– Meidät on otettu ihanasti vastaan
Tamrex on todellinen turvallisuustavaratalo Lahdessa, kehottaa ostoksille asiakaspalvelija Kaija Veijonmaa.
Teksti ja kuvat: KauppaSuomi / Risto Isohanni
Tamrex avasi viime vuoden lopulla Lahteen, Ansiokatu 2:een uuden toimipisteen, joka on otettu todella hyvin vastaan yritysten, julkisen sektorin ja myös yksityishenkilöiden keskuudessa, kertoo Lahden Tamrexin asiakaspalvelija Kaija Veijonmaa tyytyväisenä.
Hänen mukaansa Tamrex on todellinen turvallisuustavaratalo.
– Valikoimiimme kuuluvat korkealaatuiset, tunnetut työvaate- ja jalkinetuotemerkit, henkilökohtaiset suojaimet, esimerkiksi hengitys-, pää-, silmä- ja käsisuojaimet sekä kodin monipuoliset paloturvatuotteet. Joka kodista pitää löytyä niin palovaroittimet kuin -sammuttimet, ja tulisijan omistajilta lisäksi häkävaroitin, muistuttaa Kaija.
Kerrohan Kaija Tamrex Oy:stä ja sen historiasta KauppaSuomi -lehden lukijoille. Missä päin Suomea teillä on toimipisteitä?
– Kaikki tamperelaiset jo tuntevat Tamrexin, sillä siellä toimintamme on alkanut ja jatkunut jo yli 40 vuotta. Baltiaan laajensimme yli 20 vuotta sitten. Hämeenlinnaan avattiin myymälä noin viisi vuotta sitten. Nyt sitten innostuimme ja aloimme laajentaa kunnolla myös Suomessa. Marraskuussa 2020 aloitti neljä uutta myymälää, Lahden lisäksi Porissa, Turussa ja Jyväskylässä. Meillä on Suomessa nyt yhteensä seitsemän myymälää ja 31 työntekijää. Kun lasketaan mukaan myös kaikki Baltian myymälät, niitä on yhteensä 40 ja meitä tamrexilaisia jo yli-0. Omistajanvaihdoksen myötä noin kaksi vuotta sitten virolaisesta tytäryhtiöstä tuli emoyhtiömme. Olemme edelleen perheyhtiö, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että työntekijät viihtyvät hyvin, meistä pidetään hyvää huolta.
Miten teidän on otettu Lahdessa vastaan? Mitkä ovat tärkeimmät kohderyhmät, jotka käyvät teillä ostoksilla? Mitä tuotteita teiltä ostetaan eniten?
– Meidät on otettu aivan ihanasti Lahdessa vastaan – paljon paremmin kuin uskalsimme edes toivoa. Asiakkaat ovat jopa kertoneet, että meidänlaista toimijaa on toivottu pitkään tänne Lahteen. Tämä ei tarkoita, etteikö tarjontaa ja kilpailua olisi, mutta Lahti on iso kaupunki. Ihanaa on myös se, että asiakkainamme käy myös runsaasti yksityisasiakkaita hakemassa niin hengityssuojaimia kuin työkäsineitä – pihatyöthän alkavat ihan kohta, sekä ammattilaisia, jotka arvostavat korkealaatuisia työvaatteita ja -kenkiä. Ja arvostavat he tietenkin myös ammattitaitoista ja iloista palvelua, aurinkoinen Kaija kertoo nauraen.
Tamrex on viime aikoina markkinoinut paloturvallisuuteen liittyviä tuotteita näyttävästi. Mitä kaikkea sillä rintamalla on tarjolla yrityksille ja yksityisille asiakkaille?
– Jokaisen kannattaa varautua ja hankkia kotiinsa luotettavat, toimivat varoittimet ja sammuttimet. Jos kotiin on panostanut satoja tuhansia, ei muutaman kympin sammuttimen hankinnassa kannata tinkiä laadusta, vaan luottaa myyjän suosituksiin. Uudessa Premium-mallistossamme osat ovat ruostumatonta terästä. Laatu takaa sen, että tosi paikan tullen tuote myös toimii. Vaikka meillä ei omaa huoltotarkastusta Lahdessa olekaan, niin suosittelemme kuitenkin tarkastuttamaan ja huollattamaan sammuttimet säännöllisesti ammattilaisilla. Yritysten kohdalla laki määrää sammuttimien ja opasteiden määrät. Kannattaa olla itse aktiivinen hyvissä ajoin ennen palotarkastusta, Kaija muistuttaa.
Puskaradio kertoo, että teillä on hyvin koulutettu henkilökunta, joka osaa opastaa asiakkaita työ- ja paloturvallisuuteen liittyvissä ajoissa, mitä asiakkaat todella arvostavat. Miten se näkyy päivittäisessä toiminnassanne?
– Jatkuvan kouluttautumisen tärkeyttä korostettiin meille jo työhaastattelussa. Ala ja säädökset muuttuvat koko ajan. Suojautuminen koronaa vastaan on hyvä esimerkki siitä, että nopeasti syntyy uusia tarpeita ja tarjontaa. Koulutusta tarjotaan, mutta paljon myös itsestä kiinni. Pitää olla aktiivinen. Oma työ on mielekästä, kun pystyy auttamaan asiakasta. Kokemuskin tuo ammattitaitoa. Nyt jo osaan suositella asiakkaalle oikeaa housukokoa – sillä tiedäthän, miten paljon miehet rakastavat vaatteiden sovittamista! Kaija nauraa.
Kun Päijät-Hämeessä asuva henkilö tai yritys on kiinnostunut teidän monipuolisesta tarjonnastanne, niin miten hänen kannattaa teitä lähestyä? Kuuluuko verkkomyynti teidän palvelutarjontaanne?
– Toivotan tervetulleeksi tänne Ansiokadulle, ensin vaikka kahville, pannu on kuumana joka päivä. Teemme mielellämme tarjouksen, kun kuulemme asiakkaan tarpeista. Tilin avaamiseksi asiakkaan tulee täyttää asiakastietolomake. Helpoiten se käy verkkosivuillamme, mutta toki myös myymälässä. Verkkokauppa palvelee erinomaisesti myös niitä, joilla myymälään on liikaa matkaa tai jotka jo ovat käyneet myymälässä tutustumassa tuotteisiin ja sovittamassa oikeat koot.