Koeajossa Opel Crossland X 1.2 Turbo Ecotec Innovation

Opel Crossland X on 4,2 metrin pituinen, mutta näyttää kokoistaan isommalta. Korkeuden ansiosta matkustamo tuntuu mukavan avaralta.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Tästä koeajatusta, uudesta Opel Crossland X -mallista ei heti osaa sanoa, onko kyseessä tila-auto vai katumaasturi. Autossa yhdistyvät hieman molemmat mallit, joten ehkä crossover on paras termi kuvaamaan tätä tilavaa, pikku kaupunkimaasturia. Ja toisaalta, jos auto tarjoaa kaikki itselle tärkeät ominaisuudet, onko sillä autoluokalla niin väliä.

Crossland X on vain 4,2 metrin pituinen, mutta näyttää kokoistaan isommalta. Opel Astraan verrattuna Crossland X on 16 senttiä lyhyempi, mutta 10 senttiä korkeampi. Korkeuden ansiosta matkustamo tuntuu mukavan avaralta.

Autoon on saatavissa iso panoraamalasikatto, mikä vain korostaa tilan tuntua ja tuo valoa matkustamoon. Kun autossa istutaan korkealla, on sinne mukavan helppo kulkea.

Kuljettajan paikalta on hyvä näkyvyys ulos korkeamman istuma-asennon ja isojen ikkunoiden ansiosta. Ainoastaan leveähkö C-pilari jättää pienen katvealueen takaviistoon.

Takapenkillä on yllättävän paljon polvitilaa auton kokonaispituus huomioiden. Katto laskeutuu perää kohti, minkä johdosta aikuisella pää on melko lähellä kattoa. Aikuinen mahtuu takapenkille, mutta paremmin se sopii lapsimatkustajille. Tavaratilaa löytyy 410 litraa. Takapenkin selkänoja on taitettavissa 40/60-osissa. Takapenkin selkänojat kaatamalla saa auton tavaratilan kasvatettua 1255 litraan.

Lisävarusteena takapenkki on saatavissa etäisyyssäädöllä ja 40/20/40-osissa taitettavalla selkänojalla.

Crossland X on valittavissa joko Enjoy tai Innovation -varustelulla. Jo perusmalli Enjoy sisältää muun muassa audiojärjestelmän 7” värikosketusnäytöllä, ilmastoinnin, ajotietokoneen, vakionopeudensäätimen ja Opel OnStar-palvelun. Myös turvavarustelu on varsin kattava.

Vakiona autossa on vireystilan tarkkailutoiminto, liikennemerkkien tunnistus, mäkilähtövustin ja kaistavahti. Kattavampaan Innovation-varusteluun sisältyvät lisäksi muun muassa avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, pysäköintitutka taakse, kangas/keinonahkaverhoilu, mittariston 3,5” infonäyttö ja kevytmetallivanteet.

Opel Crossland X:n bensiinimoottorivaihtoehdot ovat 1.2 vapaastihengittävä (81 hv) sekä 1.2 Turbo (110 tai 130 hv). Saatavilla on myös 1.6 Diesel (99 tai 120 hv). Saimme koeajoon malliston ainoan automaattivaihteisen mallin, eli 110-hevosvoimaa ja 205 Nm tarjoavan 1.2 Turbon.

Automaattivaihteisto tuo ajamiseen helppoutta, mutta itse ehkä valitsisin pienen moottorin pariksi manuaalivaihteiston. Automaatti tuntuu melko janoiselta varsinkin taajama-ajossa. Auton yhdistetty kulutus on 5,4 l/100km ja CO2-päästöt 121 g/km. Kaupungissa kulutus nousee helposti pari litraa isommaksi.

Manuaalivaihteisena tämän 1.2 Turbon yhdistetty kulutus olisi 0,5 litraa pienempi, auto kiihtyisi 1,2 sekuntia nopeammin satasen vauhtiin ja olisi vielä melkein 2000 euroa edullisempi.

Crossland X on todella houkuttelevan hintainen. Malliston hinnat alkavat 19 572 eurosta. Koeajettu, automaattivaihteinen 1.2 Turbo Ecotec Innovation edustaa malliston huippua 24 265 euron lähtöhinnalla.

Koeajetussa autossa oli lisävarusteena aktiiviset AFL LED-ajovalot, lämmitettävä tuulilasi, panoraamalasikatto, HUD-tuulilasinäyttö ja Innovation Plus -varustepaketti, joka sisältää navigoinnin, pysäköintitutkat ja -avustimen, peruutuskameran, ja ergonomiset AGR-istuimet. Crossland X -malliin on saatavissa lähes kaikki varusteet, mitä voi tarvita. Lisävarusteineen tämän koeajetun auton kokonaishinta nousi 28 396 euroon.

”– Automaatti tuntuu melko janoiselta varsinkin taajama-ajossa.”