Koeajossa SsangYong Rexton

Rextonissa on tukeva tikapuurunko sekä neliveto alennusvaihteistolla. Kohtuullisen pehmeä jousitus on selvästi suunniteltu myös maastoa varten.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Perinteistä maasturia kaipaavalle on nykyään tarjolla melko vähän vaihtoehtoja. Katumaastureita ja crossover-malleja löytyy markkinoilta runsaasti, mutta maastureita on vähän. Yhden vaihtoehdon tarjoaa korealainen SsangYongin Rexton. Autoa voi nimittää aidoksi maasturiksi, sillä Rextonissa on tukeva tikapuurunko sekä neliveto alennusvaihteistolla. Hyvä maavara, 250 mm, sekä isot lähestymis- ja jättökulmat – 28 astetta edessä ja 25,5 takana – mahdollistavat siirtymisen myös maaston puolelle.

Rextonin nelivetojärjestelmä tarjoaa kolme eri ajotilaa: 2H (takaveto), 4H (nopea neliveto) ja 4L (hidas neliveto). Takaveto sopii hyvin kesäkeleihin ja maantielle. Nelivedon saa kytkettyä kätevästi valintakytkimellä, joka löytyy kojelaudasta ratin vasemmalta puolelta. Nelivedolla moottorin vääntö jakautuu etu- ja taka-akselin välillä suhteessa 50:50. Takavedon (2H) ja nopean nelivedon (4H) välillä voi vaihtaa myös auton liikkuessa, jos nopeus on alle 100 km/h. Hidas neliveto (4L) on tarkoitettu ainoastaan haastaviin maastoajo-olosuhteisiin. Auton vakiovarusteluun kuuluu EPS-ajovakaudenhallinta, joka sisältää myös alamäkihidastimen ja kaatumisen estojärjestelmän.

Rexton on saanut uuden D22-dieselmoottorin. Tämä nelisylinterinen, 2.2-litrainen diesel tarjoaa mukavasti voimaa ison auton liikuttamiseen. Moottorin huipputeho on 178 hv ja vääntö 400 Nm, joten tässä nelisylinterisessä moottorissa riittää voimaa kaikkiin ajotilanteisiin. Moottorin pariksi voi valita joko 6-vaihteisen manuaalin tai 7-nopeuksisen automaattivaihteiston.

Auton jousitus on kohtuullisen pehmeä ja selvästi suunniteltu myös maastoa varten. Tämän johdosta kori hieman kallistelee mutkissa. Katumaasturiin tottuneelle Rextonin jousitus voi tuntua aluksi turhan pehmeältä, mutta siihen tykästyy yllättävän nopeasti. Ohjaus on hidas, joten rattia saa kääntää reilusti liikenneympyrässä. Ohjaustehotus tekee hommasta kevyttä, mutta ohjausliikkeet tuntuvat aluksi todella suurilla isohkoa ohjauspyörää pyöritellessä. Auton suorituskyky ei ole kovin sporttinen, mutta moottorin runsaan väännön ansiosta autolla ei todellakaan jää jalkoihin. Moottorissa riittää voimaa myös vähän isomman peräkärryn vetämiseen. Rextonin vetokyky on 2600 kg.

Uudella dieselmoottorilla Rexton on maasturiksi kohtuullisen taloudellinen. Manuaalivaihteistolla auton yhdistetty kulutus on 7,0 l/100km ja CO2-päästöt 184 kg/km. Koeajetulla automaattivaihteistolla luvut ovat 7,4 l/100km ja 194 g/km. Tosin kaupunkiajossa kulutus kasvaa helposti paljon suuremmaksi.

SsangYong Rextonin hinnat alkavat 39 990 eurosta. Vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin, audiojärjestelmä 7-tuumaisella näytöllä sekä peruutuskamera.

Tämän automaattivaihteisen mallin lähtöhinta on 45 990. Hintaeroa selittää osaltaan myös kattavampi varustus. Automaattivaihteiston kanssa tulevat myös peruutustutkat eteen ja taakse, takalasien tummennukset, lämmitettävä ohjauspyörä ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet. Koeajetussa autossa oli lisävarusteena muun muassa nahkaverhoilu, joka nostaa hintaa vajaalla 3000 eurolla.

Sisätiloiltaan Rexton näyttää hiukan vanhahtavalta. Esimerkiksi mittaristo on hyvin perinteinen. Matkustamo on todella tilava. Takapenkille riittää tilaa myös aikuisille. Suomeen tuotavat autot ovat aina seitsemänpaikkaisia. Auto on käytännöllinen 5-paikkaisena, mutta kolmannelle penkkiriville on hankala päästä. Ehkä se sopii perheen notkeimmille matkustajille. Kolmannen penkkirivin saa kaadettua kätevästi alas, jos sitä ei tarvita. Viisipaikkaisena tavaratilaa löytyy 1112 litraa. Takapenkin selkänojat laskeutuvat 60/40-osissa. Parhaimmillaan Rexton tarjoaa tavaratilaa huimat 2488 litraa eli tilaa riittää myös tavarankuljetukseen.

”Moottorissa riittää voimaa myös vähän isomman peräkärryn vetämiseen.”