Vappu Pimiä ja Ruokaboksin tiimi haluavat auttaa suomalaisia perheitä aidosti arjessa. Ruokaboksi tuo viikon aterioiden ainekset joka maanantai kotiovelle. Vapun reseptitiimi on suunnitellut viikoittain vaihtuvien aterioiden reseptit.

Vappu Pimiän ja Ruokaboksin tiimin haastatteli Reetta Reinman

Vappu ja muu Ruokaboksin tiimi, mitkä tekijät yhteiskunnassamme mielestänne viestivät, että suomalaiset ovat nyt valmiit käyttämään kotiin toimitettua ateriapalvelua?

– Erilaisten arkea helpottavien palveluiden käyttö on selvästi kasvussa. Esimerkiksi siivoukset tai ravintola-ateriat tilataan kotiin jo sujuvasti netistä tai puhelimesta. Myös verkkokauppa kasvaa voimakkaasti, ja eritoten ruuan verkkokauppa, jopa 50 % vuosittain.

Tilastokeskuksen mukaan suomalaiset käyttävät käyttävät kaupassa asiointiin puoli tuntia vuorokaudessa, vuodessa lähes viisi kokonaista työviikkoa. Ja päälle vielä ruokaostosten suunnitteluun käytetty aika. Tarjoamamme palvelu vähentää kaupassakäyntiaikaa ja lisää perheiden yhteistä aikaa ruokailun parissa.

Mikä on Ruokaboksin asiakastavoite vuodelle 2018?

– Tavoitteenamme on vuoden 2018 aikana nostaa aktiivisten asiakkaiden määrä useaan tuhanteen. Tällä hetkellä meillä on monta sataa aktiivista asiakasta, ja aterioita on toimitettu jo yli 10 000.

Laajeneeko Ruokaboksi-palvelu pääkaupunkiseudun lisäksi myös muualle Suomeen?

– Aloitimme toimintamme pääkaupunkiseudulla, mutta laajensimme kysynnän takia muutaman kuukauden jälkeen myös pääkaupunkiseudun kehyskuntiin. Tämän vuoden aikana olemme jo avanneet palvelun Turkuun ja Tampereelle sekä näiden lähialueille.

Miten paljon Suomessa on Ruokaboksin palvelulle kohderyhmää?

– Ruotsissa ja Norjassa ruokaboksipalveluiden osuus koko elintarvikkeiden päivittäiskaupasta on yli puoli prosenttia. Arviomme mukaan alallamme on Suomessa yli kaksikymmentäkertainen kasvupotentiaali ja kohderyhmään kuuluvia kotitalouksia ainakin 30 000.

Millainen on tyypillinen Ruokaboksin asiakas?

– Tyypillinen Ruokaboksin asiakas on työssäkäyvä perheen äiti tai isä, joka haluaa helpottaa arkeaan ja saada uusia ideoita ruoanlaittoon, mutta asiakkaistamme löytyy myös nuoria paritalouksia ja vanhempaa sukupolvea.

Miten olette organisoineet tuotteiden ostamisen, pakkaamisen ja kuljettamisen asiakkaalle?

– Teemme tuotteiden hankinnat itse. Kuljetuksen ja pakkaamisen olemme ulkoistaneet yhteistyökumppanille.

Miten moni suomalainen saa suoraan ja välillisesti työtä Ruokaboksin kautta?

– Työllistämme tällä hetkellä suoraan 6 henkilöä. Lisäksi Ruokaboksin lukuun työskentelee useita henkilöitä alihankkijoidemme kautta, esimerkiksi keräilyssä ja kotiinkuljetuksessa.

Mitkä tekijät Ruokaboksin resepteissä erityisesti helpottavat perheiden arkea?

– Monesti lapsiperheissä käytetään arkiruokailussaan viikosta toiseen samoja reseptiä. Reseptimme ja ohjeemme ovat omiaan tuomaan kotikeittiöihin uusia ideoita ja käytännön vinkkejä, eikä ruokaostoksien suunnitteluun tuhlaannu aikaa.

Ruokaboksin raaka-aineista valmistettavat ateriat tuovat myös sesongin mukaista vaihtelua perheiden arkisyömiseen. Viikoittainen Ruokaboksi sisältää raaka-aineita liha-, kala-, kasvis- ja kana-aterioihin, joten kotitalouksien ruokalista pysyy paitsi uudistuvana, myös terveys- ja hävikkinäkökulmat huomioivana. Rakennamme päivittäiset menut perinteistä lautasmallia hyödyntäen, mikä varmistaa kasvisten ja ravintoaineiden riittävän saannin.

Miten olette testanneet reseptien toimivuutta ja maistuvuutta?

– Vappu huolehtii yhdessä reseptitiimin kanssa reseptien teemojen suunnittelusta. Lisäksi koko tiimimme miettii sesonkia, kotimaisuutta ja aterioiden monipuolisuutta. Kaikki reseptit käyvät läpi tarkan koevalmistus- ja maistatusprosessin, ennen kuin ne hyväksytään laitettavaksi boksiin.

Millaista arvomaailmaa Ruokaboksi edesauttaa ja tukee?

– Haluamme tehdä arjesta helpompaa. Koko tiimimme tuntee myös itse arjen karusellin tuomat haasteet. Tiedämme, mitä minuuttipeliä aikataulujen yhteensovittaminen pahimmillaan on. Kun omat työt on tehty, lapset haettu kouluista ja harrastuksista, ei välttämättä kaupassa käynti ja aterioiden suunnittelu enää houkuta. Einekset tai take away -ruoka eivät mielestämme ole kestävä ratkaisu. Oikea ratkaisu mielestämme on helposti ja nopeasti valmistuvat, monipuoliset arkiruoat.

Miten käytännössä Ruokaboksi toimii asiakkaalle?

– Ruokaboksi tilataan Ruokaboksin sivuilta osoitteesta ruokaboksi.fi. Maksu tapahtuu kortilla. Tilaus on toistaiseksi voimassa oleva. Tilaamisen voi lopettaa milloin vain .Toimitus tuodaan tilaajan kotiovelle maanantaisin 16.30-21 välisenä aikana.

Boksin mukana tulee reseptit ja niihin tarvittavat raaka-aineet. Muutamia perusraaka-aineita tarvitsee olla kotikaapissa, esimerkiksi öljyä ja mausteita. Reseptit on helppo valmistaa. Ne on suunniteltu koko perheelle. Ruoat valmistuvat noin 30 minuutissa.

Tilaus voidaan toimittaa, vaikka asiakas ei olisi kotona, kuljettajamme jättää boksin kotiovelle tai muuhun suojaisaan paikkaan. Neljän aterian boksi maksaa 89€ (5,56€/annos) ja kolmen aterian 74€ (6,16€/annos), ensimmäisen boksin saa 20% tutustumisalennuksella.

Ruotsissa ja Norjassa ruokakassipalvelut muodostavat tätä nykyä noin 0,5 prosenttia koko ruokakaupan arvosta. Sama siivu Suomessa tarkoittaisi noin sadan miljoonan euron bisnestä. Missä aikajanassa Suomessa päästään tähän? Mikä on Ruokaboksin liikevaihdon tavoite esim. 3 vuoden sisällä?

– Pitää paikkaansa, että muut Pohjoismaat ovat meitä reilusti edellä. Emme kuitenkaan näe mitään syytä, miksi Suomessa ei ajan kanssa saavutettaisi samaa osuutta koko ruokakaupan arvosta. Meidän tavoitteena on saavuttaa 3 vuoden sisällä markkinajohtajuus. Euroissa tämä tarkoittaa arviomme mukaan noin 20 miljoonaa euroa.

Mitkä ovat kilpailijanne? Miten erotutte kilpailijoistanne?

– Suurin kilpailijamme on ruokakaupassa käyminen. Uskomme, että alalle mahtuu toimijoita, on hyvä, että palvelu tulee kuluttajille tutuksi.

Haluamme erottua asiakkaillemme laadukkaimpana ja joustavimpana toimijana. Haluamme olla aidosti avuksi. Ensiluokkaisen laadun varmistaminen raaka-aineissa, resepteissä ja palvelukokemuksessa on meidän korkein prioriteettimme, hyvää hintatasoa varmistaen. Joustavuus esimerkiksi tilauksen hallinnassa on edellytys, jotta onnistumme aidosti auttamaan asiakkaitamme hektisessä arjessa. Olemme suomalainen yritys, joka haluaa palvella perheitä Suomessa.

Miten toimitte, että Ruokaboksista tulee yhtä tunnettu brändi kuin ”Matkassen” on Ruotsissa?

– Tiedämme, että palvelumme tarjoaa oikeasti helpotusta arjen kiireessä. Emme tingi laadusta ja mietimme jokaisen yksityiskohdan huolellisesti. Vahvan, helpon ja joustavan palvelukonseptin lisäksi vaaditaan myös väkevää markkinointia. Tavoitteenamme on vahvistaa Ruokaboksin tunnettuutta asteittain laadusta tinkimättä.

Mitä muuta kuin ruokaa voidaan mielestänne toimittaa asiakkaille samalla toimintaperiaatteella kuin Ruokaboksi?

– Vastaavalla toimintamallilla toimitetaan asiakkaille maailmalla kaikkea kukkakimpuista, kalsareihin ja partateriin. Suurinta osaa kulutushyödykkeistä voidaan toimittaa vastaavalla konseptilla. Toki kunkin tuoteryhmän erityispiirteet huomioiden ja palvelu fixusti räätälöiden.

”– Koko tiimimme tuntee myös itse arjen karusellin tuomat haasteet. Tiedämme, mitä minuuttipeliä aikataulujen yhteensovittaminen pahimmillaan on.”

MIKÄ?

Ruokaboksi Finland Oy

Perustettu: 10/2017

Kotipaikka: Helsinki

Toimitusjohtaja: Juhana Rintala

Henkilöstö: 6