Koeajossa: Skoda Fabia 1.2 TSI Style

Kolmannen sukupolven Skoda Fabia 1.2 TSI Style on pikkuautoksi mukavan tilava. Koeajoimme 1.2 TSI:n 110 hevosvoimaisen version.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Vaikka uusi Fabia on edeltäjäänsä matalampi ja lyhyempi, on matkustamo aiempaa pidempi ja myös pääntilaa on enemmän. Etupenkillä onkin varsin avara tunnelma.

Takapenkillä, aikuismatkustajalla polvitila meinaa loppua kesken, mutta leveyssuunnassa on hyvin tilaa kahdelle aikuiselle.

Ensimmäisenä Suomeen on saapunut Hatchback-malli. Tässä viisiovisessa tavaratila on tilavuudeltaan 330 litraa.

Takapenkin selkänojat kaatamalla käyttöönsä saa jopa 1150 litraa tavaratilaa.

Vielä reilumman tavaratilan tarjoava Combi-farkku tulee täydentämään tarjontaa maaliskuussa. Combi-mallin kontti tarjoaa tilaa huimat 530 litraa, jonka saa parhaimmillaan kasvatettua 1395 litraan.

Skoda Fabian varustetasot ovat Active, Ambition ja Style. Vakiona autossa on mm. ilmastointi, audiojärjestelmä, ajotietokone ja kattava turvavarustelu. Tässä Style-mallissa varustelu on jo todella runsas.

Autossa on mm. avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, automaattinen ilmastointi, pysäköintitutka taakse ja LED-päiväajovalot.

Uusinta kehityssuuntaa edustavat Style-mallissa vakiona olevat MirrorLink ja SmartGate-järjestelmät. Jos käytössä on MirrorLink-yhteensopiva älypuhelin, voi puhelimen yhdistää autoon usb:n kautta ja käyttää puhelimen MirrorLink-sovelluksia, kuten navigointia, auton kosketusnäytöltä.

SmartGate puolestaan lähettää tietoja langattomasti Wi-Fi -yhteyden kautta älypuhelimeen. Puhelimen näytöltä voi tarkkailla erilaisia auton tietoja, kuten ajonopeutta tai polttoaineenkulutusta.

Fabiaan on tarjolla kolme bensiinimoottoria ja kaksi dieseliä. Perusmoottori on 1.0-litrainen ja 3-sylinterinen bensamoottori (75 hv). Tämä ahdettu, nelisylinterinen 1.2-litrainen bensakone on saatavissa kahtena tehoversiona, 90 ja 120 hevosvoimaa. Bensamoottoreiden kulutukset ovat välillä 4,7-4,8 l/100km.

Vielä pienemmän kulutuksen tarjoavat dieselmoottorit. 1.4 TDI on valittavissa joko 90- tai 105-hevosvoimaisena. Dieselmoottorilla auton kulutus on enää 3,4-3,6 l/100km. Manuaalivaihteiston lisäksi 1.2 TSI 110 ja 1.4 TDI 90 -moottoreiden pariksi voi valita DSG-automaatin.

Koeajoimme 1.2 TSI:n 110 hevosvoimaisen version. Tämä ahdettu moottori tarjoaa vääntöä 175 Nm, minkä voimalla Fabia liikkuu varsin kevyesti.

Kuusiportaisella manuaalivaihteistolla on mahdollista päästä varsin pieneen kulutukseen, kunhan muistaa olla tarkkana vaihteen valinnan kanssa, eikä aja turhaan liian korkeilla kierroksilla.

Auton yhdistetty kulutus on 4,7 l/100km ja CO2-päästöt 107 g/km. Kaikkien moottoreiden yhteydessä on Start/Stop-toiminto.

Ajossa Fabia tuntuu ketterältä kaupungissa ja vakaalta maantiellä. Edeltävään malliin verrattuna sekä raideleveys että akseliväli ovat kasvaneet. Samalla auton painoa on saatu pudotettua varustelusta riippuen jopa 65 kiloa.

Kevyempi omamassa näkyy paitsi pienempänä polttoaineenkulutuksena, myös parantuneina ajo-ominaisuuksina.

Skoda Fabia-malliston hinnat alkavat 14 490 eurosta. Tämän 1.2 TSI 110 Style-mallin lähtöhinta on 19 472,64 euroa.

Auton ulkonäköä voi piristää esim. lisävarusteena saatavalla ColourConcept-paketilla, jossa auton katto, ulkopeilien kotelot ja vanteet ovat joko valkoiset, hopeat, punaiset tai mustat, kuten tässä koeajetussa autossa.

” Fabia tuntuu ketterältä kaupungissa ja vakaalta maantiellä.”