Koeajossa Skoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG Style

1.0-litrainen moottori ja automaattivaihteisto kuulostaa niin erikoiselta yhdistelmältä, että sitä on jo pakko kokeilla!

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Skoda Octavia -malliin on nyt saatavilla entistäkin taloudellisempi bensamoottori: uusi 1.0 TSI on 3-sylinterinen, 1.0-litrainen, turboahdettu bensiinimoottori.1.0-litrainen moottori kuulostaa todella vaatimattomalta voimanlähteeltä perheauton keulalle. Tässä kohdassa ei ehkä pitäisikään keskittyä liikaa litratilavuuden ja sylintereiden lukumäärän pohdiskeluun, vaan katsoa, mitä moottori tarjoaa.

Turboahdettu pikkupata tuottaa tehoa 85 kW eli 115 hevosvoimaa. Se on suunnilleen sama kuin mitä vapaastihengittävät 1.6-litraiset moottorit tarjosivat aikoinaan. Vielä merkittävämpi lukema on huippuvääntö: 200 Nm.

Jos otetaan jälleen vertailukohdaksi vanhat voimanlähteet, vastaa 200 Nm aika tarkasti 2.0-litraisen vaparikoneen vääntölukemia. Ahdetussa moottorissa huippuvääntö on lisäksi käytössä matalammilla moottorin kierroksilla, eli konetta ei tarvitse turhaan huudattaa kiihdytyksissä.

1.0 TSI:n pariksi voi valita joko 6-vaihteisen manuaalivaihteiston tai 7-portaisen DSG-automaatin. 1.0-litrainen moottori ja automaattivaihteisto kuulostaa niin erikoiselta yhdistelmältä, että sitä on jo pakko kokeilla. Suorituskyky- ja kulutuslukemat ovat lähes identtiset molemmilla vaihteistoilla, joten kulutus ei vaikuta tässä kohtaa valintaan.

Koeajetun Octavia Combi 1.0 TSI DSG -mallin yhdistetty kulutus on 4,6 l/100km ja CO2-päästöt 107 g/km. Automaattinen start/stop-toiminto ja matalan vierintävastuksen renkaat kuuluvat vakiovarustukseen, kuten muidenkin moottorivaihtoehtojen yhteydessä.

Octavia 1.0 TSI:n suoritusarvot näyttivät hyvältä paperilla, ja saman voi todeta käytännössä. Pikkuinen moottori jaksaa liikuttaa isoa perheautoa yllättävän hyvin. Kuljettajan paikalta käsin ei arvaisi, että moottori on vain 3-sylinterinen. Ja vaikka yleensä pienempien bensamoottoreiden pariksi valitsisi manuaalivaihteiston, niin DSG on ajossa niin mukava, että siihen on helppo päätyä.

Moottori- ja vaihteistovalintojen jälkeen pitäisi vielä valita varustetaso. Octavian varusteluvaihtoehdot ovat Active, Ambition ja Style. Tehokkaampien moottoreiden yhteyteen on saatavissa myös sporttinen RS tai ylellinen Laurin & Klement (L&K) -varustelu. Auton ostajat arvostavat nykyään yhä enemmän hyvää varustelua.

Octavian suosituimmaksi malliksi onkin muodostunut Style-varustelu. Ja varsinkin: jos valitsee hieman taloudellisemman moottorin, voi hyvillä mielin valita autoonsa paremman varustelun. Style-mallissa tulevat vakiona avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, kaksialueinen automaattinen ilmastointi, Bolero-audiojärjestelmä 6,5” kosketusnäytöllä, tupla-Xenon-ajovalot kaarrevalotoiminnolla, LED-päiväajovalot, älykäs kaukovaloavustin sekä pysäköintitutkat edessä ja takana, ja Combi-mallissa myös sähkötoiminen takaluukku. Aktiivista turvallisuutta parantaa Front Assistant -järjestelmä, joka tarvittaessa aloittaa automaattisen hätäjarrutuksen, jos kuljettaja ei reagoi lähestyvään kohteeseen.

Skoda Octavia malliston lähtöhinta on 21 594 euroa (1.0 TSI Active). Combi-malli on vajaa tuhat euroa kalliimpi. DSG-vaihteisto nostaa hintaa noin 2000 euroa. Tämän, koeajetun hyvinvarustellun Octavia Combi 1.0 TSI DSG Style -mallin lähtöhinta on 27 740 euroa.

”–Konetta ei tarvitse turhaan huudattaa kiihdytyksissä. ”
”Jos valitsee hieman taloudellisemman moottorin, voi hyvillä mielin valita autoonsa paremman varustelun.”
”Aktiivista turvallisuutta parantaa Front Assistant -järjestelmä, joka tarvittaessa aloittaa automaattisen hätäjarrutuksen, jos kuljettaja ei reagoi lähestyvään kohteeseen.”