Koeajossa: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4MOTION DSG Highline

Toisen sukupolven Volkswagen Tiguan on hyvä esimerkki jatkuvasta turvajärjestelmien kehittymisestä.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Automallin uudistuessa huomio kiinnittyy usein taloudellisuuteen ja kasvaneisiin sisätiloihin. Kolmas merkittävä asia on turvallisuus. Uuden mallin myötä yleensä auton aktiivinen sekä passiivinen turvallisuus nostetaan ensistä korkeammalle tasolle.

Uusien materiaalien ja tarkasti suunniteltujen korirakenteiden ansiosta autosta saadaan entistä suojaavampi kolaritilanteessa. Lisäksi uudet turvajärjestelmät auttavat kolaritilanteiden välttämistä tai jopa ehkäisevät onnettomuuden kokonaan.

Täysin uusi , toisen sukupolven Volkswagen Tiguan on hyvä esimerkki jatkuvasta turvajärjestelmien kehittymisestä. Ensimmäisen sukupolven Tiguania ei voi sitäkään moittia vaaralliseksi, sillä auto sai aikanaan täydet pisteet NCAP:n kolaritesteissä.

Tämä uutuus ylsi jopa parempaan tulokseen, vaikka vaatimukset ovat vuosien saatossa kasvaneet. NCAP:n testeissä auto sai edeltäjää paremmat arvosanat kaikilla neljällä osa-alueella: aikuis- ja lapsimatkustajien turvallisuus, jalankulkijaturvallisuus ja avustavat turvajärjestelmät. Aikuismatkustajien turvallisuudesta auto sai huimat 96 % enimmäispistemäärästä.

Tiguanin vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa Lane Assist -kaista-avustin, Front Assist hätäjarrutustoiminnolla, ajovakaudenhallinta, etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt, kuljettajan polviturvatyyny sekä ikkunaturvaverhot etu- ja takapenkillä.

Uusi Tiguan ei ole turvallinen ainoastaan autossa matkustaville. Myös jalankulkijoiden turvallisuus on otettu huomioon. Auton Front Assist -järjestelmä sisältää ensimmäistä kertaa jalankulkijatunnistuksen. Törmäyksen uhatessa järjestelmä jarruttaa automaattisesti pyrkien estämään törmäyksen kokonaan tai ainakin pienentämään törmäysenergiaa. Autossa on myös aktiivinen konepelti. Törmäystilanteessa konepelti nousee takareunastaan noin kuusi senttimetriä pyrkien vaimentamaan törmäysenergiaa.

Näitä turvajärjestelmiä kuljettajan ei toivottavasti tarvitse ikinä testata. Sen sijaan varsinkin näin syksyllä on apua muun muassa sadetunnistimesta ja ajovaloautomatiikasta. Highline-mallissa on lisäksi vakiona tehokkaat LED-ajovalot. Lisävarusteena on saatavissa vielä ajotilanteen mukaan säätyvät, dynaamiset LED-valot.

Tehokkaiden ajovalojen edut tulevat esille varsinkin syksyllä iltojen hämärtyessä. Pysäköintitutkat ovat vakiona Comfortline-varustelusta lähtien. Lisäksi on saatavissa muun muassa peruutuskamera, peruutusavustin ja jopa perävaunun peruutusavustin.

Tiguan-malliston hinnat alkavat 30 995 eurosta. Moottorivaihtoehtoja on kolme bensakäyttöistä (125-180 hv) ja neljä dieseliä (115-240 hv). Pienimmät moottorit ovat etuvetoisia.

Muiden moottoreiden yhteydessä 4MOTION-neliveto on valittavissa tai vakiona. Vaihteistona on joko 6-vaihteinen manuaali, tai 6- tai 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto. Kulutuslukemat ovat välillä 4,7-7,4 l/100km ja CO2-päästöt 123-170 g/km. 4MOTION-malliston hinnat alkavat 35 902 eurosta.

Kuten todettua , uudet mallit yleensä aina hieman venyvät mitoiltaan. Niin myös uusi Tiguan. Uutuus on 60 mm pidempi, mutta 33 mm matalampi kuin edeltävä malli. Akseliväli on venynyt 77 mm kasvattaen sisätiloja. Takapenkki on jaettu 40/60-osissa ja siinä on myös etäisyyssäätö. Tavaratilan koko on 615–1655 litraa.

Tämä 4,5 metrin pituinen katumaasturi on vielä kätevän kokoinen kaupungissa, mutta siinä on selvästi ison auton tuntu maantiellä ajaessa. Ja mikä tärkeintä, tilaa.