SuomiTradingin aggregaatit kaksoisvoittoon TM Rakennusmaailman vertailussa
Kiporia ja Timcoa tuo maahan Kärkkäisen konserniin kuuluva SuomiTrading
Tarvitsetko aggregaatin mökille, matkailuautoon, veneeseen vaiko maatalouskäyttöön työmaalle tai esimerkiksi torimyyntikojuun? Käyttötarve on olennaisin aggregaattiostoksilla huomioitava asia.
TM Rakennusmaailma -lehti vertasi viime vuonna yhdeksän erimerkkistä aggregaattia. Hondan ja Yamahan aggregaatit olivat verrokkeina, koska ne edustivat muihin vertailun aggregaatteihin verrattuna täysin eri hintaluokkaa; ovat huomattavasti kalliimpia.
Vertailun tulokset kerrottiin TM Rakennusmaailma -lehden numerossa 7-2017. Kärkkäisen konserniin kuuluvan maahantuontia ja tukkumyyntiä harjoittavan SuomiTradingin maahantuomat aggregaatit ottivat kaksoisvoiton. Ykköseksi tuli Kipor IG2000. Toiseksi vertailussa tuli Timco 2000i digitaali-aggregaatti.
Kaikki yhdeksän vertailtua aggregaattia oli bensiinikäyttöisiä, jatkuvalta teholtaan noin kaksi kilowattisia, vaihteluvälillä 1,6– 2,3 kW:n. Vertailun aggregaattien hetkellisiksi huipputehoiksi niiden maahantuojat ilmoittavat vieläkin suurempia lukemia. Vertailussa olleiden aggregaattien hintahaarukka oli laaja, edullisin noin 160 euroa. Kipor IG2000 oli vertailun kallein, se maksoi vertailuhetkellä 629 euroa. Timco 2000i digitaali-aggregaatin hinta vertailuhetkellä oli 490 euroa.
TM Rakennusmaailma perustelee vertailussa mukana olleiden aggregaattien suurta hintahaarukka sillä, että näin vertailussa pystyttiin selvittämään, oliko kalleimpien ja halvimpien laitteiden välillä eroa sähkön laadussa.
Testin perusteella voidaan todeta, että Kipor ja Timco pääsevät ominaisuuksiltaan yllättävänkin lähelle huomattavasti kalliimpia huippumerkkejä.
Vertailutestin voittaneen Kipor IG2000-aggregaatin sähkön laatu ja tasaisen kuormituksen kesto todettiin erinomaisen hyväksi. Tasaisessa kuormituksessa Kiporin jännite lähti laskemaan 1960 VA:n kohdalla ja pysähtyi 220 V:n kohdalle. Huipputeho saavutettiin 2430 VA:n kohdalla ennen ylikuormitussuojan laukeamista.
Vertailutesti osoitti, että harmoniset säröt olivat Kiporissa hyvällä tasolla ja ne pysyivät selvästi standardin sisällä. Kiporin ”ryyppyvipu” on samalla tavalla syvennyksessä kuin kaikissa muissakin salkkumallisissa koneissa, mutta se sijaitsee aivan syvennyksen yläreunassa. Ryyppyvipu todettiin hieman hankalaksi käyttää.
Vertailussa tuli esille, että Timco 2000i digitaaliaggregaatin jännite ja taajuus pysyivät lähtötasollaan tasaisessa kuormituksessa ylikuormitussuojan laukeamiseen saakka (2250 VA). Harmoniset säröt osoittautuivat Timcossa erittäin pieniksi. Tasaisessa kuormituksessa sähkön laatu oli erittäin hyvä.
Timcon jännite putosi reilusti äkillisestä kuormanlisäyksestä, mutta ei aivan niin paljon kuin Yamahan jännite. Timco oli testin kolmanneksi taloudellisin laite, mutta toiseksi äänekkäin.
TM Rakennusmaailman vertailutestin voittaneen Kipor IG2000 aggregaatin elinkaari jatkuu SuomiTradingin valikoimassa.
Valikoimat ovat lisäksi laajentuneet Kiporin uudella mallilla IG2000i. Uudempi ja entistä taloudellisempi tekniikka on parantanut aggregaatin suoritustehoa pidentämällä laitteen toiminta-aikaa. Aggregaatti on hiljaisempi ja tärisee entistä vähemmän. Lisäksi uusia ominaisuuksia IG2000i-mallissa ovat mm. digitaalinen tuntimittari, vikavirtasuojakytkin, metallinen käsikäynnistimen kotelo ja etäsammutus.
Päivitetyn mallin ulkokuori on entistä joustavampi, joten se säilyttää kestävyytensä kovillakin pakkasilla. Malli sopii entistä paremmin pohjoisiin olosuhteisiin, sillä siinä on vieläkin paremmat kylmäkäynnistysominaisuudet. Testimenestykset sekä uusien mallien tuominen markkinoille kertovat SuomiTradingin pitkäjänteisestä työskentelystä aggregaattien parissa.
- Olosuhteet: työmaa, lomailu, tapahtuman järjestäminen, sairaala, pitkä ajantarve vaiko tutkimustyö
- Kuka tulee käyttämään aggregaatin toimintoja
- Onko aggregaatin oltava helposti siirrettävä
- Kuormituksen määrä
- Mitä laitteita kuormitukseen kytketään: lämmityslaitteita vaiko elektroniikkaa
- Bensa- vai dieselaggregaatti
- Polttoaineen kulutus
- Moottorin pitkäikäisyys
- Jännitevaihtelut
- Erityisesti on huomioitava, että käytettävien laitteiden virran tarve on laitetta käynnistettäessä suurempi