Suomessa vielä uusi verkkoruokakauppapalvelu on esimerkiksi Britanniassa yleinen tapa tehdä ruokaostoksia.

Teksti: Reetta AholaKuva: Henna Sireeni

K-supermarket Hollola on avannut maaliskuun alkupuoliskolla ruoan verkkokaupan.

KauppiasAntti Siiranisännöimässä Hollolan K-supermarketissa on käytössä Tilaa ja nouda -palvelu, jossa asiakas tilaa ruokaostoksensa kaupan omasta verkkokaupasta, www.k-ruokakauppa.fi/k-supermarket-hollola ja noutaa tilaamansa tavarat kaupasta.

– Kaupan pihalla asiakas lähettää tekstiviestin kauppaan, jonka jälkeen henkilökunta tuo asiakkaalle valmiiksi kerätyt ostokset suoraan autolle erillisiin verkkokaupan asiakkaiden parkkiruutuihin. Maksu tapahtuu ostosten luovuttamisen yhteydessä pankki- tai luottokortilla, kertoo K-supermarket Hollolan verkkoruokakaupasta vastaava Jenni Hietikko.

Hietikko tekee K-supermarket Hollolan verkkoruokakaupan käynnistämis- ja toteutustyön opinnäytetyökseen Lahden ammattikorkeakouluun.

Hietikon markkinointitradenomiopinnot ovat jo niin loppusuoralla, että hän pystyy olemaan vakituisesti töissä vastaamassa verkkoruokakaupan toiminnasta.

Verkkoruokakauppa toteutettiin Keskon olemassa olevan konseptin pohjalta.

– Olen tehnyt taustatutkimustyötä ennen verkkoruokakaupan avaamista. Lisäksi minun on tarkoitus tehdä asiakastyytyväisyystutkimus, kun verkkoruokakauppa on jonkin aikaa toiminut.

Verkkoruokakaupan valikoimissa on kaikki tuoteryhmät ja K-supermarket Hollolan lähes koko valikoima, noin 15 000 tuotetta. Tupakka- ja alkoholituotteet on rajattu pois verkkoruokakauppapalvelusta. Herkkutorin eli palvelutiskin tuotteet eivät kuulu verkkokaupan valikoimiin, mutta niitä voi kuitenkin toivoa tilauksiinsa kirjoittamalla tilauksen loppuvaiheessa olevaan lisätieto-kenttään.

Palvelumaksu tilatuille tuotteille on 4,90 euroa tilausta kohden. Verkkoruokakauppaostoksista saa K-Plussa -pisteitä ja -alennuksia.

Tilauksen tultua henkilökunta kerää asiakkaan ostokset ja huolehtii niiden säilyttämisestä kylmässä siihen saakka, kunnes asiakas noutaa tilauksen.

– Henkilökunta huolehtii, että tuotteissa on mahdollisimman pitkät päiväykset. Hedelmistä ja vihanneksista valikoidaan aina mahdollisimman laadukkaat yksilöt verkkoruokakauppatilauksiin, Jenni Hietikko kertoo.

Hän suosittelee verkkoruokakauppaostamista lapsiperheille arjen helpottajaksi ja ajan säästämiseksi.

– Myös kotipalvelujen työntekijöille se olisi toimiva systeemi, niin säästyisi aikaa asiakkaan luona tehtäville muille töille.

Hietikon mukaan Suomessa vielä uusi ja vähän hyödynnetty verkkoruokakauppapalvelu on esimerkiksi Britanniassa yleinen tapa tehdä ruokaostoksia.

Lahden seudulla on K-supermarket Hollolan lisäksi mahdollisuus verkkoruokakauppa-asiointiin K-supermarket Joutjärvessä.

K-supermarket Hollolassa on henkilökuntaa noin 30, myymälätilaa on 2 800 neliötä, neliöitä kokonaisuudessaan noin 4 400.