Kärkkäinen 100-prosenttisesti kotimainen
Rehellisyys, avoimuus, luottamus, vastuullisuus ja arvostus arvoina
J. Kärkkäinen Oy on 100-prosenttisesti suomalainen perheyritys. Tämä näkyy yrityksen arvoissa. Henkilökuntaa Kärkkäisellä on yli 450.
Erityisen kovassa kasvussa on verkkokauppa.
J. Kärkkäinen Oy perustettiin vuonna 1988, kun Juha Kärkkäinen hankki linja-auton ja täytti sen erilaisella taloustavaralla, millä arveli olevan kysyntää maakunnissa. Juha Kärkkäisen ideana oli myydä suuria volyymejä todella halvalla. Ja olihan tavaralla menekkiä ja kysyntää. Firma lähti nopeaan kasvuun.
1990-luvun alussa toiminta kasvoi jo siihen pisteeseen, että linja-auton tilalle tulivat rekat, jotka kiersivät toreja ympäri Suomea. Ensimmäinen Kärkkäisen tavaratalo syntyi 1990-luvun puolella.
Nykyään J. Kärkkäinen Oy:llä on kaksi tavaratalokonseptia: isot tavaratalot Lahdessa ja Ylivieskassa sekä pienemmät Oulussa ja Iissä.
– Kärkkäisen verkkokauppa kasvaa todella kovaa vauhtia. Tuotteitakin verkkokaupassa on jo yli 60 000, yrityksen markkinointijohtaja Samuli Romppainen kertoo.
Kärkkänen konsernin liikevaihto oli 2015 helmikuussa päättyneellä tilikaudella 157 miljoonaa euroa.
Kärkkäisellä on non-food-, eli käyttötavarakaupan lisäksi kolme omaa ravintolaa: Lounasravintola Majakka Lahdessa, sekä Scan Burger -hampurilaisravintolat Ylivieskassa ja Lahdessa. Autoilijaa palvelee kolme Varikko-monimerkkihuoltamoa sekä kolme polttoainejakeluasemaa.
Kärkkäinen harjoittaa yritysmyyntiä ja maahantuontia. Sillä on oma tukkukauppaa tekevä yksikkö, Suomi Trading. Myymälöiden yhteydessä toimivien toimistotilojen lisäksi Kärkkäisellä on konttorit Kempeleessä sekä Vantaalla lentokentän kupeessa. Henkilöstöä on yli 450.
Kärkkäisen omistaa Juha ja Leena Kärkkäisen perhe Ylivieskasta.
– Kärkkäinen on siis 100% suomalainen perheyritys. Tämä näkyy yhtiön arvoissa. Rehellisyys, avoimuus, luottamus, vastuullisuus ja arvostus ovat tärkeitä arvoja niin työyhteisön sisällä kuin myös kaupankäynnissä kuluttajien ja yritysten kanssa, toteaa Romppainen.
Romppainen harmittelee , että suomalainen valmistus on vähentynyt aikojen saatossa.
– Onneksi vahvoja suomalaisia toimijoita kuitenkin edelleen löytyy ja osa heidän tuotannostakin toimii edelleen Suomessa.
Romppainen lupaa, että Kärkkäinen kuuntelee aktiivisesti asiakkaiden toiveita ja palautetta valikoimista.
– Onhan valikoimien laajuus ja hintojen edullisuus yksi yhtiön keskeisimmistä menestystekijöistä.
Pienempiäkin kotimaisia tavarantoimittajia on Kärkkäisen yhteistyökumppaneina.
– Tämä tarkoittaa jatkuvuutta molemmille osapuolille sekä tyytyväisiä asiakkaita, toteaa Romppainen..
Kotimaisten valmistajien lisäksi Kärkkäisellä on lukuisia suomalaisia tavarantoimittajia, joiden tuotekehitys ja suunnittelu on yhä suomalaista.
Samuli, mitä suosittelisit Kärkkäisen valikoimista isänpäivälahjavinkeiksi?
– Hyviä, isien arvostamia kotimaisia isäinpäivälahjavinkkejä voisivat olla esimerkiksi Kuusamon vuosiuistin, Marttiini-puukko ja Sievin nilkkurit.
”Kärkkäisen verkkokauppa kasvaa todella kovaa vauhtia. Tuotteitakin verkkokaupassa on jo yli 60 000.”
”Rehellisyys, avoimuus, luottamus, vastuullisuus ja arvostus ovat tärkeitä arvoja niin työyhteisön sisällä kuin myös kaupankäynnissä kuluttajien ja yritysten kanssa.”