Käyttötavarakauppa Suomessa laahaa

Teksti: Reetta Ahola

J. Kärkkäinen Oy:n käyttötavarakaupan liikevaihto tammi-helmikuussa 2015 on kasvanut noin seitsemän prosenttiyksikköä. Yleisesti ottaen Suomen tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laskee reilun kolmen prosentin vauhtia.

Tavarataloketju J. Kärkkäinen Oy:n käyttötavarakaupan liikevaihto kasvoi vuonna 2014 runsaat kolme prosenttiyksikköä. Kiihtyvä kasvu painottui vahvasti loppuvuoteen.

Myynnin kasvu on jatkunut voimakkaana myös alkaneen vuoden aikana. Tammi-helmikuun liikevaihto kasvoi yli kaksinkertaisesti koko edellisen vuoden kasvuun verrattuna.

J. Kärkkäinen Oy:ssa toiminta on kehitetty tehokkaaksi, ja näin saatu hinnat asiakasystävällisiksi.

– J. Kärkkäinen Oy:n sydämen asiana ovat mielenkiintoiset ja monipuoliset valikoimat sekä asiakaslähtöinen, ammattitaitoinen, yksilöllinen ja ystävällinen palvelu, sanoo toimitusjohtajaJuha Kärkkäinen.

Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY ry) jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihdon lasku jatkui PTY ry:n 2.3.2015 julkaiseman tiedotteen mukaan vuoden 2015 tammikuussa. Laskua kertyi 3,1 prosenttia edellisvuodesta.

J. Kärkkäinen Oy kasvaa poikkeuksellisesti alaansa nähden. Yrityksen viime tilikausi oli myynnillisesti hyvän kasvun vuosi. Kiihtyvä kasvu jatkuu. Käyttötavarakaupan liikevaihto tammi-helmikuussa 2015 on kasvanut 7 prosenttiyksikköä.

Muutos näkyy Juha Kärkkäisen mukaan koko ajan kasvavana asiakasvirtana sekä tavarataloissa että verkkokaupassa.

Tärkeimmiksi J. Kärkkäinen Oy:n myynnin kasvun vetureiksi kaupallinen johtajaAntti Korkiakoskinostaa

kilpailukykyiset hinnat, laajan ja koko ajan nopeasti kasvavan tuotevalikoiman sekä hyvän asiakaspalvelun.

Merkittävinä myynnin kasvattajina Korkiakoski pitää niin ikään viime vuosina yrityksessä tehtyjä mittavia satsauksia toiminnan kehittämiseen.

– Näitä ovat olleet esimerkiksi tietojärjestelmien kehittäminen, ammattitaitoisen ja motivoituneen henkilökunnan palkkaaminen sekä henkilökunnan jatkuva kouluttaminen.

Kasvun vauhdittajana Korkiakoski pitää myös J. Kärkkäinen Oy:n pitkän linjan strategiaa.

– Kotimaisena perheyrityksenä se on valinnut 10 vuoden strategiat kvartaalitalousmallin sijaan.

Myös tavarantoimittajat ovat vastanneet yhtiön kasvuun;

koko ajan yhä useammat tavarantoimittajat haluavat mukaan yhtiön verkkokauppaan sekä tavaratalojen laajentuviin valikoimiin.

J. Kärkkäinen Oy on tehnyt jo vuosia suunnitelmia useiden, uusien tavaratalojen avaamiseksi eri puolille Suomea.

– Tiukat rahoitusmarkkinat ovat johtaneet siihen, ettei pankeilla tunnu olevan halua rahoittaa kasvavien ja kannattavienkaan yritysten uusia tavarataloinvestointeja. Tällä hetkellä keskitymme myös sähköisen liiketoimintamme ja verkkokauppamme kehittämiseen sekä valikoimien laajentamiseen, toimitusjohtaja Juha Kärkkäinen kertoo.

J. Kärkkäinen Oy:llä on kaksi tavaratalokonseptia: isot tavaratalot Ylivieskassa ja Lahdessa, pienemmät Oulussa ja Iissä sekä verkkokauppa www.karkkainen.com.

Yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Se on Juha ja Leena Kärkkäisen omistama yksityinen perheyhtiö, jonka pääkonttori on Ylivieskassa ja jolla on lisäksi alueelliset toimistot Kempeleessä sekä Vantaalla. J. Kärkkäinen Oy:n 31.1.2015 päättyneen tilikauden liikevaihto koko konsernin osalta oli noin 157 miljoonaa euroa.

Yhtiö julkaisee KauppaSuomi -nimistä Suomen suurinta ilmaisjakelulehteä sekä harjoittaa Suomi Tradingin nimellä tukkukauppaa sekä yritysasiakasmyyntiä. Yhtiöllä on omia polttoaineenjakeluasemia, kolme omaa henkilöautojen Varikko monimerkkihuoltokorjaamoa sekä omia Scanburgerin hampurilaisravintoloita ja lounasravintola Majakka Lahden tavaratalossa. Tavaratalojen etumyymälöissä toimii myös muiden kaupan ketjujen myymälöitä.

– J.Kärkkäinen Oy:n on kotimaisena perheyrityksenä valinnut 10 vuoden strategiat kvartaalitalousmallin sijaan.