Vahva arvopohja Vallilan ytimenä
Suomalainen suunnittelu ja tuotekehitys ovat keskeisessä roolissa Vallilan sisustustuotteissa. Yli 80 vuotta toiminut perheyritys Oy Vallila Interior Ab kantaa ylpeänä Suomalaisen Työn Liiton yritykselle myöntämää Design From Finland -merkkiä.
Teksti: Reetta Reinman Kuvat: Oy Vallila Interior Ab
Yli 80-vuotias, Bernerin perheen omistama perheyritys Vallila nojaa vahvaan arvopohjaan.
– Arvot vaikuttavat ja tuntuvat kaikessa tekemisessämme, uusien kuosien suunnittelusta yhteistöiden solmimiseen, korostaa Vallilan PR- ja viestintävastaava Katri Pehkonen.
Vallilan tärkeimmiksi arvoiksi hän nostaa seuraavat:
* Jatkuvuus ja pitkäjänteisyys
* Vastuullisuus, kestävyys ja luotettavuus
* Luovuus, rohkeus ja sielukkuus
* Uudistuminen
* Kauneus: tuomme ihmisiä yhteen valloittavan estetiikan voimin
* Monikulttuurisuus
* Aktiivisuus ja terveellisyys.
Vallila valmistaa sisustus- ja käyttötekstiileitä – ikkunaverhoja, mattoja, pöytäliinoja, kylpyhuone- ja vuodetekstiilejä – sekä astioita. Vallilan mallistot uudistuvat joka syksy ja kevät.
– Haluamme tarjota kauniita, käytännöllisiä ja laadukkaita sisustustekstiilejä ja -tuotteita kodin jokaiseen huoneeseen. Laajaan, kaksi kertaa vuodessa uudistuvaan mallistoomme kuuluu esimerkiksi metrikankaita, valmisverhoja, keittiötuotteita, mattoja, tapetteja ja pussilakanoita, Katri Pehkonen kertoo
– Mietimme jatkuvasti, miten voimme tuoterepertuaarillamme palvella sisustajaa mahdollisimman kattavasti, hän jatkaa.
Vallila sisustaa myös julkisia tiloja.
Koristetyynyt piristävät nopeasti ja helposti kodin ilmettä.
Vallilan kaikki tuotteet on suunniteltu Suomessa. Tuotteiden valmistusmaat vaihtelevat tuoteryhmittäin.
– Esimerkiksi Vallilan kankaat ja verhot sekä suurin osa kankaisista valmistuotteista, kuten tyynynpäälliset ja kappaverhot, painetaan Turkissa. Ompelutyötä puolestaan tehdään esimerkiksi Turkissa, Virossa ja Suomessa. Vallilan oma tapettikokoelma on alusta loppuun suomalaista tuotantoa: suunnittelun lisäksi tapetit myös valmistetaan Suomessa. Mattoja puolestaan tulee paljon Belgiasta, PR- ja viestintävastaava Katri Pehkonen kertoo.
Hän korostaa, että Vallilan tuotteiden tuotantomaa määrittyy pitkälti seuraavien kriteerien mukaan: tuotteen laatu, paikallinen osaaminen ja tuotannon taso, hinta ja luotettavuus.
Tuotantomäärästä esimerkkinä vaikkapa Vallilan Aurajoki-kangas, jota on valmistettu muutamassa vuodessa 80 000 metriä.
Vallila sai alkunsa, kun sveitsiläinen Otto Berner perusti 1935 Suomen Silkkituote Oy:n. Berner oli oppinut kudontataidon Sveitsissä. Hän huomasi vuori- ja alusvaatekankaille löytyvän markkinoita Suomessa. Oma toimitila rakennettiin Helsingin Vallilan kaupunginosaan 1939. Vuonna 1950 Vallila keskitti toimintansa sisustuskankaiden valmistukseen. Otto Bernerin poika, Rudolf ”Rudi” Berner aloitti uransa Vallilassa 1962. Vallilan omat painokangaskokoelmat tulivat myyntiin 1967.
Rudolf Bernerin tytär Anne Berner aloitti Vallilassa 1986 alkaen kehittää julkisten tilojen sisustamista ja projektitoimintaa, toimitusjohtaja hänestä tuli 1989. Vuonna 1987 yrityksen nimeksi vaihtui Vallila Interior kuvastamaan paremmin yrityksen projektitoimintaa.
Vallilassa toteutettiin keväällä 2016 osittainen sukupolvenvaihdos; Anne Berner siirsi osan omistuksestaan pojilleen. Vallila Interiorin toimitusjohtaja on Anne Bernerin veli, Mathias Berner. Hallituksen puheenjohtaja on Anne Berner. Anne Bernerin veli, Miku Berner toimii Vallila Contractin toimitusjohtajana.
Vallila-konsernin liikevaihto on noin 31 miljoonaa euroa. Vallila työllistää Suomessa yli 120 eri alojen ammattilaista, kuosisuunnittelijoista myyjiin ja logistiikkakeskuksen työntekijöihin.
Juuret ja siivet ohjaavat Vallilan tulevaisuutta.
– Tunnemme juuremme, mutta haluamme myös yllättää ja olla aina kaksi askelta edellä. Haluamme kasvaa, pitää huolta luovuudestamme, panostaa kehitykseen ja luoda uutta, Katri Pehkonen avaa Vallilan tulevaisuuden kasvustrategiaa.
Vallilan keskeisimmät tulevaisuuden investoinnit liittyvät tietojärjestelmäuudistuksiin ja digitalisaatioon.
Suosittu Vallilan Heinänkorjuu-kuosi hehkuu myös syksyn väreissä.Tiaiset-kuosissa on suloisesti läsnä Suomen luonto.
– Keskitimme vuonna 2016 varastotoiminnot uuteen logistiikkakeskukseen Tuusulaan. Tästä luonnollisena jatkumona olemme vuoden 2017 alussa käynnistäneet kokonaisvaltaisen tietojärjestelmäuudistuksen. Näemme, että onnistunut tietojärjestelmäinvestointi on keskeisessä roolissa toimintamme kehittämisessä ja kilpailukyvyn ylläpitämisessä. Tavoitteena on asiakaskokemuksen systemaattinen kehittäminen ja lisäarvon tuottaminen mahdollistamalla uusia digitaalisia ratkaisuja liiketoimintaamme.
Suomalaisia perheyrityksiä yhdistää vastuullinen omistajuus. Vallilassa on koko yrityksen historian ajan panostettu seuraavan sukupolven kouluttamiseen sekä yrittämisen ilon ja palon sytyttämiseen. Vallilassa nähdään, että Suomessa perheyritykset voisivat yhdistää voimiaan juuri panostamalla seuraavan sukupolven parhaisiin mahdollisiin edellytyksiin jatkaa perheyrityksiä.
– Esimerkiksi tuomalla nuoria yhteen yhteisiin koulutustilaisuuksiin sekä yhdessä vaikuttamalla yhteiskunnallisiin päätöksiin, joilla vahvistetaan omistajuutta Suomessa, viestintävastaava Katri Pehkonen kiteyttää.
Perheyrityksiä parhaiten kannustava yhteiskunnallinen konteksti on perheyritys Vallilan mielestä sellainen, joka kannustaa avoimeen keskusteluun ja jossa tunnistetaan perheyritysten ominaispiirteet ja kasvollisen omistajuuden tärkeys.
Vallilan sisustustekstiilejä myydään eri puolilla maailmaa, ja vienti kasvaa tasaisesti.
– Ulkomailla Vallilalla ei ole omia kivijalkamyymälöitä, vaan toimimme jälleenmyyjien kautta. Verkkokauppamme toimittaa tuotteitamme Ruotsiin, Iso-Britanniaan ja koko EU:n alueelle, Katri Pehkonen kertoo.
Millä tekijöillä suomalainen sisustusyritys pärjää viennissä?
– Innovatiivisuudella, osaamisella ja laadukkailla tuotteilla, Pehkonen vastaa.
Vallila työllistää täyspäiväisesti neljä tekstiilisuunnittelijaa. Vallilan kokoelmien suunnittelutyötä toteuttaa myös vaihteleva joukko vierailevia suunnittelijoita ja eri alojen taiteilijoita.
– Kuosisuunnittelu on taidemuoto, joka vaatii paitsi oikeiden tekniikoiden hallintaa, myös syvällistä ymmärrystä estetiikasta, eri tyyleistä ja väreistä. Kuosisuunnittelijan täytyy ymmärtää, mikä on kuosin tarkoitus, miten sitä katsotaan ja miten se asettuu tilaan. Kuosisuunnittelijan tulee ottaa huomioon niin aikaan, maailmantilanteeseen, trendeihin kuin kulttuuriin liittyviä asioita, Katri Pehkonen analysoi kuosisuunnittelijan laaja-alaista työkenttää.
Mistä seikoista syntyy kodin tyyli?
– Kodin tyyli syntyy muistojen, yksityiskohtien, persoonallisten valintojen ja uusien kauniiden sisustushankintojen yhdistelmästä, Pehkonen vastaa.
”– Kuosisuunnittelu on taidemuoto, joka vaatii paitsi oikeiden tekniikoiden hallintaa, myös syvällistä ymmärrystä estetiikasta, eri tyyleistä ja väreistä.”