Koeajossa

Mercedes-Benz CLA 200

Tämä Mercedes selvästi nauttii, kun tie ei ole suora!

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Mersun kompaktiluokan sulavalinjaisin edustaja, Mercedes-Benz CLA, on siirtynyt toiseen mallisukupolveen. CLA tuli markkinoille vuonna 2013 ja kiilasi nopeasti ostajien suosioon.

Shooting Brake -farkku mukaan lukien ensimmäisen sukupolven autoja valmistui huimat 750 000 kappaletta. Uusi CLA jatkaa edeltäjänsä jalanjäljissä päivitetyin ominaisuuksin. Ja ainakin koeajon perusteella CLA-mallin suosion voi odottaa jatkuvan.

Auton ulkomuoto on hyvin harmoninen. Se on kuin valettu yhdestä palasta.

Ylimääräisiä pokkauksia ei ole kuin konepellissä, mistä ne erottuvat tyylikkäästi myös kuljettajan näkökenttään. Pehmeän rauhalliseen ulkomuotoon tuovat poikkeuksen ilmeittää ajovalot ja takavalot.

Ulkonäössä on paljon samaa kuin isommassa CLS-mallissa, mikä ei ole lainkaan huono asia.

Autona CLA on kuitenkin täysin erilainen kuin CLS. Siinä missä CLS on iso ja edustava, CLA on kompakti ja ketterä. CLA:n ratissa matkaa mielellään myös suoralla maantiellä, mutta vielä nautinnollisempaa ajaminen on mutkatiellä. Tämä Mercedes selvästi nauttii, kun tie ei ole suora.

Edeltäjään verrattuna CLA on kasvanut pituutta ja leveyttä, mutta pärjää silti ketteryydessä edeltäjälleen. Raideväli on kasvanut sekä edessä (+ 63 mm) että takana (+ 55 mm), minkä ansiosta auto istuu hienosti mutkiin.

Moottorimalliston muodostavat 180 d (116 hv) diesel sekä 180 (136 hv), 200 (163 hv), 220 4Matic (190 hv) ja 250 4Matic (224 hv) -bensakoneet.

Koeajetun Mercedes-Benz CLA 200 -mallin konepellin alta paljastuu 1.3-litrainen moottori. Vaikka iskutilavuus on pieni, on ahtamisella saavutettu kiitettävän hieno suorituskyky.

Moottori tarjoaa tehoa 120 kW (163 hv) tehoa ja 250 Nm vääntöä. Kiihtyvyys ei ole repivää, vaan runsaan väännön ansiosta auto kiihtyy pehmeän tasaisesti. Oma vaikutuksensa on tietysti myös vaihteistolla. Kaikissa Suomeen tuotavissa malleissa on vakiona automaattivaihteisto, tarkemmin sanottuna 7G-DCT eli 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Itse pidän enemmän perinteisestä automaatista, mutta 7G-DCT hoitaa työnsä lähes huomaamattoman hyvin, joten valinta automaatin eduksi on ymmärrettävä.

Mukavuuden lisäksi 7G-DCT auttaa myös taloudellisuuden suhteen. CLA 200 -mallin yhdistetty kulutus on 6,2 l/100 km ja CO2-päästöt 140 g/km.

Uuden CLA-malliston hinnat alkavat 37 360 eurosta. Autossa on vakiona Progressive -varustelu, joka sisältää mm. MBUX-käyttöliittymän puheohjauksella, keinonahka/kangasverhoilun, peruutuskameran, LED High Performance -ajovalot ja 18” kevytmetallivanteet.

Koeajetussa autossa oli AMG Line -paketti, joka tuo sekä ulkonäköön että sisätiloihin urheilullisempaa ilmettä. AMG-mallissa on vakiosta poikkeava etu- ja takapuskuri, näkyvät pakoputkenpäät, kromattu jäähdyttimen timanttisäleikkö, Mercedes-Benz -tekstit etujarrusatuloissa, madallettu alusta ja 5-puolaiset, 18” AMG-kevytmetallivanteet.

Matkustamon puolella AMG-mallin yksityiskohtiin kuuluvat musta sisäkatto, jaloteräksiset polkimet, AMG-matot, nappanahkainen ohjauspyörä ja urheilulliset etuistuimet keinonahka/mikrokuituverhoilulla.

Hienona yksityiskohtana tummassa verhoilussa erottuu punainen kaksoistikkaus. AMG-varustelu nostaa hankintahintaa noin 2000 eurolla, mutta tarjoaa rahoille myös vastineen urheilullisemman ulkonäön muodossa.

Koeajetun Mercedes-Benz CLA 200 A Business AMG-mallin lähtöhinta on 41 485 euroa.

”– Hienona yksityiskohtana tummassa verhoilussa erottuu punainen kaksoistikkaus.”
”– CLA:n ratissa matkaa mielellään myös suoralla maantiellä, mutta vielä nautinnollisempaa ajaminen on mutkatiellä.”