Koeajossa Renault Megane Sport Tourer TCe 130 EDC7 Bose

Renault Megane Sport Tourer on saatavissa bensa- tai dieselmoottorilla. Jos kilometrejä tulee runsaasti, kannattaa harkita todella taloudellista dCi 110 -dieselmoottoria.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Jos viisiovisen Renault Meganen 434-litrainen kontti ei vielä riitä koko perheen tarpeisiin, löytyy vaihtoehdoksi vähän tilavampi Sport Tourer-farkkumalli. Megane Sport Tourerin monikäyttöinen kontti tarjoaa tilaa 580 litraa. Tavaratilan lattian voi asettaa kahteen eri korkeuteen. Alempi asento tarjoaa enemmän yhtenäistä tilaa, kun taas korkeammalla tasolla saa tasapohjaista tavaratilaa, jos takapenkin selkänojat kaataa alas.

Tässä Bose-varustellussa mallissa selkänojat saa kaadettua kätevästi myös tavaratilasta käsin. Bose-mallin varsuteluun kuuluu myös tavaratilan tilanjakaja, jonka avulla ostoskassit tai pienemmät laukut pysyvät paremmin paikallaan kuin pelkkien kiinnityskoukkujen avulla.

Megane Sport Tourer on saatavissa bensa- tai dieselmoottorilla. Jos kilometrejä tulee runsaasti, kannattaa harkita todella taloudellista dCi 110 -dieselmoottoria. Dieselin yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,7 l/100km.

Suurimmalle osalle kuljettajista voi kuitenkin bensiinimoottori olla järkevämpi vaihtoehto, sillä myös bensakone on kohtuullisen pieniruokainen. 1.2-litrainen, ahdettu bensamoottori on saatavissa kahtena versiona: TCe 100 ja TCe 130. Koeajoimme TCe 130 -mallin, joka nimensä mukaisesti tarjoaa 132 hevosvoimaa ja vääntöä 205 Nm.

Manuaalivaihteiston lisäksi tämä moottori on nyt saatavissa uudella 7-portaisella EDC-kaksoiskytkinvaihteistolla. Automaatti pääsee ainakin virallisissa luvuissa lähes samoihin kulutuslukemiin manuaalivaihteiston kanssa.

EDC-vaihteistolla yhdistetty kulutus on vain 5,4 l/100km ja CO2-päästöt 122 g/km. Koeajolla maantiellä päästiin helposti alle kuuden litran lukemiin. Kaupungissa kulutus nousee helposti kahdeksaan litraan.

EDC-automaatti tuo ajamiseen helppoutta ja mukavuutta. Kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa todella pehmeästi. Eron perinteiseen automaattiin huomaa selvimmin paikaltaan lähtiessä. Kun perinteinen automaatti lähtee etenemään heti, kun jarrupolkimen vapauttaa, kaipaa tämä EDC myös kevyen käskyn kaasupolkimella lähtöä vauhdittamaan. Aluksi vaatikin hieman totuttelua painaa kaasupolkinta sopivasti, jotta lähtö olisi tasaisen reipas.

Ei EDC huono ole, mutta omaan makuun liian pehmeä ja tuntuu välillä miettivän liian pitkään. Oma valintani tämän moottorin yhteyteen olisi manuaalivaihteisto, joka tarjoaa hieman sporttisemman ajokokemuksen pienen mutta pippurisen bensamoottorin kanssa.

Renault Sport Tourer-malliston hinnat alkavat 21 290 eurosta. Tämän koeajetun TCe 130 EDC7 Bose-varustellun mallin lähtöhinta on 31 290 euroa. Autossa on muun muassa avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, ajotilanvalinta, R-Link 2 -multimediajärjestelmä 8,7 kosketusnäytöllä, navigointi, Bose-äänentoisto, peruutuskamera, pysäköintitutkat, liikennemerkkien tunnistus ja aktiivinen hätäjarrutus sekä kangas/keinonahkaverhoilu, tummennetut takalasit ja täysin LED-toimiset ajovalot.

Kun lisävarusteeksi poimitaan vielä lasikattoluukku, HUD-tuulilasinäyttö, aktiivinen vakionopeudensäädin ja metalliväri, alkaa varustus olla aika lailla täydellinen. Lisävarusteineen auton kokonaishinta oli 34 321 euroa.

”– Myös bensakone on kohtuullisen pieniruokainen.”