– Asiakkaat ovat meille osa perhettä
Yli 60-vuotias perheyritys Tammer-Tukku työllistää yli 200
Tammer-Tukussa panostamme siihen, että tunnemme huolellisesti kaikki asiakkaamme. Haluamme kohdentaa palvelumme jokaiselle asiakkaallemme persoonallisesti. Näin korostaa Tammer-Tukun toimitusjohtaja, Zachary Mäenpää, perheyrittäjä kolmannessa polvessa.
Teksti: Reetta Reinman
Vuonna 1954 tamperelainen, vuonna 1916 syntynyt Aulis Mäenpää kuljetti polkupyörän tarakalla ensimmäistä myyntivalikoimaansa: makeisia, äidin leipomia munkkeja ja limonadia. Näin sai alkunsa tällä hetkellä yksi Pohjois-Euroopan suurimmista kuluttajatuoteyrityksistä, Tammer-Tukku Oy. Maahantuonti- ja tukkutoiminnan lisäksi Tammer-Tukulla on kaksi omaa outlet-kuluttajamyymälää Vantaalla ja Tampereella. Tampereen myymälän yhteydessä toimii myös Yritysmyynti.
Yritys on edelleen sataprosenttisesti Mäenpään perheen omistuksessa: toisessa ja kolmannessa polvessa. Toimitusjohtajana toimii yrityksen perustajan Aulis Mäenpään pojanpoika, 36-vuotias Zachary Mäenpää . Henkilökuntaa Tammer-Tukussa on noin 200.
Tammer-Tukun myynnin kasvu on ollut tasaisen vahvaa saavuttaen vuonna 2016 lähes 90 miljoonan euron tason. Viime vuosina voimakkaasti kasvaneen viennin osuus on jo neljännes yhtiön myynnistä. Merkittävimmät Tammer-Tukun vientimaat ovat Baltian maat, Ruotsi, Norja, Tanska ja Venäjä. Kaiken kaikkiaan vientiä on yli 30 maahan.
Vuosittain Tammer-Tukun kautta kulkee tavaraa noin 150 000 lavallista. Omia tuotebrändejä Tammer-Tukulla on reilut 30, yhtenä esimerkkinä Katri Helena Suomi Finland Collection. Muita yhtiön omia tunnettuja tuotemerkkejä ovat muun muassa Rento-saunatarvikkeet, Maku Kitchen Life -keittiötuotteet sekä Mustang-grillit tarvikkeineen. Kaiken kaikkiaan Tammer-Tukun tuotevalikoima kattaa lähes 20 000 kodinhoitoon, sisustukseen, puutarhanhoitoon, lahjaksi, hyvinvointiin, harrastuksiin ja vapaa-aikaan käyttötarkoitukseltaan soveltuvaa non-food tuotetta.
– Globaali hankintaverkostomme ja aktiivinen osto-organisaatiomme mahdollistavat poikkeuksellisen laajan ja jatkuvasti uusiutuvan valikoiman, kertoo Zachary Mäenpää.
Mistä tietää , mikä tuote menee kaupaksi?
– Ennustaaksemme Pohjois-Euroopan markkinoiden tulevat hittituotteet kuuntelemme herkällä korvalla asiakkaitamme, joilta saamme paljon tuote- ja kehitysideoita. Lisäksi osto-organisaatiomme käy jatkuvaa vuoropuhelua kansainvälisten yhteistyökumppaneidemme kanssa maailmalta tulevien trendien tunnistamiseksi, vastaa toimitusjohtaja Mäenpää.
Hän uskoo, että kaikenlaisen viestinnän yhä nopeutuessa, maailman käydessä entistä ”pienemmäksi” ja työmarkkinoiden yhä globalisoituessa kodin merkitys tulee ihmisten elämässä tulevaisuudessa entisestään kasvamaan. Eli kodin tuotteille riittää kysyntää.
Tammer-Tukun asiakkaat ovat erilaisia kaupan alan toimijoita, isoista ketjuista pieniin lahjatavaraliikkeisiin ja kioskeihin.
– Meille jokainen asiakas on samanarvoinen, ja haluamme palvella kaikkia yhtäläisesti. Erityisesti korostamme asiakkaidemme tuntemisen tärkeyttä, tästä syystä meillä onkin nimetyt myyjät kullekin asiakkaallemme. Näin toimien pystymme toimimaan asiakaslähtöisesti, kun tiedämme jokaisen asiakkaan toimintakentän ja erityistarpeet, Mäenpää painottaa.
Reilu kymmenen vuotta sitten Tammer-Tukku rakensi 30 000 neliön keskusvaraston Hämeenlinnaan, keskusvarasto siirtyi sinne Tampereelta.
– Tämän vuoden merkittävin investointimme oli ison, uuden näyttelytilan avaaminen Tampereella. Tässä 9000 neliön tilassa on tuote-esittelytilat, tuotesuunnitteluosasto ja omat valokuvausstudiot. Olemme rakentaneet näyttelytilaamme tuotteistamme kokonaisuuksia autenttisissa miljöissä. Näin pystymme tarjoamaan asiakkaillemme ajatuksia ja ideoita tuotteiden eri käyttösovellutuksista eli palvelemaan asiakkaitamme entistä kokonaisvaltaisemmin, Mäenpää korostaa.
Toimitusjohtaja Zachary Mäenpään mielestä on selvä, että Tammer-Tukku Oy tulee jatkossakin säilymään perheyrityksenä. Hänen mukaansa perheyrittäjäksi vartutaan vapaaehtoisesti; perheyrityksen jatkajiksi perheenjäseniä ei voi pakottaa.
– Kaikki lähtee omasta halusta, silloin motivaatio on kunnossa. Mielestäni on tärkeä, että koulutuksen lisäksi perheyritysten vesat hankkivat työkokemusta myös muilta aloilta ja muista yrityksistä. Itse olen ollut esimerkiksi pitkään ulkomailla erilaisissa yrityksissä töissä. Tärkeää on myös se, että perheyritysten lapset oppivat pienestä pitäen tekemään oman yrityksen eteen töitä; esimerkiksi minä olin lapsena siivoamassa Tammer-Tukun varaston lattioita, kertoo Mäenpää.
Yhteiskunnalta hän odottaa perheyrittäjyyden jatkumisen turvaamiseksi Suomessa yrittäjämyönteistä ilmapiiriä: henkistä tukea sekä ennen kaikkea ennustettavaa, vakaata ja selkeää politiikkaa, erityisesti vero- ja rahapolitiikkaa.
”– Globaali hankintaverkostomme ja aktiivinen osto-organisaatiomme mahdollistavat poikkeuksellisen laajan ja jatkuvasti uusiutuvan valikoiman.”
”– Mielestäni on tärkeä, että koulutuksen lisäksi perheyritysten vesat hankkivat työkokemusta myös muilta aloilta ja muista yrityksistä. ”