Koeajossa Mercedes-Benz E 220d T Premium Business

Mercedes-Benzin uudesta E-sarjasta löytyy niin paljon älykästä tekniikkaa, että välillä tuntuu kuin auto yrittäisi ohittaa nokkeluudessaan jo kuljettajan! Onneksi ei kuitenkaan olla vielä ihan niin pitkällä.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Vaikka tekniikka lisää turvallisuutta ja helpottaa ajamista, on kuljettaja edelleen se, joka on viime kädessä vastuussa autosta ja sen matkustajista. Monessa paikassa tekniikasta on kuitenkin mukavasti apua. Tässä uudessa E-sarjan farmarissa takaluukku avautuu ja sulkeutuu sähköisesti, sadetunnistin kytkee pyyhkijät tarvittaessa ja taka-akselin ilmajousitus pitää korkeuden vakiona lastista riippumatta. Parkkitutkat sekä peruutuskamera helpottavat pysäköintiä.

Tarvittaessa auto osaa jopa pysäköidä itsensä lähes täysin automaattisesti. Autosta löytyy myös toimintoja, joita ei toivo ikinä tarvitsevansa. Yksi näistä on aktiivinen jarrutusavustin. Vaaratilanteen havaitessaan järjestelmä aloittaa jarrutuksen automaattisesti ja jopa pysäyttää auton kokonaan matalissa ajonopeuksissa.

Lisävarustelulla voi autolle antaa yhä enemmän tehtäviä. Navigointi kertoo reitin, liikennemerkkiavustin muistuttaa nopeusrajoituksista, kaista-avustin pitää auton tiellä, katveavustin varoittaa sivulla olevasta autosta ja aktiivinen vakionopeudensäädin sopeuttaa nopeuden muun liikenteen mukaisesti.

Pisimmälle viety ratkaisu on Drive Pilot, joka edellä mainittuja järjestelmiä hyödyntäen pystyy ajamaan hetkittäin jo täysin itsenäisesti.

Tekniikka voi lisätä ajonautintoa, vaikka ei luovuttaisikaan komentoa vielä kokonaan tietokoneelle. Agility Control mahdollistaa ajotilan valinnan (Eco, Comfort, Sport), Head-Up -näyttö tuo nopeustiedon tuulilasille ja valoautomatiikka huolehtii näkyvyydestä. Autossa on vakiona tehokkaat LED-ajovalot.

Lisävarusteena on saatavissa nerokkaat Multibeam LED-ajovalot. Enää ei tarvitse valita joko pitkät tai lyhyet ajovalot, vaan järjestelmä säätää valoja jatkuvasti ajotilanteen ja -olosuhteiden mukaisesti. Kaukovaloavustimen ansiosta voi periaatteessa ajaa jatkuvasti ”pitkät päällä”. Järjestelmä pyrkii tarjoamaan aina parhaan mahdollisen valotehon, mutta säätää valaistusta niin, että se ei häiritse vastaantulijoita tai edellä ajavia. Automatiikan toimivuuden ja LED-valojen tehon havaitsi hyvin valaisemattomalla maantiellä, jossa oli aina hetkittäin vastaantulevaa liikennettä.

Saimme koeajoon uuden sukupolven nelisylinterisellä dieselmoottorilla varustetun E 220d-mallin. Moottorin kulutuslukemat ovat pudonneet huimat 13 prosenttia edeltäjään verrattuna, vaikka moottori on entistä ruudikkaampi. E 220d tarjoaa tehoa 190 hv ja vääntöä 400 Nm. Auto on silti mukavan taloudellinen matkakumppani maantiellä.

Yhdistetty kulutus on 4,2 l/100km ja CO2-päästöt 109 g/km. Taloudellisuustavoitteiden saavuttamista helpottaa 9-portainen automaattivaihteisto, joka on vakiona kaikkien moottorimallien yhteydessä. Samoin kuin automaattinen start/stop-toiminto. Takavetoisen lisäksi on saatavilla nelivetoinen 4Matic-malli.

E-farmarin hinnat alkavat 52 108 eurosta (E 200d Business-varustelulla). Tämän E 220d -mallin lähtöhinta Premium Business-vaustelulla on 59 011 euroa. Premium-mallissa on mukana valinnaisesti joko Avantagarde tai Exclusive -paketti.

Koeajetussa autossa oli vielä runsas lisävarustus, sisältäen muun muassa Ajoavustin-, Premium- ja Teknologia- paketit. Lisävarusteineen auton kokonaishinnaksi muodostui 78 189 euroa.

”Tarvittaessa auto osaa jopa pysäköidä itsensä lähes täysin automaattisesti.”
”Lisävarusteena on saatavissa nerokkaat Multibeam LED-ajovalot.”