Kuulun sellaiseen yhteisöön, johon liittymisestä en päässyt itse päättämään. Päälleni oli puettu vanhojen valokuvien perusteella valkoinen kaapu ja päähäni oli kaadettu haaleaa vettä, jonka kuitenkin koin kylmäksi.

Se itketti, mutta kummitätini Aini Lahtisen (o.s. Rintakari ) lempeä puristus rauhoitti.

Vettä kaatoi pappi, josta myöhemmin tuli Kuopion piispa. Hänen isänsäkin oli pappi, joka toimi viikot kansanedustajana Helsingissä. Hänellä oli kotioloissaan tyylikäs, sinimusta villapaita.

***

Kun olin perheemme vaellusretkellä kulkeutunut Hyrylän, Tikkurilan, Hiekkaharjun ja Korson kautta Tampereen lyseoon, minulta kysyttiin, haluanko tulla muutamaksi syyskuun illaksi rippikouluun Aleksanterin kirkkoon.

Vastasin myöntävästi, kuten kaikki muutkin Rellun kuudesluokkalaiset paitsi Ahvenainen . Hän asui Pirkkalassa.

Parasta olivat yhteiset hetket Tipalan oppilaiden kanssa. Kaikki läpäisivät tutkinnon ja saimme näin luvan mennä naimisiin, tosin alkuun vain presidentin luvalla.

***

Jouluaatot kuluivat partiolippukunta Kotkien joulupukkina, viidentoista minuutin välein keskipäivästä keskiyöhön. Sen jälkeen siirryimme veljeni Mikon kanssa pohjoisen yöjunan sakeaan tupakansavuun ja haitarinsoittoon.

Lapuan asemalta riensimme Engelin piirtämään kirkkoon pukkina ansaitsemamme hedelmät ja suklaat painavassa säkissä. Muu perhe tavattiin lehterillä sopimuksen mukaisesti.

***

Ei sitä aina ole ollut tyytyväinen kirkon toimintaan sen jälkeen. Välillä on törmännyt liian sakeaan saarnaan, välillä taas vanhojen fraasien hokemiseen. Jo se vaatii selittämistä, missä tuo kolmikko ja erityisesti minulle tuntemattomaksi jäänyt Pyhän henki istuu ja miten hän yleensä pystyy istumaan.

Sen sijaan äskeinen retkeni Turkkiin ja siellä Efesokseen vahvisti satavuotiaaksi eläneen apostoli Johanneksen kirjoittaneen evankeliumin. Hänhän ei ole sama Johannes kuin nuori seksuaalisesti välinpitämätön Johannes Kastaja, jonka pää tarjottiin kuningas Herodeksen suutahtaneelle tyttärelle kultaisella vadilla.

***

Uutta testamenttia ruvettiin kirjoittamaan vasta 300 vuotta Nasaretin ja Betlehemin tapahtumien jälkeen. Se ei voi olla vaikuttamatta tekstin tarkkuuteen eikä sisältöön.

Muotiin tullut kirkosta eroaminen johtunee uskon puutteesta, kirkollisesta veroäyristä ja avioliittolainsäädännön ympärillä käydystä kuhinasta.

Nopein tapa pelin ratkaisemiseksi olisi se, että kirkkoon kuulumattomat pääsisivät kirkon tiloihin vain pääsylipuilla. Meillä muilla olisi muovinen jäsenkortti, joka tosin ei oikeuttaisi ortodoksiselle Hartwall-areenalle.