Asfaltoitu koeajorata mukaili legendaarista Keimolan moottorirataa

Moottoripyöräkausi 2016 polkaistiin käyntiin Helsingin messukeskuksessa, kun motoristikansa pääsi tutustumaan tulevan kesän laitevalikoimaan.

Teksti ja kuvat: Juha Korvenranta

MP 16 Moottoripyörämessuilla oli edustettuina kaikki suurimmat pyörämerkit, joten katsottavaa riitti varmasti kaikille. Esillä olevien pyörien ja varusteiden lisäksi kattaukseen kuului varta vasten tätä tilaisuutta varten rakennettu 430 metriä pitkä, asfaltoitu koeajorata. Radan profiili mukaili legendaarista Keimolan moottoriradan profiilia ja koeajomahdollisuus kiinnostikin messukansaa jonoiksi asti. Ja miksipä ei, olihan koeajettavissa yli 30 pyörää 13 merkin voimin! Hieno idea ja toteutus, toivottavasti ensi vuonna homma järjestetään uudestaan.

Kaudelle 2016 on tarjolla liuta mielenkiintoisia pyöriä. Kawasaki juhlii tänä vuonna 50-vuotista taivaltaan Suomessa ja esitteli messuilla uuden Kawasaki ZX-10R superpyörän. Kyseessä on kilpaversiosta muokattu katuversio, jossa on huipputehokkaan moottorin lisäksi muitakin race-henkisiä ominaisuuksia. Näistä mainittakoon Quick Shifter -toiminto, joka mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen ylöspäin kaasua vähentämättä. Ducati toi messuille Multistrada 1200 Enduron, jolla se lähtee haastamaan kilpailijoitaan suositussa adventure-pyörien luokassa.

Huomion kiinnitti myös uusi XDiavelS, josta löytyy hienojen yksityiskohtien lisäksi uusi 156 hevosvoimainen Testastretta DVT moottori. Harley Davidsonilta löytyy tulevalle kaudelle mm. tyylikäs Softail Slim S, jonka hillityn tyylikäs Army-henkinen väritys sopi messupyörään hienosti.

Suosiotaan kasvattavat Scrambler-tyylisuunnan pyörät olivat messuilla niin ikään vahvasti edustettuina. Bemarilta paikalla oli R NineT Scrambler, joka on mielestäni tyylikäs laite. Karkeakuvioiset offroad-renkaat, pelkistetty terästankki, analogiset mittarit…Nam.

Yamaha esitteli puolestaan vielä hinnoittelemattoman uutuuden, MT-10:n. Tarkat speksit olivat vielä salaisuuden verhon peittämät, mutta R1:n perua oleva voimanlähde antaa tiettyä suuntaa teholukemista. Messuille tuotu yksilö oli väritykseltään erikoinen ja poikkeava. Armeijanharmaa tankki, katteet ja lokarit höystettyinä kirkuvan keltaisilla vanteilla pistivät mietteliääksi. No, pyörään on toki saatavana perinteisempiäkin värivaihtoehtoja.

Petrol Circus Custom Bike Show tarjosi kattauksen rakenneltujen pyörien maailmaan. Rakenneltujen pyörien aluetta ihmetellessä oli pakko todeta, että kyllä suomalainen pyöränrakennustaito on huippuluokkaa. Hienosti toteutetut ja ennen kaikkea viimeistellyt laitteet olivat upeaa katsottavaa. Tästä mainiona esimerkkinä voi mainita loputtomasti yksityiskohtia sisältäneen Steampunk-tyyliin rakennetun, alkuperältään ukrainalaisen K-750 sivuvaunumoottoripyörän. Huomion kiinnitti myös Mohawk-niminen, puusta valmistettu moottoripyörä, jonka toteutuksen pikkutarkkuus ja tinkimättömyys olivat omaa luokkaansa.

Jos esillä oli ajopelejä jokaiseen makuun, ei myöskään varustepuolta oltu unohdettu. Vaikka moni arvosteleekin ”rättikauppiaiden” määrää messuilla, kuuluu ajovarusteiden esittely ja myynti olennaisena osana messujen antiin. Esimerkkinä voisi sanoa eri kypärävalmistajien panostuksen, oli ilo havaita sen tärkeimmän varusteen kiinnostavan messukansaa. Ja mistäs muualta saisit samalla kertaa niin kattavan läpileikkauksen tulevan ajokauden varusteista kuin messuilta?

”Karkeakuvioiset offroad-renkaat, pelkistetty terästankki, analogiset mittarit… Nam.”