Kärkkäisen verkkokauppa kovassa kasvussa
Tuotteita www.karkkainen.com verkkokaupassa jo yli 70 000
Kärkkäisen tavoitteena on tulevaisuudessa olla, ei pelkästään Suomen, vaan Pohjoismaiden tasolla, merkittävä verkkokauppa sekä valikoimien laajuuden, ostamisen helppouden että edullisen hintatason näkökulmista. Kärkkäisen verkkokaupasta KauppaSuomen lukijoille kertovat J. Kärkkäinen Oy:n markkinointijohtaja Samuli Romppainen ja verkkokauppapäällikkö Janne Kärkkäinen.
M ontako tuotetta on www.karkkainen.com verkkokaupassa?
– Reilut puoli vuotta sitten verkkokaupassamme www.karkkainen.com tuotteita oli hieman yli 50 000. Tänä päivänä verkkokaupassamme on tuotteita jo yli 70 000 kappaletta. Kärkkäisen tavoitteena on tulevaisuudessa olla – ei pelkästään Suomen, vaan Pohjoismaiden tasolla – kuluttajille merkittävä verkkokauppa valikoimineen ja hintoineen. Teemme myös sen eteen töitä. Tulevaisuudessa verkkokauppamme tuotemääräon suurempi kuin yhdenkään yli 22 000 neliöisen tavaratalomme.
Ovatko kaikki Kärkkäisen tuoteryhmät saatavissa verkkokaupasta?
– Monien osastojemme osalta verkkokaupassa on tuotteita jopa enemmän kuin tavarataloissamme. Toistaiseksi pukeutumisen ja jalkineosastojen tuotteita ei vielä ole verkkokauppamme valikoimissa.
Miten kuvailisit Kärkkäisen verkkokaupan asiakkaita?
– Ilahduttavan iso joukko ”uusasiakkaita” on ns. Tampere-Jyväskylä-linjan eteläpuolisia asiakkaita. Kärkkäinen on esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ja KauppaSuomi-lehden eteläisillä ilmestymisalueilla vielä kohtalaisen tuntematon, mutta yhä enemmän sana kiirii yksityisestä, kotimaisesta perheyrityksestä nimeltään Kärkkäinen, joka myy muita edullisemmin ja valtavaa ”non-food-valikoimaa”.
Itse olen todella kiitollinen ns. vanhoille asiakkaillemme sekä ammattimaiselle organisaatiollemme Kärkkäisen ”perinteisellä” alueella. Meidät ja tapamme toimia, eli laaja ja monipuolinen valikoima ja kilpailukykyinen hinta sekä reilu kauppatapa, tunnetaan jo. Keskiostoksemme niin myymälässä kuin verkossa ovat kasvaneet kaiken aikaa samalla kuin uusia sekä palaavia asiakkaita tulee ostoksille myymälöihin ja verkkokauppaan. Tarjoukset houkuttavat selvästi.
Janne Kärkkäinen, miten verkkokauppaostokset maksetaan?
– Suomalaiset maksavat mieluusti verkkopankissa. Ennen niin tuttu postiennakko on jäänyt pois, koska hintatietoiset ihmiset eivät halua maksaa siitä. Myös edullisesti erissä maksaminen on lisääntynyt ja lisääntyy, eli siinä mielessä me suomalaiset muistutamme enemmän muita eurooppalaisia. Korot ovat alhaalla ja ihmiset uskaltavat talouden yleistilanteesta huolimatta harkiten nauttia. Kärkkäisen Collector-lasku ja osamaksu ovatkin kasvavia trendejä maksutapoina.
Minkäsuuruiset postikulut verkkokauppaostoksille on?
– Postikulut pidämme todella alhaisina. Niiden hinta lähtee 3 eurosta ylöspäin hieman tuotteesta riippuen. Tarkoituksemme on, että voimme kertoa asiakkaalle avoimesti sekä tuotteen että postikulujen hinnan sellaisenaan kuin ne ovat. Ihan sama minne asiakas meiltä tilaa, haluamme olla kokonaishinnaltaan (tuotteen hinta ja postikulut) edullisin. Postikuluihin eli oikeammin toimituskuluihin sisältyy lähettämisen ohella tuotteiden keruukustannuksia, mutta emme halua maksattaa niitä asiakkaalla. Meille merkitsee se, että asiakas tilaa meiltä ja että meidän omistajilla ja koko henkilökunnalla on riittävä leipä pöydässä – eli elämme volyymistä, emme yksittäisten tuotteiden katteista. Siksi pidämme asiakkaan maksamat toimituskulut aivan minimissään.
Onko posti ainut toimitustapa verkkokauppaostoksille?
– Ei. Toimitamme verkkokauppaostoksia asiakkaan asuinpaikan ja toimitusajan nimissä sekä kustannusten minimoimiseksi Postin ohella Kiitolinjan sekä Matkahuollon kautta. Verkkokaupan automatiikka auttaa tarvittaessa asiakasta valitsemaan hänelle parhaan ratkaisun, mikäli hyviä vaihtoehtoja on useampia kuin yksi.
Miten nopeasti asiakas saa verkkokaupasta ostamansa tuotteet kotiin?
– Parhaimmillaan 1–2 arkipäivässä tilauksesta ja tilausajasta riippuen. Mutta keskimäärin 1–3 arkipäivässä.
Millainen palautusoikeus verkkokauppaostoksilla on ja miten palauttaminen käytännössä toimii?
– Annamme tuotteille 30 päivän ilmaisen vaihto- ja palautusoikeuden
Onko Kärkkäisen verkkokaupassa tarjouksia?
– Meillä on joka viikko uusia tarjouksia. Samat tarjoukset ovat voimassa verkkokaupassa ja tavarataloissa! Tuomme nämä tarjoukset aktiivisesti esille verkon maailmassa eli verkkokaupassa ja somessa.
Mitkä ovat Kärkkäisen verkkokaupassa suosituimmat tuoteryhmät?
– Suosikkituotteet menevät aika lailla sesongin mukaan. Nykyään ihmiset tilaavat useamman tuhansien eurojen tuotteita meiltä verkosta, mutta volyymiltään muun muassa makeiset ja luontaistuotteet nousevat työkalujen sekä sisustustuotteiden rinnalla todella merkittäviksi.
”Korot ovat alhaalla ja ihmiset uskaltavat talouden yleistilanteesta huolimatta harkiten nauttia. Kärkkäisen Collector-lasku ja osamaksu ovatkin kasvavia trendejä maksutapoina.”
”Toimituskuluihin sisältyy lähettämisen ohella tuotteiden keruukustannuksia, mutta emme halua maksattaa niitä asiakkaalla. ”