Testattu tositoimissa niin jäällä kuin nevalla

Jyväskylässä valmistettu Snowlion kevytmoottorikelkka/mönkijä on erinomainen kulkupeli pilkkijöille ja metsästäjille.

Testaajat ihastuivat siihen, miten vaivattomasti kelkan saa kasaan vaikkapa farmariauton perään.

Teksti. Tuomo Karsikas Kuvat: Tuomo Karsikas ja valmistajat

Kevytmoottorikelkka Snowlion on oiva menopeli silloin, kun pitää päästä veikeisiin paikkoihin.

– Siitä on riisuttu kaikki tarpeeton, mutta kaikki tarvittava on jätetty, jotta matkaan voi lähteä turvallisesti, kertoo Olli Honkamäki kevytmoottorikelkkaa valmistavasta, jyväskyläläisestä Superlion Oy:stä.

Talvella pyörien paikalle asennetaan leveät sukset. Kesällä niiden paikalle asennetaan pyörät.

Mönkijäksi vaihtaminen vaatii vain takapyörät, jotka saadaan telan paikalle. Näin siitä tulee nelipyöräinen mönkijä.

– Metsästäjälle ja riistanruokkijalle tämä muunneltava ajopeli on erinomainen apuväline, vakuuttaa Honkamäki.

Idea kevytmoottorikelkasta lähti alun perin siitä, kun Ympäristövirasto ja Metsähallitus halusivat keveän menopelin, jolla pääsisi vaikeisiin paikkoihin, vaikka uppohangella.

Laitteen prototyyppi syntyi vuosien 2015-16 hangille. Laitteen valmistuksen lähtökohtana on ollut saada mahdollisimman pieni pintapaine ja mahdollisimman kevyt laite.

Paino on siirretty taakse. Tämän vuoksi moottori sijaitsee takana. Moottori on myös nivelletty niin, että se kelluu ja nousee aina lumen pinnalle.

Moottori sijaitsee nivellyksen takapuolella. Aina kun lähdetään ajamaan, tela nousee pystyy lumen pinnalle.

Etuosa on nivelletty niin, että XL-levyiset sukset nousevat lumen päälle, eivätkä ne uppoa. Normaalissa moottorikelkassa paino on edessä, ja näin sukset uppoavat syvälle.

Pintapaineen matemaattinen jakopiste sijaitsee siinä paikassa, jossa kuljettaja istuu. Näiden rakenneratkaisujen ansiosta kelkka kulkee lumen päällä, samoin kuin vene kulkisi aallon harjalla.

Laite painaa noin 80 kiloa.

Kelkan kotimaisuusaste on korkea, ainoastaan moottori ja telamatto tulevat Kiinasta. Moottori on teholtaan 6,5 hevosvoimaa. Se on säädetty hyvin vääntäväksi ja bensapihiksi.

– Telamattoa pyörittää kunnon ketju, eikä hihna, kertoo Honkamäki.

Polttoaineen kulutus on alle litra tunnissa. Laitteessa on kolmen litran tankki.

Laitekehittelyä on jatkettu siten, että samaan runkoon voidaan liittää kesäksi suksien paikalle pyörät, jolloin sillä voi aja vaikka lettosuolla. Telan paikalle voidaan asentaa samanlainen paketti, jossa on tasauspyörästö. Tämä mahdollistaa pyörien asentamisen taakse. Näin saadaan kelkasta mönkijä.

Uusiakin innovaatioita on tulossa.

– Yksi innovaatioajatus on, että kun kelkkailee metsästysmajalla, niin voisi veden kannon unohtaa. Kelkkaan voidaan yhdistää vesipumppu, jolla voi nostaa veden kaivosta, joesta tai järvestä. Muitakin kehitysajatuksia on, paljastaa Honkamäki.

Laite voidaan purkaa ja kasata muutamassa minuutissa. Kun poistaa yhdeksän sokkaa, niin kelkka purkaantuu seitsemään osaan, jotka ovat ohjaustanko, runko, eturunko, penkki, moottori, tela ja sukset.

Osat mahtuvat helposti normaalin farmariauton perään, eikä tarvita erillisiä peräkärryä kelkan kuljettamiseen.

– Telaosa voidaan nostaa lisävarusteena saatavaan pulkkaan kuljetuksen ajaksi, jolloin sulamisvedet eivät valu autoon, vaan jäävät pulkkaan.

Kelkka kykenee vetämään noin 110 kilon kuorman, joten sillä saa vasan metsästä, mutta hirven vetämiseen se ei ihan riitä. Silloin tarvitaan kolme miehen voimat: yksi ajaa ja kaksi avustaa vetoliinoilla, näin isompikin eläin tulee mukavasti vaikeammastakin paikasta lahtivajalle.

Eurofins-firmassa työskentelevällä Timo Laaksolla on Snowlion -kevytmoottorikelasta pidempiaikaista käyttäjäkokemusta. Hän tekee työssään ympäristön vesitutkimuksia ja näytteidenottoa vesistä ja maastoista.

– Parasta on kelkan keveys ja ennen kaikkea sen helppo kuljetettavuus, kun ei tarvitse raahata peräkärryä mukana ja vekslailla sen kanssa. Tällä kelkalla pääsee sellaisiin paikkoihin, joihin telamönkijällä tai moottorikelkalla ei ole mitenkään mahdollista päästä. Ahtaissa paikoissa, kuten metsässä, kelkalla on sen pienen koon puolesta helppo kulkea, Laakso toteaa.

– Suuret ojatkaan eivät ole esteenä. Ajaa vain kelkalla pohjalle, ja sivusta ohjaa sen sitten ojasta ylös. Ketterästi nousee.

Keväällä lumien sulaessa sohjoinen kelikään ei ole este.

Laaksolla on kokemusta Snowlion-kelkalla ajamisesta jäällä ja nevalla.

– Hyvin on kulkenut. Kura vaan roiskuu!

Hänellä keveänä kuljettajana ei ole ollut vaikeuksia missään maastoissa.

– Yli satakiloisilla kuskeilla kelkka kulkee luonnollisesti lumessa syvemmällä, mutta liikkuu kuitenkin ja etenee riittävällä nopeudella.

– Vaikka pakki puuttuukin, kelkka on keveän keulan ansiosta helppo kääntää lähes paikoillaan, ja kääntösäde on laaja, hän sanoo.

Snowlion -kevytmoottorikelkka on myös aika äänetön.

– Tosin en ajanut sillä täysillä kierroksilla. Vähempikin vauhti tuntui riittävän.

Laaksolla ei ole ollut eturenkaita pidempiaikaisessa työkäytössä, hänen kokemuksensa perustuvat leveisiin suksiin.

– Äskettäin tosin kävin ajamassa etupyörillä varustetulla Snowlion-versiolla ja ihastuin siihen. Riekkojahdissa Sevettijärvellä kevättalvella se olisi mainio ajopeli. Ase pussiin ja pulkkaan peitteen alle, ja eikun menoksi.

Snowlion kevytmoottorikelkka/mönkijän hinta kelkkana on 2 590 euroa. Eturengaspaketti maksaa 490 euroa.

Lisätietoja valmistajalta: Superlion Oy, www.superlion.fi

”– Kelkkaan voidaan yhdistää vesipumppu, jolla voi nostaa veden kaivosta, joesta tai järvestä.”

MIKÄ?

Snowlion kevytmoottorikelkka/mönkijä

- 6,5 hv

- hiljainen 4-tahtimoottori

- extraleveät sukset

- etu- ja takavalot

- offroad paketti eli renkaat eteen

- sähköistyspaketti, sisältäen mm. sähköstartin ja ison akun

- Black Moose Edition sisältää mm. kokomustan runkorakenteen, etukatteen, sormisuojat, virran ulosoton ja leveän etuvalon

- vetokoukku

- roiskelumisuoja telan taakse

- kiinnityssokkien vaijerikiinnitys runkoon, mikä estää sokkia katoamasta

- virran ulosotto esim. puhelimen latausta tai karttaplotteria varten

- renkaat suksien tilalle kesäkäyttöä varten

- ahkio

- ahkion kansi

- rekisteröintikatsastus

- mönkijapaketti (4 rengasta ja taka-akseli)