Nissan Navara Off-Roader AT32

Nissan Navara Off-Roader AT32 on saanut nimensä 32-tuumaisista renkaista. Isot renkaat eivät ole vain ulkonäkökysymys. Valinnan taustalla ovat myös käytännölliset syyt.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Islantilainen koripaja Arctic Trucks on erikoistunut varustelemaan maastureista ja avolavoista poikkeuksellisen maastokelpoisia yksilöitä.

Mitä hankalammat olosuhteet, sitä paremmin Arctic Trucksin autot pääsevät oikeuksiinsa. Yleensä näillä erikoismalleilla seikkaillaan aavikoilla, jäätiköillä ja vuorten rinteillä.

Nyt entistä useampi autoilija pääsee nauttimaan islantilaisten erikoisosaamisesta, sillä Nissanin ja Arctic Trucksin yhteistyönä Navara on saanut uuden Off-Roader AT32 -varustepaketin.

Nissan Navara Off-Roader AT32 on saanut nimensä 32-tuumaisista renkaista. Isot renkaat eivät ole vain ulkonäkökysymys, vaan valinnan taustalla ovat myös käytännölliset syyt. Jos lumen peittämillä pelloilla tai pehmeällä suolla kaivataan leveämpää rengasta, voidaan renkaiden ilmanpainetta laskea.

Koeajolla auton alla ei kuitenkaan olleet AT32-mallin vakiorenkaat, vaan talvisiin keleihin paremmin sopivat nastarenkaat.

Rengastuksen lisäksi myös auton alusta on päivitetty. Jousitusta on korotettu 20 mm tarjoamaan entistä reilumpi maavara. Kun myös 32-tuumaisten renkaiden vaikutus otetaan huomioon, kasvaa Navaran maavara kokonaisuudessaan huimat 40 milliä lukemaan 243 mm.

Maavaran korotus näkyy myös lähestymis- ja ylityskulmissa. AT32-mallin lähestymiskulma on 35 astetta. Jotta autolla uskaltaa ajaa haastavammissakin paikoissa, kuuluu AT32-mallin varusteluun pohjapanssarointi.

Alustan herkimmät osat eli moottori, jakovaihteisto ja polttoainesäiliö on suojattu teräksestä valmistetuilla levyillä. Näin pieni pohjakosketus ei pääse rikkomaan paikkoja ja häiritsemään etenemistä.

Navaran 2.3-litrainen , kahdella ahtimella varustettu dieselmoottori tarjoaa tehoa 190 hv ja vääntöä 450 Nm. Moottorin pariksi on valittavissa joko 6-vaihteinen manuaali tai 7-portainen automaattivaihteisto. Autossa on ajotilanvalitsin, jonka avulla voi valita joko takavedon (2H), nopean nelivedon (4H) tai hitaan nelivedon (4L).

Takavedolla pärjää yllättävän hyvin jopa talvikelissä, sillä luistonesto avustaa liukkaimmissa paikoissa. Kun pito alkaa oikeasti loppumaan, voi nopean nelivedon kytkeä käyttöön myös ajon aikana. Hidas neliveto on tarkoitettu todella haastaviin olosuhteisiin; jyrkkiin nousuihin, pehmeälle hiekalle tai märkään mutaan.

Kaikissa Navara-malleissa on vakiona elektronisesti lukittuva takatasauspyörästön lukko. Se varmistaa, että molemmat takapyörät pyörivät samaa tahtia maastoajossa. Navara Off-Roader AT32 -malliin on saatavissa lisävarusteena tasauspyörästön lukko myös etuakselille.

Toinen, ja selvästi näkyvämpi lisävaruste tässä erikoismallissa on snorkkeli. Se toimii hyvänä tunnusmerkkinä, jos auto pitää kaivaa esiin syvästä lumihangesta. Käytännöllisempi syy snorkkelille on vähentää ilmansuodattimeen kulkeutuvaa pölyä hiekkatiellä ja parantaa auton kahluusyvyyttä. Snorkkelilla varustettuna Navara Off-Roader AT32 selviää jopa 800 mm:ä syvistä vesiesteistä.

Vaikka Navaran maasto-ominaisuuksia on parannettu, ei ajomukavuudesta maantiellä ole tarvinnut tinkiä. Päivitetty jousitus toimii hienosti myös asfaltilla. Toki perän lehtijousien ansiosta avolava ei pärjää mukavuudessa katumaastureille, mutta avolavamallissa jousituksen kovuus ei ole vika, vaan pelkästään ominaisuus.

Korotetun jousituksen ansiosta autosta on entistä parempi näkyvyys kuljettajan paikalta käsin. Toki autoon joutuu kapuamaan hieman vakiomallia korkeammalla, mutta tämän auton astinlaudat kestävät niille astumisen.

Nissan Navara Off-Roader AT32 -varustelu on saatavissa kaikkiin Navara Double Cab -malleihin 7900 euron (+autovero) lisähintaan.

Vaikka autolla ei maastossa paljon liikkuisikaan, tuo Off-Roader AT32 -paketti autoon sekä näyttävyyttä että ison annoksen off-road -seikkailuhenkeä.

"– Jotta autolla uskaltaa ajaa haastavammissakin paikoissa, kuuluu AT32-mallin varusteluun pohjapanssarointi. "
"– Avolavamallissa jousituksen kovuus ei ole vika, vaan pelkästään ominaisuus. "