59-vuotiaalla Barbiella yli 50 kansalaisuutta

Barbie on toiminut yhteiskunnan kulttuuristen ja esteettisen muutoksen tulkkina yli puoli vuosisataa. Se on saavuttanut ajattoman, sukupolvien ja valtioiden väliset rajat ylittävän aseman. Barbie on maailman myydyin nukke. Sitä on myyty tähän mennessä yli miljardi kappaletta.

Oikeasti hänen nimensä on Barbara Millicent Roberts, mutta maailma tuntee hänet yksinkertaisesti Barbiena. Barbie on enemmän kuin vain nukke. Barbie on kansainvälinen ikoni. 59-vuotisen olemassaolonsa aikana se on toiminut monen tärkeän kulttuurisen ja yhteiskunnallisen keskustelun innoittajana.

Kansallismuseoon huhtikuun lopussa rantautunut Barbie – The Icon -näyttely on tuonut Helsinkiin reilut 400 Barbie-nukkea sekä maailmankuuluun nukkeen liittyvää muuta aineistoa. Näyttelyssä kuljetaan tämän maailmankuulun ikonin jalanjäljissä vuodesta 1959 aina tähän päivään asti. Barbie on paitsi rakastettu lelu, myös muoti-ikoni, uranainen, maailmankansalainen ja diiva.

Elokuun loppuun asti esillä oleva näyttely tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua Barbien monipuoliseen maailmaan. Tätä ennen Mattelin tuottama näyttely on nähty vain Roomassa, Milanossa ja Madridissa.

– Näyttely on elämys historian, mielikuvitusmaailman sekä muodin ja pop-kulttuurin ystäville. Luvassa on pinkkiä leikin riemua sekä täyttä asiaa Barbie-ilmiöstä, näyttelypäällikkö Minerva Keltanen sanoo.

Minerva Keltasen mukaan näyttely sopii kaikenikäisille.

– Niin pienille tytöille, jotka leikkivät nukeilla, kuin isommillekin. Täällä on vieraillut jo paljon esimerkiksi isoäitejä lastensa ja lastenlastensa kanssa. Näyttely on monta sukupolvea yhdistävä kokemus, Keltanen lupaa.

Barbie-näyttely kiinnostaa varmasti myös muotialalla työskenteleviä tai muotisuunnittelusta kiinnostuneita nuoria, sillä muodin historia on yksi näyttelyn keskeinen osa.

– Barbien ensimmäinen ammattihan oli vuonna 1959 teinimalli, jonka jälkeen hänestä tuli muotitoimittaja. Alusta lähtien vaihdettavat vaatteet ovat olleet merkittävä asia. Vuodesta 1985 lähtien Barbielle on suunnitellut muotivaatteita lukuisat muotitalot, kuten Moschino, Ferré ja Karl Lagerfeld.

Barbien loi Ruth Handler (1916–2002), kekseliäs yrittäjä ja tyttärensä leikkien innoittama äiti, jonka näkemys elää yhä tänäkin päivänä.

Barbie on kehittynyt ajan myötä heijastellen muuttuvaa maailmaamme, ja säilyttänyt asemansa muotinukkejen ykkösenä.

Näyttely kertoo yhteiskunnan kulttuuristen ja esteettisten muutosten tulkkina jo yli puolen vuosisadan ajan toimineen nuken tarinan. Muista leluista poiketen Barbie on saavuttanut ajattoman, sukupolvien ja valtioiden väliset rajat ylittävän aseman. Se on edustanut yli 50:tä kansallisuutta ja saavuttanut vakaan aseman globaalin mielikuvituksen peilinä.

Näyttelyssä esillä olevat yli 400 nukkea osoittavat, miten Barbie on aina tarjonnut tytöille erilaisia vaihtoehtoja toimiessaan monissa eri ammateissa.

– Barbie on toiminut kaikkiaan noin 180 eri ammatissa, joka näkyy myös näyttelyssämme, Minerva Keltanen kertoo.

Näyttelyssä esiintyy myös Barbien lähipiiri, johon kuuluvat hänen kolme sisartaan, hänen ystävänsä – joukossa myös poikaystävistä tärkein, Ken – sekä monet eläimet.

Mattelin tavoitteena on tarjota markkinoiden monipuolisin nukkemallisto, joka nostaa esiin erilaisia roolimalleja ja kannustaa jokaista tyttöä ymmärtämään omat rajattomat mahdollisuutensa. Vuonna 2016 Barbie Fashionistas -malliston myötä esiteltiin neljä uutta kehomallia, useita uusia ihon sävyjä, hiusmalleja ja muotivirtauksia, jotka heijastavat sitä maailmaa, jonka tämän päivän tytöt kohtaavat. Maaliskuussa 2018, samalla viikolla jolla vietettiin kansainvälistä naistenpäivää, esiteltiin uusi Barbie-mallisto kunnianosoituksena erilaisista historiallisista taustoista nousseille ja eri aloja edustaville roolimalleille ympäri maailmaa. Nämä nuket kaatavat raja-aitoja seuraavan tyttösukupolven tieltä.

Kaikkien aikojen myydyin on ollut Totally Hair Barbie, joka tuli markkinoille 1992. Pelkästään vuonna 1992 sitä myytiin noin 10 miljoonaa kappaletta.

– Osa Totally Hair Barbien suosiota on varmasti nuken pitkä tukka, joka ylettyi miltei nilkkoihin asti. Hiuksethan on se, mitä tytöt ovat tykänneet aina kammata ja harjata ja letittää.

Vuosien saatossa monet julkisuuden henkilöt ovat saaneet oman Barbiensa. Viimeisimpänä meksikolainen naistaiteilija Frida Kahlo.

– Hänen nukestaan tuli Kahlon kotimaassa pieni kohukin. Kahlon sukulaiset eivät hyväksyneet nukkea, koska se näytti heidän mielestään liiaksi amerikkalaiselta, Minerva Keltanen kertoo.

Barbie on myös luontevasti astunut Kleopatran, Elisabet I:n, Katariina de’ Medicin ja Madame Pompadourin kaltaisten kuningattarien, legendaaristen historiallisten henkilöiden ja kulttuuri-ikonien saappaisiin.

Keltanen uskoo, että Barbien kulta-aikaa on ollut 1990-luku, vaikka nukke on säilyttänyt pintansa edelleenkin.

– Barbie on vieläkin maailman myydyin nukke. Sitä on myyty tähän mennessä yli miljardi kappaletta, ja Mattelin mukaan joko kolmas sekunti jossain päin maailmaa myydään Barbie-nukke.

Barbie – The Icon -näyttelyn on kuratoinut professori Massimiliano Capella ja tuottanut 24 ORE Cultura. Näyttelyssä esillä olevat nuket ovat peräisin ulkomaisista yksityiskokoelmista sekä Mattelilta.

– Yllättävää kyllä, italialaisten Barbie-yksityiskokoelmien keräilijöistä suurin osa on miehiä, Minerva Keltanen kertoo.

Entä onko näyttelypäällikkö itse leikkinyt koskaan Barbeilla?

– Olen toki. Ne olivat minulle todella tärkeitä. En koskaan tykännyt vauvanukkejen hoitamisesta. Barbiet olivat hienoja, koska niille pystyi suunnittelemaan vaatteita sekä rakentamaan erilaisia leikkiympäristöjä.

Barbie – The Icon -näyttely on Kansallismuseossa Helsingissä 26.8.2018 saakka. Kansallismuseon näyttelyssä on esillä reilut 400 Barbieta.

”– Barbielle on suunnitellut muotivaatteita Moschino, Ferré ja Karl Lagerfeld.”
”– Suomessa Barbie tuli myyntiin vuonna 1963.”