvat muun muassa LED-ajovalot, adaptiivinen kaukovaloavustin, pysäköintitutkat, peruutuskamera, aktiivinen pysäköintiavustin ja sähkötoiminen takaluukku. Saatavissa on myös sporttisempi Premium Business AMG -varustelu (68 959 euroa), joka sisältää AMG-korisarjan, kromisen etusäleikön timanttikuvioinnilla ja 19” vanteet.

Jos maantieajoa kertyy vuodessa paljon tai on laiska laittamaan autoa lataukseen, on diesel silloin järkevämpi valinta, mutta kaupunkiajossa hybridi on aivan ehdoton. Ahkerasti autoa lataava kuljettaja pääsee nauttimaan paitsi hyvästä suorituskyvystä, myös pienestä polttoainelaskusta.

Eikä hybridin kohdalla tarvitse luopua mistään GLC Coupen hyvistä ominaisuuksista. Kuten muissakin malleissa, autossa on planeettapyörästöllä toteutettu jatkuva 4Matic-neliveto, jonka voimanjakosuhde on kiinteä 45% eteen ja 55% taakse. Näin varmistetaan hyvä etenemiskyky ja hieman takapainotteiset ajo-ominaisuudet. Autossa on vakiona urheilullinen jousitus. Valinnaisvarusteena on saatavissa teräsjousitus säädettävällä iskunvaimennuksella (Dynamic Body Control) tai ilmajousitus (Air Body Control).

Hybriditekniikka on saatavissa GLC Coupen lisäksi myös GLC-mallin, joka on lähtöhinnaltaan vielä edullisempi (60 742 euroa).

”– Ahkerasti autoa lataava kuljettaja pääsee nauttimaan paitsi hyvästä suorituskyvystä, myös pienestä polttoainelaskusta. ”