Kärkkäisen verkkokaupan Karkkainen.com toimitus:

Teksti: Ari Stenius Kuvat: Marjo Törnberg

J anne Kärkkäistä vähän hymyilyttää. Hyvää työtä tehnyt, mutta suuren tavaratalon kovilla ollut verkkokaupan .käsityöläisväki. on saanut väsymättömän apulaisen.

– Kyllä, näin on. Hyvää työtä on tehty, kiitos siitä kaikille. Uusi automaatti tulee jakamaan työtä toimivampaan ja joustavampaan suuntaan, lupaa Kärkkäisen Verkkokaupan Karkkainen.com johtaja Janne Kärkkäinen.

Verkkokaupan kasvunuolet ovat olleet viimeiset vuodet jyrkästi ylöspäin. Tavaratalossa on suunniteltu ja toteutettu uudistuksia, joilla vältetään ruuhkia jo ennakolta.

– Vuosi vuodelta ovat asiakkaat verkkokaupassa lisääntyneet, ja kuluttajat haluavat ostaa yhä erilaisempia tuotteita. Jo tuotemäärämme (yli 200 000) tarjoaa valikoiman, josta etsiä tarvitsemansa, mutta se on ollut aika suuntautunutta, sanoo Janne.

– Takavuosien verkkoasiakkaat olivat ensi alkuun heitä, jotka hallitsivat tarvittavan tekniikan. Tänä päivänä ostaja voi olla kuka tahansa ja mistä tahansa, sillä verkko-ostaminen on helppoa, tietää Janne.

Jannella on lukijalle yllätys, kun hän kertoo, että vuoden aikana on verkkokaupasta ostettu .aivan älyttömän paljon. veneitä ja peräkärryjä.

– Kotipostiin ja talliin on haluttu tavaraa, jota asiakas itse ei pääse tai halua lähteä hakemaan.

Janne sanookin logistiikan ja sen hallinnan olevan yksi verkkokaupan toimialan isoimmista vaateista.

– Verkkokaupalle on isot odotukset. Asiakas haluaa tuotteen nopeasti sovitussa aikataulussa oikeaan paikkaan. Me saamme postin perille 1-2 vuorokaudessa. Siitä on tullut kehuja. Jonkin verran jo sitäkin on kehuttu, että pakkauksissa on vähän ilmaa. Se on uuden paketit teippaavan automaattimme ansiota. Laite mittaa tuotteen ja valikoi oikean kokoisen paketin, kertoo Kärkkäinen.

Verkkokaupan asiakkaat ovat Janne Kärkkäisen kokemusten mukaan hyviä ennakoimaan.

– Verkko-ostajat ovat liikkeelle kivijalkapamyymälöihin tulevia aikaisemmin. Esimerkiksi puutarhatuotteet tilataan verkosta aikaisin. Tietysti monet sesongin kynnyksellä myymälään tulevat ovat saattaneet .haistella tuotteita. verkossa ja tulevat sitten hakemaan valitsemansa tavarat, juttelee Janne.