Sähköpyörä sopii arki- ja työmatkapyöräilyyn

Sähkömoottori tehostaa polkemista juuri sen verran kuin pyöräilijä itse haluaa. Sähköpyörä ei kysy ikää eikä kuntoa.

Teksti: Tapio Pelkonen

Syksyinen aamu oli viileä, kun suuntasin kohti pyörävarastoa. Yön yli ladattu akku oikeassa kädessäni nostin sähkömoottorilla varustetun maastopyörän telineestä ja kiinnitin akun rungossa olevaan telakkaan.

Rinnettä alas rullatessa painoin vasemmanpuoleisen kahvan vieressä olevaa painiketta, jolloin ohjaustangossa kiinni oleva ajotietokone heräsi henkiin. Säädin pluspainikkeella tehot maksimiin ja suuntasin keulan kohti ensimmäistä monista työmatkan mäistä.

Ensi polkaisusta lähtien tunsin, miten sähkömoottori tehosti ajoa niin, että tasaisella jalkatyöllä saavutin nopeasti 25 km/h:n maksiminopeuden, jonka jälkeen moottori sammui jääden odottamaan seuraavaa hidastetta.

Allani oli italialaisvalmisteinen ZTechin 27,5 tuuman maastopyörä, jonka takarenkaan akselissa oli 250 wattinen sähkömoottori. Olin saanut sen muutamaa päivää aikaisemmin kotiovelle toimitettuna niin, että minulle jäi polkimien, ohjaustangon ja ajotietokoneen paikalleen kiinnittäminen.

Olin pitkään etsinyt optimaalista vaihtoehtoa reilun 20 kilometrin työmatkalle, josta tuli selvitä säässä kuin säässä ympäri vuoden.

Pyöräily on kasvattanut suosiotaan jo muutaman vuoden ajan, mutta matkapyörän sijaan halusin vaihtoehdon, joka korvaisi kakkosauton tarpeen.

Sähköpyörän pitkäkestoinen akku teki työmatkapyöräilystä miellyttävän. Sen taka-akseliin sain kiinni pyöräperäkärryn lasten päiväkotiin vientiä varten. Jousitettu etuhaarukka varustettuna maastorenkailla oli hyödyllinen vaihtelevassa maastossa niin vapaa-ajalla kuin työmatkapyöräilyssäkin.

Sähköpyörää ei lueta laissa moottoriajoneuvoksi. Sen moottori on maksimissaan 250-wattinen.

Sähköpyörällä voi ajaa ilman erillistä ajotutkintoa siellä, missä pyöräteitä on.

Sähkömoottori tehostaa polkemista juuri sen verran kuin pyöräilijä itse haluaa: etäisemmätkin kohteet ovat helposti saavutettavissa. Sähköpyöriä näkee yhä useammin katukuvassa ja päät kääntyvätkin seuraamaan, kun ohi viilettää kevyennäköisesti matkaava pyöräilijä.

Matkan varrella saavun pururadan alkuun ja vapautan etuhaarukan jouston. Pyörä muuttuu allani maastoa tunnustelevaksi pitäen ajotuntuman hyvänä.

Maastorenkaat humisevat ja ylämäen nähdessäni vaihdan vaihteen pienemmälle. Kuten autolla ajaessakin, sähköpyörän moottori tarvitsee kevyen vaihteen ylämäkeen.

Puolivälissä mäkeä vauhti saavuttaa moottorin maksimin ja muille pyöräilijöille hikikarpaloita tuottava nousu muuttuu sähköpyöräilijälle jatkuvaksi alamäeksi. Polkiessa en pidä kiirettä, vaan tasaisella jalkatyöllä ja vaihteita sopivasti vaihtamalla keskinopeus pysyy yli kahdenkymmenen. Pysähdyn hetkeksi lammen äärelle ottamaan kuvan aamuauringossa kimmeltävästä kuurasta.

Sähköpyörä ei kysy ikää eikä kuntoa. Se soveltuu niin nuorelle kuin vanhemmallekin. Pyöräilyä vähentävää huonoa yleiskuntoa tai nivelkipuja ei sähköpyörän kyydissä huomaa: polkea pitää, mutta vaihteita ja sähkömoottorin tehoa säätämällä kuormittavuuden voi määritellä täysin itse. Sähköpyörällä kilometrit kertyvät huomaamatta. Talven tullessa päällykumet saa vaihdettua nastallisiin aivan kuten muihinkin pyöriin. Ketju on maastopyöristä tuttu, hyvin rasitusta kestävä malli.

Kun tie muuttuu takaisin asfaltiksi, säädän samalla etuhaarukan jouston pois ja matka jatkuu kohti keskustaa. Vierestäni sujahtaa ohi maantiepyöräilijä, joka

timmissä pyöräilypuvussaan ei paljon ehdi taakse katsoa. Kun seuraavassa mäessä ohitan saman pyöräilijän, miehen katse kääntyy ensin leveisiin maastorenkaisiin ja sitten rungossa kiinni olevaan akkuun. Rullailemme samaa vauhtia alas ja hymyilen leveästi takaisin. Kuin pohkeisiinsa luottamuksensa menettäneenä mies nousee tasaisella osuudella ajoasennostaan ja kiihdyttää vauhtiaan. Työpaikalle saapuessani sammutan ajotietokoneen ja suuntaan sisälle.

Viisisorminen kampa apunani suoristan kypärän painamat hiussuortuvat ja olen valmis uuteen työpäivään – eikä tarvetta suihkukäynnille ole.Tietoa sähköpyöristä: www.skand.fi

”Sähköpyörän pitkäkestoinen akku tekee työmatkapyöräilystä miellyttävän.”
”Kuten autolla ajaessakin, sähköpyörän moottori tarvitsee kevyen vaihteen ylämäkeen.”