Koeajossa: Citroen C4 Cactus e-HDI 92 ETG

Citroen on päättänyt uudistaa tarjontaa automarkkinoilla uudella C4 Cactus -mallilla, jossa monet asiat on toteutettu uudella tai ainakin tavallisesta poikkeavalla tavalla.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Ensimmäisenä huomio kiinnittyy uuden Citroen C4 Cactus -automallin ulkonäköön. Nykyään lähes kaikki uudet autot ovat kauttaaltaan korinvärisiä. Kylkilistoja ei ole, tai nekin ovat korinväriset. Autot tietysti näyttävät hyviltä, mutta varsinkin kyljet ovat aina vaarassa ahtailla parkkipaikoilla.

Citroen on vastannut tähän ongelmaan korvaamalla pienet kylkilistat valtavan kokoisilla muotoiluelementeillä. Käytännöllisistä suojista on tehtykin kätevästi osa auton designia.

Nämä isot Airbumb-suojat on valmistettu TPU-muovista, joka kestää pienet iskut jopa 40 asteen pakkasessa. Kylkien lisäksi pienemmät Airbump-suojat löytyvät auton kulmista. Airbumpit on valittavissa neljässä eri värissä.

Airbump-suojia ja isoja kattokaiteita lukuun ottamatta auton ulkomuoto on muuten melko neutraali. Pyörät sijaitsevat lähes auton kulmissa, joten akseliväli on pitkä. Tämän ansiosta matkustamoon on saatu mukavat tilat 4,1 metrin kokonaispituuteen nähden.

Jos ulkomuoto on neutraali, niin sisäpuolelta löytyy omaperäisyyttä senkin edestä. Ensimmäisenä kuljettaja huomioi nojatuolimaisen istuimen. Kuljettajalla ja etumatkustajalla on erillisistuimet, mutta ne on yhdistetty toisiinsa niin, että ulkonäkö on hieman sohvamainen. Myös istuimen verhoilu ja pehmusteet muistuttavat enemmän nojatuolia kuin auton penkkiä.

Itse kaipaan autoon tukevampaa istuinta, mutta moni varmasti ihastuu tähän pehmeään nojatuoliin. Hauska yksityiskohta on myös kojelaudan yläpuolinen hansikaslokero, jonka kansi muistuttaa ulkonäöltään salkkua tai käsilaukkua. Oven kahva muistuttaa nahkavyötä tai laukun kahvaa.

Monitoiminäyttö on korvannut mittariston. Keskikonsolin ison näytön kautta hallitaan lähes kaikkia viihdetoimintoja. Nappuloita keskikonsolissa ei ole kuin muutama. Näin talvella kun joutuu useammin säätämään lämpötilaa/puhalluksen voimakkuutta, niin tähän olisi kaivannut erillistä painiketta keskikonsoliin. Nyt ilmanvaihtoa ohjataan kosketusnäytön kautta, mikä tuntuu välillä hieman hankalalta ajaessa.

Cactuksen moottorivaihtoehdot ovat 1.2-litrainen, 3-sylinterinen, 82-hevosvoimainen bensamoottori VTi 82 ja samankokoinen, mutta 110-hevosvoimainen Puretech 110. Dieseltarjontaan kuuluvat e-HDi 92 ja BlueHDi 100.

5-vaihteisen manuaalivaihteiston lisäksi valittavissa on ETG-automaattivaihteisto. Tarkemmin sanottuna ETG on automatisoitu manuaalivaihteisto. Ajaminen tapahtuu kuitenkin samaan tapaan kuin automaatilla. Kuljettaja voi jättää vaihdot tietokoneelle tai antaa käskyjä ohjauspyörän vaihdevipujen kautta.

Koeajoimme todella taloudellisen e-HDI 92 -moottorin, jonka yhteydessä on aina ETG-automaattivaihteisto. Tämän e-HDI 92 -mallin yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,5 l/100km. ETG on taloudellinen, mutta en ollut aina kovin mielissäni sen valitsemista vaihtohetkistä.

Lisäksi sen suorittamat vaihdot eivät aina suju aivan yhtä miellyttävästi kuin perinteisellä automaatilla. ETG on siis todella taloudellinen automaatti, mutta sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla ennen ostopäätöstä.

C4 Cactus on omaan makuuni ehkä turhankin mukava ja pehmeä, alkaen aina nojatuolimaisesta istuimesta, mutta moni varmasti ihastuu tähän helppoon ja hieman tavallisesta poikkeavaan toteutukseen.

Myös C4 Cactuksen hinnoittelu kuulostaa houkuttelevalta. Malliston hinnat alkavat 17 993 eurosta. Tämä koeajettu e-HDI 92 Feel Good-varustelulla on lähtöhinnaltaan 22 752 euroa.

”Keskikonsolin ison näytön kautta hallitaan lähes kaikkia viihdetoimintoja.”