Koeajossa Toyota Proace 2.0 D

Uusi Toyota Proace -pakettiauto tarjoaa entistäkin enemmän vaihtoehtoja erilaisiin kuljetustarpeisiin. Valittavissa on kolme korin pituutta, neljä moottoria ja lähes yhtä monipuolinen varustelu kuin henkilöautoissa.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Pienin Toyota Proace on 4,6-metrinen Compact-malli, joka on aivan uusi tulokas Proace-mallistossa. Sen tavaratila on 2,1 metriä pitkä ja tilavuudeltaan 4,6 kuutiota. Auton kääntöympyrä on vain 11,3 metriä. Ketteränä mallina se sopii erityisen hyvin kaupunkikuljetuksiin.

Ehkä suositumpi malliversio on kuitenkin tämä koeajettu L1-korimalli. Tämä kokonaispituudeltaan 4,9 metriä pitkä paku tarjoaa 5,3 kuutiota tavaratilaa. Jos tarvitaan vielä enemmän tilaa, on kolmas vaihtoehtona L2-malli. Sen tavaratilan koko on 6,1 kuutiota.

Kaikkien Proace-mallien vakiovarusteluun kuuluu Smart Cargo -ominaisuus, joka helpottaa pitkien tavaroiden kuljetusta. Tavaratilasta menee luukku matkustamon puolelle etumatkustajan istuimen kohdalta. Luukun avaamalla saa kätevästi noin 1,2 metriä lisää tilaa pitkiä tavaroita varten.

Kaikki Proace korimallit ovat 2,2 m leveitä ja 1,9 m korkeita. Mallista riippuen kantavuus on jopa 1400 kg ja vetokyky 2500 kg.

Moottorimalliston muodostavat 1.6- ja 2.0-litraiset dieselmoottorit. 1.6-litrainen tarjoaa 95 hv ja sen parina on 5-vaihteinen manuaali. 2.0-litraisesta moottorista on kolme tehoversiota; 120 hv, 150 hv ja 180 hv. 2.0-litraisten moottoreiden yhteydessä on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto.

Tehokkaimman, 180-hevosvoimaisen moottorin parina on 6-portainen automaatti. Moottoreiden kulutuslukemat ovat 5,3-5,7 l/100km ja CO2-päästöt 139-146 g/km. Kaikki moottoritvaihtoehdot täyttävät Euro6-päästövaatimukset.

Koeajoimme 2.0-litraisen dieselmoottorin 120-hevosvoimaisen version. Vääntöä moottorista löytyy mukavat 340 Nm, minkä ansiosta auto on helppo ajettava myös manuaalivaihteisena. 6-nopeuksisen vaihteiston ansiosta moottorin kierrokset pysyvät kohtuullisina myös maantieajossa.

Proacen matkustamo tarjoaa istumapaikat kolmelle. Ajoasento on pysty, kuten pakettiautoissa yleensäkin, mutta ajoasento on siitä huolimatta hyvä.

Vaihdekeppi on kätevästi kojelaudan korkeudella. Käsijarrukahva on turhan matalalla lähellä lattiaa. Sitä joutuu jo hieman kurottamaan. Muuten ohjaamon ergonomia on kunnossa ja hallintalaitteet selkeitä. Auton vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa ilmastointi, radio/cd-soitin, keskuslukitus ja sähkötoimiset ikkunat.

Kiinnostavimmat lisävarusteet ovat Pro Style, Pro Safety ja Pro Comfort -varustepaketit. Nimensä mukaisesti Pro Style päivittää auton ulkonäköä. Siihen kuuluvat muun muassa korinväriset puskurit ja kylkilistat.

Toiminnallisia ominaisuuksia ovat avaimeton käynnistysjärjestelmä, LED-päiväajovalot ja Xenon-ajovalot. Pro Safety sisältää turvavarusteita, kuten kaistavahdin, liikennemerkkien tunnistuksen, kaukovaloautomatiikan ja 7” kosketusnäytöllä varustetun mediakeskuksen. Pro Comfortin varusteisiin kuuluvat muun muassa automaattinen ilmastointi ja avaimeton käynnistysjärjestelmä.

Sadetunnistin ja ajovaloautomatiikka hämärätunnistimella ovat mukana kaikissa varustepaketeissa.

Varustepakettien hinnat ovat 1000–2000 euron välillä. Varustepaketteja voi valita autoonsa useamman. Yhdistelemällä paketteja ne saa myös selvästi edullisemmin. Esimerkiksi kaikkien kolmen paketin yhteishinta on vain vähän yli 3000 euroa. Näiden lisäksi kiinnostavia varusteita ovat myös seinä/lattiavanerointi, parkkitutka ja lisälämmitin.

Proace-malliston hinnat alkavat 26 899 eurosta (Compact). Normaalipituisen L1-mallin hinnat alkavat 29 401 eurosta ja pitkän L2-mallin 31 972 eurosta.

”– Sadetunnistin ja ajovaloautomatiikka hämärätunnistimella ovat mukana kaikissa varustepaketeissa. ”
”– Ohjaamon ergonomia on kunnossa ja hallintalaitteet selkeitä.”