Teksti: Reetta Reinman Kuvat: Jaxal AB

Jaxal AB:n kehittämä ja valmistama itselukitseva tuulihaka pitää peräkärryn kuomun lukittuna auki-asentoon, kun kuomu on avattuna. Lukituksen saa helposti napsauttamalla pois, kun kuomun haluaa sulkea. Lukitusta operoidaan tuulihaassa olevalla käsikäyttöisellä, punaisella kytkimellä.

– Operointi kiinni-auki -asentoihin on helppoa, korostaa Jaxal AB:n myynnistä vastaava Timo Jaako .

Itselukitseva tuulihaka sopii Jaxalin valmistamiin peräkärryn kuomuihin sekä myös muiden valmistajien peräkärryn kuomujen saranoihin, joissa toimintaperiaate on samanlainen.

– Itselukitseva tuulihaka on merkittävä turvallisuustekijä. Sen ansiosta kuomu ei pääse tippumaan käyttäjän niskaan, kun peräkärryä lastaa tai purkaa, sanoo Jaako.

– Esimerkiksi moottorikelkkoja ja mönkijöitä kuljetetaan isoilla, kippaavilla peräkärryillä, joissa on myös iso kuomu. Yläasennossa auki ollessaan iso kuomu on otollinen tuulen heilutteluille. Tällaisissa tilanteissa itselukitseva tuulihaka pitää kuomun turvallisesti ylhäällä ilman putoamisvaaraa.

Jaako kertoo, että tuotteesta on tullut hyvin suosittu myös peräkärryjä käyttävien työnantajien keskuudessa turvallisuutensa takia.

Hintatasoltaan itselukitseva tuulihaka on 40 euron tuntumassa. Tuote on Kärkkäisen valikoimissa.

Jaxal AB kuuluu yhdessä Muovitekniikka Europlast Oyn kanssa Nordic Plast Oy:hyn, yritykset ovat Europan suurimmat perävaunukuomuvalmistajat. Vuosittain muovisia perävaunukuomuja valmistuu noin 20 000.

Lisäksi valmistetaan muovisia boxeja moottorikelkkoihin ja mönkijöihin, kuomujen lisävarusteita sekä alihankintana muita muovituotteita.

Muovituotteet tehdään automaattisilla tyhjiömuovauskoneilla. Jaxal AB:n toimipaikka on Ruotsin Ylitorniolla napapiirin tuntumassa Torniojokilaaksossa. Muovitekniikka Europlast Oy toimii Satakunnassa Nakkilassa.

Työntekijöitä yrityksillä on viitisenkymmentä.

– Markkina-alueemme on Pohjoismaat, Viro, Venäjä, Saksa ja Itävalta, Jaako kertoo.

Uusin tulokas Jaxalin peräkärrynkuomutuotannossa on 3,7 metrin pituinen ja 1,5 metrin levyinen kuomu.

– Tämä on suunniteltu erityisesti pitkien moottorikelkkojen kuljettamiseen, sanoo Jaako.